تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,801 |
تعداد مقالات | 14,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,716,199 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,222,140 |
مدل علّی پیش بینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس ریشه های والدینی و مولفه های خودناهمخوانی با نقش واسطه ای احساس تعلق به مدرسه | ||
فرهنگ مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 55، مهر 1402، صفحه 91-124 اصل مقاله (1.62 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qccpc.2023.69624.2998 | ||
نویسندگان | ||
رضا سرائی ![]() | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه پیام نور واحد کرمانشاه | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش بررسی مدل علّی پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس ریشه های والدینی و مولفههای خود ناهمخوانی با نقش واسطهای احساس تعلق به مدرسه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه نهم دوره اول متوسطه در سالتحصیلی 1401-1400 شهرستان نهاوند بود. نمونه این پژوهش شامل 312 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی بدست آمد. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی، احساس تعلق به مدرسه، ریشههای والدینی و پرسشنامه خودناهمخوانی بود. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که بین مؤلفههای ریشه های والدینی، خود ناهمخوانی و احساس تعلق به مدرسه با اهمالکاری تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0≥P). همچنین نتایج نشان داد که 31 درصد از واریانس اهمالکاری تحصیلی توسط مؤلفههای ریشه های والدینی، ناخودهمخوانی و احساس تعلق و 13 درصد از واریانس احساس تعلق توسط ریشه های والدینی تبیین می شود. همچنین تمامی ضرایب مسیر در مدل معنادار هستند.با توجه به یافتههای پژوهش حاضر ضرورت توجه به اهمالکاری تحصیلی به عنوان یکی از ابعاد مهم و تاثیرگذار در عملکرد تحصیلی دانشآموزان بیش از پیش مطرح میگردد. لذا توصیه میشود روانشناسان تربیتی و مشاوران تحصیلی برای کاهش اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان برنامه آموزشی مناسبی را تدوین کرده و راهکارهای بهبود طرحوارههای ناسازگار، مولفههای خود ناهمخوانی و همچنین افزایش احساس تعلق به مدرسه را به آنان آموزش دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
اهمالکاری؛ ریشههای والدینی؛ خودناهمخوانی؛ احساس تعلق | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 238 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 200 |