تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,796 |
تعداد مقالات | 14,251 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,606,158 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,160,243 |
تجربه زیسته معلمان از عوامل موثر و موانع عملکرد حرفهای آنان | ||
پژوهش های کیفی در برنامه درسی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 13، دی 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2023.70177.355 | ||
نویسندگان | ||
ناهید ثامتی![]() ![]() ![]() | ||
1دکتری روان شناسی تربیتی. استادیار گروه روانشناسی.دانشگاه فرهنگیان.پردیس نسیبه.تهران. ایران. | ||
2استاد مدعو پردیس نسیبه .تهران ایران | ||
3دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی . رئیس اداره فعالیتهای پژوهشی دانشگاه فرهنگیان.تهران.ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل موثر و موانع عملکرد حرفهای معلمان انجام شد. روش پژوهش کیفی به شیوه تجربه زیسته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان فارغالتحصیلان رشته آموزش ابتدایی سال 95 تا 98 پردیسها و مراکز دانشگاه فرهنگیان کشوراست. حجم نمونه موردبررسی به نوع دیپلم ۱۲۰ نفر، به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب شدند. افراد نمونه مصاحبه نیمه ساختاریافته را بهصورت آنلاین پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل به شیوه تحلیل مضمون صورت پذیرفت. نتایج: عوامل مؤثر در عملکرد حرفهای معلم عبارتند از : بعد ساختاری: بیتوجهی به شأن و جایگاه معلم، نقائص سیستم آموزشی، حجم زیاد کتب درسی، تعداد زیاد دانش آموزان در کلاس، چالش سیستم نمره دهی ، بعد سازمانی: کمبود امکانات در مدارس، جو مدرسه، عدم همکاری اولیا، شرایط خاص آموزش در دوران کرونا، بعد اقتصادی: دغدغه مسائل مالی، بعد فردی: فقدان انگیزه معلم. موانع حرفه ای عبارتند از : بعد ساختاری: بیتوجهی به شأن و جایگاه معلم، نقائص سیستم آموزشی، حجم زیاد کتب درسی، تعداد زیاد دانش آموزان در کلاس، چالش سیستم نمره دهی ، بعد سازمانی: کمبود امکانات در مدارس، جو مدرسه، عدم همکاری اولیا، شرایط خاص آموزش در دوران کرونا، بعد اقتصادی: دغدغه مسائل مالی، بعد فردی: فقدان انگیزه معلمان | ||
کلیدواژهها | ||
عوامل موثر برعملکرد حرفهای؛ موانع عملکرد حرفهای. عوامل ساختاری؛ عوامل سازمانی؛ عوامل فردی؛ عوامل اقتصادی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 199 |