| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,461,754 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,952,475 |
اثربخشی آموزش خرد بر سرمایه روانشناختی و سلامت معنوی دانشآموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| دوره 18، شماره 64، تیر 1401، صفحه 199-221 اصل مقاله (1.26 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2023.63100.3452 | ||
| نویسندگان | ||
| بهزاد شوقی1؛ سمیه رباط میلی* 2؛ بیتا نصرالهی3 | ||
| 1فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2استادیار گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 3عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، مدیر گروه مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ روانشناسی | ||
| چکیده | ||
| روش: این مطالعه با عنوان بررسی اثربخشی آموزش خرد بر سرمایه روانشناختی دانشآموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران در سال 1398 انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ زمان گردآوری داده ها مقطعی و به لحاظ روش گردآوری داده ها یا ماهیت پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای 30 نفر انتخاب و به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیمبندی شدند گروه آزمایش تحت آموزش خرد 8 جلسه 90 دقیقهای (بر مبنای پروتکل طراحی شده توسط پژوهشگر) قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. اطلاعات اصلی این پژوهش با استفاده از پرسشنامه سرمایه روانشناختی (مک گی، 2011) به دست آمد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، چولگی-کشیدگی، کمینه و بیشینه) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش خرد باعث افزایش سرمایه روانشناختی و مولفه های تاب آوری، خودکارآمدی، امید و خوش بینی دانش آموزان شد. همچنین نتایج نشان داد آموزش خرد بر سرمایه روانشناختی دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران در طول زمان اثربخش است. نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که آموزش خردمندی می تواند به عنوان یک مداخله اثربخش در افزایش سرمایه روانشناختی دانش آموزان محسوب شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سرمایه روانشناختی؛ سلامت معنوی؛ آموزش خرد | ||
| مراجع | ||
|
اعراب، مرجانه. (1395). بررسی اثربخشی آموزش خوشبینی بر سرمایههای روانشناختی و ویژگیهای شخصیتی در زنان مطلقه 20 تا 30 سال، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
آسمانی، مهلا. (1398). اثربخشی آموزش خرد بر سرمایه روانشناختی، بهزیستی روانی و سلامت روان در زنان متأهل دارای اختلاف خانوادگی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
حسینی اخگر، فاطمه سادات، دواتی، علی و گرشاسبی، احیا. (1397). رابطه سلامت معنوی با افسردگی در زنان باردار مراجعهکننده به بیمارستان مصطفی خمینی. دوماهنامه دانشور پزشکی، 139(114)، 19-24.
حلاجانی، فاطمه، جامعی نژاد، فرحناز، دشت بزرگی، زهرا و اسماعیلی شاد، بهرنگ. (1398). تأثیر آموزش گروهی مثبت نگری بر سلامت روانشناختی در مادران دارا کودک مبتلا به اوتیسم. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری، 12(20)، 65-72.
ذبیحی حصاری، نرجس خاتون، چاجی، محمدرضا و زارع مقدم، علی. (1396). رابطه خردمندی با بهزیستی روانشناختی و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان. نشریه پژوهشهای تربیتی، 3(1)، 20-35.
سلیمانی، لیلا. (1395). ارتباط سرمایههای تحولی با پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خلیجفارس، بوشهر.
فرتاش، سهیلا. (1395). آموزش خرد در مدرسه. کنگره بینالمللی مطالعات رفتاری جامعه و سبک زندگی سالم، تهران، مرکز توانمندسازی مهارتهای فرهنگی و اجتماعی جامعه.
قربانی، رقیه و یوسفی، فریده. (1397). رابطه ساختاری خلاقیت و خردمندی در گروهی از دانشجویان دانشگاه شیراز. فصلنامه روانشناسی شناختی، 6(1)، 58-68.
گل پرور، محسن، جعفری، مریم و جوادیان، زهرا. (1392). پیشبینی سرمایه روانشناختی از طریق مؤلفههای معنویت در پرستاران. نشریه روان پرستاری، 1(3)، 35-44.
References
Ardelt, M. (2003). Empirical assessment of a three-dimensional wisdom scale. Research on aging, 25(3), 275-324.
Arroyo, S. (2017). The formation of aggregate expectations: wisdom of the crowds or media influence?. Contemporary Social Science, 14(1), 132-143.
Bae, S. M. (2019). The relationship between smartphone use for communication, social capital, and subjective well-being in Korean adolescents: Verification using multiple latent growth modeling. Children and Youth Services Review, 96, 93-99.
Bitmiş, M. G., & Ergeneli, A. (2015). How psychological capital influences burnout: the mediating role of job insecurity. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 207, 363-368.
Bodaghi, E., Alipour, F., Bodaghi, M., Nori, R., Peiman, N., & Saeidpour, S. (2017). The role of spirituality and social support in pregnant women's anxiety, depression and stress symptoms. Community Health Journal, 10(2), 72-82.
Çavuş, M. F., & Gökçen, A. (2015). Psychological capital: Definition, components and effects. British Journal of Education, Society and Behavioural Science, 5(3), 244-255.
Chiang, Y. C., Lee, H. C., Chu, T. L., Han, C. Y., & Hsiao, Y. C. (2016). The impact of nurses' spiritual health on their attitudes toward spiritual care, professional commitment, and caring. Nursing outlook, 64(3), 215-224.
Datu, J. A. D., & Valdez, J. P. M. (2019). Psychological capital is associated with higher levels of life satisfaction and school belongingness. School Psychology International, 0143034319838011.
De Clerq, D., Bouckenooghe, D., & Raja, U. (2019). A Person-Centered, Latent Profile Analysis of Psychological Capital. Australian Journal of Management, 44(1).
Georgiou, K., & Nikolaou, I. (2019). The influence and development of psychological capital in the job search context. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 19(3), 391-409.
Gilmore, A. L. (2014). A Cultural Examination of Hardiness: Associations with Self-Esteem, Wisdom, Hope, and Coping-Efficacy. (doctoral dissertation) University Honors Program Thseses
Goldsmith, A. H., Darity Jr, W., & Veum, J. R. (2018). Race, cognitive skills, psychological capital and wages. In Leading Issues in Black Political Economy (pp. 185-198). Routledge.
Hargrove, D., Caza, A., & McCarter, M. W. (2019, July). Third-Party Effects of Psychological Capital: Observer Attributions and Responses. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2019, No. 1, p. 18119). Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management.
Highfield, M. F. (2019). Spiritual health of oncology patients. Nurse and patient perspectives. Cancer nursing, 15(1), 1-8.
Kang, S. Y., & Yun, N. H. (2019). Mediating effect of interpersonal coping on meaning in spirituality and quality of life and the influences of depression and anxiety thereon in cancer patients. Palliative & supportive care, 17(4), 388-395.
Krishnan, R., Geyskens, I., & Steenkamp, J. B. E. (2016). The effectiveness of contractual and trust‐based governance in strategic alliances under behavioral and environmental uncertainty. Strategic Management Journal, 37(12), 2521-2542.
Latvia, R. (2013). Factors of resilience wisdom and self efficacy as positive resources of leaders in sample of latvian. Problem Psychology ,5, 96-107.
Le, T. N. (2011). Life satisfaction, openness value, self-transcendence, and wisdom. Journal of Happiness Studies, 12(2), 171-182.
Lee, C. H & Chu, K. K. (2016). Understanding the effect of positive psychological capital on hospitality intern's creativity for role performance. International Journal of Organizational Innovation (Online), 8(4), 213.
Lee, H. S., & Lee, Y. G. (2019). The Impact of the Middle Age's Positive Psychological Capital to Reemployment. Journal of Digital Convergence, 17(5), 33-40.
Liang Yin, Y. L., Zhang, W., & Yu, Y. (2020). Aggregating crowd wisdom with side information via a clustering-based label-aware autoencoder. IJCAI.
Louchakova-Schwartz, O. (2020). Wellbeing and Spirituality: Insights from the World’s Wisdom Traditions. The Palgrave Handbook of Workplace Well-Being, 1-29.
Michaelson, V., Brooks, F., Jirásek, I., Inchley, J., Whitehead, R., King, N., ... & Pickett, W. (2016). Developmental patterns of adolescent spiritual health in six countries. SSM-population health, 2, 294-303.
Newman, A., Nielsen, I., Smyth, R., & Hirst, G. (2018). Mediating role of Psychological capital in the relationship between social support and wellbeing of refugees. International Migration, 56(2), 117-132.
Peterson, C., & Seligman, M. E. (2004). Strengths of character and well-being. Journal of social and Clinical Psychology, 23(5), 603-619.
Plante, T. G. (Ed.). (2018). Healing with Spiritual Practices: Proven Techniques for Disorders from Addictions and Anxiety to Cancer and Chronic Pain. ABC-CLIO.
Pong, H. K. (2021). The cultivation of university students’ spiritual wellbeing in holistic education: longitudinal mixed-methods study. International Journal of Children's Spirituality, 1-34.
Shepherd, Dean A., Jeffery S. McMullen, and William Ocasio. "Is that an opportunity? An attention model of top managers' opportunity beliefs for strategic action." Strategic Management Journal 38, no. 3 (2017): 626-644.
Walsh, R., & Reams, J. (2015). Studies of Wisdom: A special issue of integral review. Integral Review, 11(2), 1-6.
Wink, P., & Dillon, M. (2013). Religion, spirituality, and personal wisdom: A tale of two types. In The scientific study of personal wisdom (pp. 165-189). Springer, Dordrecht
Wu, C. M., & Chen, T. J. (2018). Collective psychological capital: Linking shared leadership, organizational commitment, and creativity. International Journal of Hospitality Management, 74, 75-84.
You, J. W. (2016). The relationship among college students' psychological capital, learning empowerment, and engagement. Learning and Individual Differences, 49, 17-24. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,211 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 801 |
||