تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,801 |
تعداد مقالات | 14,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,718,628 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,223,306 |
ارائه روشی برای ارزیابی طرحهای جامع شهری از دریچه ابعاد توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی: مطالعه موردی طرح جامع شهر نیشابور | ||
فصلنامه برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 بهمن 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/urdp.2023.67998.1453 | ||
نویسندگان | ||
شهاب الدین کرمانشاهی ![]() ![]() ![]() | ||
1استادیار شهرسازی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2کارشناس ارشد برنامهریزی حملونقل و ترافیک، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران. | ||
3دکتری برنامهریزی حملونقل و ترافیک ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
4استادیار برنامه ریزی و طراحی شهری، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران. | ||
5کارشناس ارشد راه و ترابری، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در دهههای اخیر، با گستردگی شهرها و پیامدهای ناشی از آن مانند تراکم ترافیکی، آلودگی هوا و مشکلات زیستمحیطی، رویکرد «توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی» مطرح شده است. در برخی از کشورهای در حال توسعه، از این رویکرد برای بازنگری در اصول سنتی طرحهای جامع شهری استفاده شده است. این مقاله سعی دارد تا با استفاده از اصول توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی دستورالعمل ارزیابی طرحهای توسعه شهری را از دریچه این رویکرد ارائه دهد. در این راستا، ارزیابی در قالب پنج اصل تراکم، تنوع، طراحی، دسترسی به مقاصد و فاصله تا حملونقل همگانی به عنوان بعدهای اساسی این رویکرد و همچنین بررسی روابط این معیارها با یکدیگر انجام شده است. فرآیند ارزیابی، با استفاده از تحلیل جغرافیایی در فواصل قابل پیادهروی برای ساکنان انجام شده تا بدین ترتیب تحلیلی با جزئیات بیشتر از وضعیت مناطق مختلف شهر در رابطه با هر شاخص ارائه دهد. با استفاده از این روش ارزیابی، نقاط ضعف و قوت طرحهای توسعه شهری، با جزئیات بیشتر و به صورت گرافیکی، مشخص خواهد شد. در نهایت، خروجیهای این ارزیابی، در قالب نمودار و نقشه برای بهبود طرحهای توسعه شهری در فرآیند بازنگری این طرحها میتواند مفید باشد. نتایج ارزیابی طرح جامع شهر نیشابور نشان میدهد که توسعه این شهر در ابعاد تراکم، تنوع و فاصله تا حملونقل همگانی، خلاف جهت توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی است. بدین ترتیب، توصیه میشود در بازنگری طرح جامع شهر در حوزه برنامهریزی یکپارچه کاربری زمین و حملونقل به ملاحظات مربوط به توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی توجه ویژه معطوف گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی طرحهای توسعه شهری؛ توسعه مبتنی بر حمبل و نقل همگانی؛ تراکم؛ تنوع؛ طراحی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 74 |