تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,838 |
تعداد مقالات | 14,668 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,768,979 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,750,410 |
بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر برنامه "Coping cat" در کاهش اضطراب کودکان 10-8 ساله مبتلا به اضطراب | ||
مطالعات روان شناسی بالینی | ||
مقاله 10، دوره 5، شماره 19، تیر 1394، صفحه 183-202 اصل مقاله (715.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فیروزه ضرغامی* 1؛ لیلا حیدری نسب2؛ محمدرضا شعیری3؛ زهرا شهریور4 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی | ||
2استادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد | ||
3دانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد | ||
4دانشیار گروه روانپزشکی دانشگاه تهران- بیمارستان روزبه | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر برنامه "Coping cat" در کاهش علائم اضطراب کودکان 10-8 ساله ایرانی مبتلا به اضطراب صورت گرفته است. این پژوهش، بر اساس یک طرح نیمهآزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل انجام شده است. 20 کودک 8 تا 10 ساله با تشخیص اختلال اضطراب فراگیر، اضطراب جدایی، و یا اضطراب اجتماعی پس از مصاحبه بالینی توسط روانپزشک کودک و نوجوان، ارزیابی با مصاحبه تشخیصی نیمهساختاریافته اختلالات خلقی و اسکیزوفرنیا برای کودکان و نوجوانان (K-SADS-PL) و قرارگرفتن در سطح بالینی بر اساس مقیاس اضطراب مبتنی بر DSM آزمون فهرست مشکلات رفتاری کودکان (CBCL)، با روش نمونهگیری در دسترس مبتنی بر هدف به طور تصادفی در دو گروه 10 نفری (گروه درمان و گروه انتظار) جایگزین شدند. مداخله درمانی مبتنی بر برنامه شناختی رفتاری انفرادی "Coping cat" به مدت 16 جلسه برای شرکتکنندگان گروه درمان اجرا شد. تحلیل دادهها بر اساس آزمون ناپارامتریک منویتنی، فریدمن و همچنین بررسی معناداری بالینی نشان داد درمان شناختی رفتاری "Coping cat" از نظر آماری (335/3-=Z ، 001/0p<) و بالینی به طور معناداری علایم اضطراب گروه درمان را در مقایسه با گروه انتظار کاهش داده که در پیگیریهای یک و نیم ماهه و سه ماهه نیز تداوم داشته است | ||
کلیدواژهها | ||
درمان شناختی رفتاری؛ برنامه "Coping cat"؛ اضطراب؛ کودکان | ||
مراجع | ||
اصغری مقدم، محمدعلی. (1388). معناداری آماری، معناداری بالینی: تعامل یا تباین. بازتاب دانش، دوره چهارم، 13، 24-15. بساکنژاد، سودابه، نیازی، زهرا و داوودی، ایران. (1389). اثربخشی گروه درمانی شناختی-رفتاری به روش کندال بر اضطراب دختران نوجوان. تحقیقات علوم رفتاری، 9 (4)، 249-241. مینایی، اصغر. (1385). انطباق و هنجاریابی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامه خودسنجی و فرم گزارش معلم. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 19 (1)، 558-529. یزدخواستی، فریبا و عریضی، حمیدرضا (1390). هنجاریابی سه نسخه کودک، پدر/ مادر و معلم سیاهه رفتار کودک در شهر اصفهان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 17 (1)، 70-60. American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (Text Revision). Washington, DC: Author. Barrett, P. M. (2000).Treatment Of Childhood Anxiety: Developmental Aspects. Clinical Psychology Review, 20 (4): 479–494.
Barrett, P. M., Dadds, M. R., & Rapee, R. M. (1996). Family treatment of childhood anxiety: A controlled trial. Journal of Consulting andClinical Psychology, 64: 333–342.
Edmunds, J. M., O Neil, K. A., & Kendall, P. C. (2011). A review of cognitive-behavioral therapy for anxiety disorders in children and adolescents: Current status and future directions. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 48: 26–33.
Ginsburg, G. S., & Newman, K. J. (2007). Evidence-based Practice for Childhood Anxiety Disorders. Journal Contemporary Psychotherapy, 37: 123–132.
Ghanizadeh, A., Mohammadi, M. R., & Yazdanshenas, A. (2006). Psychometric properties of the Farsi translation of the kiddie schedule for affective disorders and schizophrenia present and lifetime version. BMC Psychiatry.
Graham, P. J. (2005). Cognitive Behaviour Therapy for Children and Families, Second Edition. New York: Cambridge University Press.
James, A., Soler, A., & Weatherall, R. (2007). Cognitive behavioural therapy for anxiety disorders in children and adolescents. Cochrane Library, Issue 3.
Kendall, P. C., Compton, S. N., Walkup, J. T., Birmaher, B., Albano, A. M., Sherrill, J., Ginsburg, G., Rynn, M., McCracken, J., Gosch, E., Keeton, C., Bergman, L., Sakolsky, D., Suveg, C., Iyengar, S., March, J., & Piacentini, J. (2010). Clinical characteristics of anxiety disordered youth. Journal of Anxiety Disorders, 24: 360–365.
Kendall, P. C., Flannery-Schroeder, E., Panichelli- Mindel, S M., Southam-Gerow, M., Henin, A., & Warman, M. (1997). Therapy for youths with anxiety disorders: A second randomized clinical trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 65: 366–380.
Kendall, P. C., Gosch, E., Furr, J., & Sood, E. (2008). Flexibility within fidelity. Journal of theAmerican Academy of Child and AdolescentPsychiatry, 47: 987–993.
Klykylo, W. M., Kay, J. L. (2005). Clinical Child Psychiatry, Second Edition, London: British Library.
Laua, W., Kwok-ying, C. A. C., Ching-hong Li b, J., & Kitfong, T. (2010). Effectiveness of group cognitive-behavioral treatment for childhood anxiety in community clinics. Behaviour Research and Therapy, 48: 1067-1077.
Martin, A., & Volkmar, F. R. (2007). Lewis's Child and Adolescent Psychiatry: A Comprehensive Textbook. Fourth Edition. New York: Lippincott Williams & Wilkins.
Mor, N., & Meijers, J. (2009). Cognitive Behavioral Therapy in Childhood Anxiety. Journal Psychiatry Relate Science, 46 (4): 282–289. Mousavi, R., Moradi, A., Farzad, V. M. S., Spence. S., & Navabinejad, S. (2007). Psychometric Properties of the Spence Children's Anxiety Scale with an Iranian Sample. International journal of psychology, 1: 17-26.
Nauta, M. H., Scholing, A., Emmelkamp, P. M. G., & Minderaa, R. B. (2003). Cognitive-behavioral therapy for children with anxiety disorders in a clinical setting: No additional effect of a cognitive parent training. Journal of the AmericanAcademy of Child and Adolescent Psychiatry, 42: 1270–1278.
Podell, J. L., Mychailyszyn, M., Edmunds, J., Connor, M., & Kendall, P. C. (2010). The Coping Cat Program for Anxious Youth: The FEAR Plan Comes to Life. Journal of Cognitive and Behavioral Practice, 17: 132–140.
Sadock, B. J., & Sadock, V. A. (2007). Kaplan & Sadock's Synopsis of Psychiatry: Behavioral Sciences/Clinical Psychiatry, 10th Edition. New York: Lippincott Williams & Wilkins.
Shahrivar, Z., Kousha, M., Moallemi, S., Tehrani-Doost, M., & Alaghband-Rad, J. (2008). The Reliability and Validity of Kiddie Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia – Present and Life-time Version– Persian Version. Journal of Child and Adolescent Mental Health Volume, 15 (2): 97-102.
Spence, S. H., Barrett, P. M., & Turner, C. (2003). Psychometric properties of the Spence Children Anxiety Scale with young adolescents. Journal of anxiety disorders, 17: 605-625.
Tolin, D. F. (2010). Is cognitive– behavioral therapy more effective than other therapies? A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30: 710-720.
Tehrani-Doost, M., Shahrivar, Z., Pakbaz, B., Rezaie, A., & Ahmadi, F. (2011). Normative Date and Psychometric Properties of the Child Behavior Checklist and Teacher Rating Form in an Iranian Community Sample. Iranian Journal of Pediatric, 21 (3): 331-342.
Teubert, D., & Pinquart, M. (2011). A meta-analytic review on the prevention of symptoms of anxiety in children and adolescents. Journal of Anxiety Disorders, 25: 1046–1059.
Walkup, J., Albano, A. M., Piacentini, J., Birmaher, B., Compton, S., Sherrill, J., & Kendall, P. C. (2008). Cognitive behavioral therapy, sertraline,or a combination in childhood anxiety. New England Journal of Medicine, 359: 2753–2766. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,393 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,113 |