تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,801 |
تعداد مقالات | 14,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,716,093 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,222,085 |
بررسی و تحلیل موضوعات "اجتماعی" در مقالات علمی حوزۀ برنامه درسی | ||
پژوهش های کیفی در برنامه درسی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 11، تیر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2023.62041.337 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا یاددگارزاده ![]() | ||
1دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2سازمان سنجش آموزش کشور | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه حاضر بررسی و تحلیل موضوعات "اجتماعی" در مقالات منتشر شده در مجلات علمی حوزۀ برنامه درسی است. برای تحلیل مقالات از روش سنتز پژوهی استفاده شده و ملاک انتخاب مقالات برای بررسی درج دو مفهوم "اجتماعی" و "برنامه درسی" در عنوان بوده است که بر این اساس 29 مقاله مورد مطالعه قرار گرفت. یافتهها نشان داد استفاده از موضوعات اجتماعی و ترکیب آن با سایر مفاهیم (عمدتاً به صورت پیشوند) در مقالات با تنوع زیاد و در مواردی بدون توجه به معنی آنها در بافت صورت گرفته است. همچنین در اکثر مقالات مفهوم " اجتماعی" در ترکیب با سایر مفاهیم نیز بدون توجه دقیق به معنی و ابعاد آن مورد استفاده قرار گرفته است. یکی دیگر از موارد خیلی مهم، تخصص نویسندگان مقالات است که عمدتاً در حوزه علوم تربیتی و برنامه درسی قرار دارد. موضوع قابل توجه دیگر بهکار بردن مفاهیم ترکیبی با مفهوم "اجتماعی" در دامنهای وسیع و بعضاً بدون ارتباط با هم است. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ مفاهیم اجتماعی؛ جامعه؛ آموزش؛ تعلیمات اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16 |