تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,796 |
تعداد مقالات | 14,251 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,606,331 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,160,341 |
واکاوی وتبیین استراتژی های سنجش وارزش یابی در برنامه درسی متوسّطه اوّل | ||
پژوهش های کیفی در برنامه درسی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 11، تیر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2023.65793.345 | ||
نویسندگان | ||
حسین خدری ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری رشتۀ برنامه ریزی درسی گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزادشهر، آزادشهر، ایران. | ||
2دانشیارگروه روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه آزاداسلامی، واحد آزادشهر، آزادشهر، ایران.(نویسنده مسؤل) | ||
3استادیارگروه روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه آزاداسلامی، واحد آزادشهر، آزادشهر، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر،واکاوی وتبیین استراتژی های سنجش و ارزش یابی دربرنامه درسی متوسطۀ اوّل است. رویکردانجام پژوهش، کیفی با متد تحلیل محتوای قراردادی است. جامعه پژوهش، صاحب نظران کلیدی سنجش وارزش یابی استان گلستان بودندکه با روش نمونه گیری گلوله برفی ملاک محور، تعداد20 نفرتا اشباع داده ها،ازطریق مصاحبۀ نیمه ساختاریافته درپژوهش شرکت داده شدند. داده ها بااستفاده از روش کد گذاری ونرم افزار MAXQDA درسه گام کشف مفاهیم، زیرمقوله ومقولۀ اصلی تحلیل شدند. براساس یافته ها، استراتژی های سنجش وارزش یابی در برنامه درسی متوسطه اوّل درچهار مقوله اصلی سلسله مراتبی، فراگیر محور، متخصّص محور وآمیخته دسته بندی شده است. سلسله مراتبی مبتنی برهدف وعمل نگری ، فراگیرمحوری مبتنی برنیاز، متخصص محور براساس نظر و هم چنین آمیخته را می توان مبتنی برمشارکت وچندبعدی دانست. یافته ها حاکی است، دورۀ متوسطۀ اوّل کشورما با چالش زیادی در زمینۀ سنجش وارزش یابی دربرنامۀ درسی روبرو است. بنابراین رفع آن با کاربرد صحیح استراتژی های سنجش وارزش یابی دربرنامه درسی این دوره توسّط دبیران با برگزاری کارگاه های آموزشی امکان پذیر خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
استراتژی؛ ارزش یابی؛ برنامۀ درسی؛ دورۀ متوسطه اوّل؛ سنجش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 21 |