تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,839 |
تعداد مقالات | 14,675 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,785,352 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,757,843 |
اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر سرمایه روانشناختی و سرزندگی تحصیلی | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
دوره 18، شماره 64، تیر 1401 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2023.66030.3562 | ||
نویسندگان | ||
کیومرث کیوان1؛ همایون هارون رشیدی* 2؛ کبری کاظمیان مقدم2 | ||
1کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر سرمایه روانشناختی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان پسر مدارس شاهد شهر دزفول انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل و روش نمونه برداری بصورت در دسترس، 30 نفر انتخاب شد و بصورت تصادفی در دو گروه (15 نفری کنترل و آزمایش) گمارده شد. به منظور گردآوری دادهها از مقیاس سرزندگی تحصیلی (حسینچاری و دهقانیزاده، 1391) و پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتانز، 2007) استفاده شد. همچنین در طی 8 جلسة (90 دقیقهای) به صورت یک جلسه در هفته و به مدت دو ماه، براساس پروتکل آموزشی رفتاردرمانی دیالکتیک میلر و همکاران (2007) مورد آموزش قرار گرفتند. در طول ارائه آموزش گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نداشتند و بعد از اتمام آموزش از هر دو گروه پسآزمون انجام گرفت. به منظور تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام گرفت. یافتهها نشان داد که رفتاردرمانی دیالکتیک میتواند به طور معناداری موجب بهبود سرمایه روانشناختی با اندازه اثر 56/0 و سرزندگی تحصیلی با اندازه اثر 47/0 گردد (001/0< p). بر این مبنا براساس نتایج حاصله میتوان در نظر داشت که رفتاردرمانی دیالکتیک قادر است به عنوان یک مداخله مؤثر برای بهبود سرمایه روانشناختی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مورد لحاظ قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتاردرمانی دیالکتیک؛ سرمایه روانشناختی؛ سرزندگی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 97 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 73 |