| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,240,060 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,909,318 |
از معمولی به خرده سلبریتی: سنخ شناسی خرده سلبریتی های اینستاگرامی ایرانی | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 4، دوره 9، شماره 33، خرداد 1402، صفحه 174-123 اصل مقاله (2.55 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2023.71996.1518 | ||
| نویسندگان | ||
| سمانه کوهستانی* 1؛ فردین علیخواه2؛ نادر افقی3؛ هدی حلاج زاده3 | ||
| 1دانشجوی دکتری رشته جامعه شناسی فرهنگی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان،رشت، ایران | ||
| 2دانشیار،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه گیلان،رشت، ایران | ||
| 3استادیار،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه گیلان،رشت، ایران. | ||
| چکیده | ||
| رسانههای جدید همچون اینستاگرام قابلیتهایی دارند که به افراد امکان میدهند تا مشهور شوند. بااینوجود، شرایط خرده سلبریتی شدن برای همگان برابر نیست، ازاینرو شناسایی سازوکارهای خرده سلبریتیها برای درک چگونگی کسب شهرت مهم است. همچنین، تأثیرات خرده سلبریتیها به اینستاگرام محدود نشده و آنها بر مناسبات اجتماعی در فضای واقعی نیز تأثیرگذارند. هدف این مطالعه ارائه سنخ شناسی خرده سلبریتیها در اینستاگرام و بررسی سازوکارها و مضامین بازنمایی شده آنها در ژانرهای مختلف سبک زندگی، غذا، انگیزشی، آموزشی و زیبایی است. مطالعه حاضر با روش نتنوگرافی و نمونه گیری هدفمند با تمرکز بر 236 پست اینستاگرام از 50 خرده سلبریتی انجام شد. بر مبنای نتایج، 23 سنخ از خرده سلبریتیها در ژانرهای پرطرفدار شناسایی شدند. همچنین، 23 مضمون فرعی، 9 مضمون محوری و 1 مضمون هسته استخراج شدند. زندگی روی صحنه، اینستاگرام بهمنزله ویترین فروشگاه، پیوند سود و عاطفه، کنشگری برنامهریزی نشده، غذا بهمثابه نمایش، میانبر موفقیت، فردیت گرایی، آموزش فست فودی، زیبایی اینستاگرام پسند و مک دونالیزه شدن شهرت مضامین مستخرج از ژانرهای پنجگانه بودند. نتایج نشان داد که شهرت در اینستاگرام ایرانی همچون غذایی فوری در دسترس کاربران قرارگرفته است و آنها با اتخاذ سازوکارهایی مشابه و زودبازده خواهان تبدیل خود به خرده سلبریتی هستند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| میکروسلبریتی؛ سنخ شناسی؛ مکدونالیزه شدن؛ اینستاگرام؛ شهرت | ||
| مراجع | ||
|
منابع
آبیدین، کریستال. (1398). سلبریتیهای اینترنتی: فهم شهرت آنلاین. ترجمه: احسان شاه قاسمی، تهران: سوره مهر.
- اردکانی فرد، زهرا و رضوی زاده، سید نورالدین. (1400). «زنان تأثیرگذار اینستاگرامی؛ زنانگی بازنماییشده در صفحات زنان اینفلوئنسر ایرانی». زن در فرهنگ و هنر، 13(1)،90-65. Doi: 10.22059/jwica.2021.321321.1565
- اکبرزاده، جمالالدین و تقیآبادی، مسعود. (1398). «ستارههای خرد ایرانی در قاب سلفی: مطالعه نشانهشناختی شهرت خرد در اینستاگرام»، فصلنامه مطالعات فرهنگ ارتباطات. 20(46)، 113-156. Doi: 10.22083/jccs.2019.120410.2376
- اجتهادی، مصطفی و کشافی نیا، وحید. (1398). «بررسی جامعهشناختی مخاطبان فرهنگ سلبریتی در اینستاگرام فارسی»، مطالعات رسانههای نوین. 5(20)، 148-113. Doi:10.22054/nms.2020.39301.673
- اسلامی، الهه؛ موسوی، سید هاشم و علیخواه، فردین. (1399). «سلبریتیهای مجازی؛ غریبههای آشنا در عصر رسانههای اجتماعی». مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 16 (59)، 74-45. Doi:10.22034/jcsc.2019.35296
- بیگوند، مینا؛ کاظمی، عباس و بصیریان جهرمی، حسین. (1400). «سوپرمامها و مفهوم مادری در فضای اینستاگرام». زن در فرهنگ و هنر، 13(1)، 163-139.
Doi: 10.22059/jwica.2021.319264.1547
- بنت، اندی. (1386). فرهنگ و زندگی روزمره. ترجمه: لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان. تهران: نشر اختران.
- جلائیپور، حمید رضا و حاجی زادگان، ابوالفضل. (1399). «شناسایی و ارزیابی الگوهای تأثیرپذیری کاربران ایرانی توییتر از نگرشهای سیاسی اینفلوئنسرها». مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 9(4)، 877-855. Doi: 10.22059/jisr.2020.271060.785
- مک کوئیگان، جیم. (1397). تحلیل فرهنگی. ترجمه: سجاد علیزاده، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
- دی بور. گی. (1382). جامعه نمایش. ترجمه: بهروز صفدری. تهران: نشر آگه.
- راودراد، اعظم؛ حجاری، منصوره و مجدی زاده، زهرا. (1400). «بصریشدن زندگی روزمرۀ زنان؛ گفتمان غالب زنان اینفلئونسر در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام». فصلنامه علمی مطالعات میانرشتهای ارتباطات و رسانه، 4(12)، 255-183.
10.22034/jiscm.2021.296803.1242 Doi:
- ریتزر، جورج. (1381). نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
- سلیمانی، ندا؛ صمدی، مهران و خلفیان، علی. (1399). «خردهسلبریتیها و بازنمود سرمایه فرهنگی». مطالعات ماهواره و رسانههای جدید، 24، 122-83. http://noo.rs/nCXcl
- علیخواه، فردین؛ کوهستانی، سمانه و واقعهدشتی، طاهره. (1396). «نقش شبکههای اجتماعی موبایلی در زندگی زنان (مطالعۀ موردی: شهر رشت)». زن در فرهنگ و هنر، 9(4)، 491-509. Doi: 10.22059/jwica.2017.237098.909
- عباسی، عاطفه و جعفری، علی. (1399). تأثیر کنشهای اینستاگرامی سلبریتیها بر سبک زندگی کاربران ایرانی. پژوهشهای ارتباطی، 27(101)، 54-33.
Doi: 10.22082/cr.2020.115505.1937
- غنی زاده، مصطفی. (1398). «شناسایی خرده فرهنگهای نمایشی و چگونگی اشاعه هنجار در شبکه اجتماعی اینستاگرام»، مطالعات رسانهای. دوره 14، شماره 2 (پیاپی 45)، 81-63. http://noo.rs/awvR7
- فریس، ا.، کری؛ روجک، کریس؛ دریسنز، الیور و دیگران. (1401). جامعهشناسی سلبریتی (دیدگاهها و نقدها). ترجمه: فردین علیخواه. تهران: انتشارات گلآذین.
- قنبری، عباس و جبارپور، فائزه. (1398). «اینستاگرام و تغییر سبک زندگی: مطالعهی موردی صدف بیوتی». جامعه، فرهنگ و رسانه، 8(33)، 82-69. http://noo.rs/nbdM1
- لیور، تاما؛هایفیلد، تیم و آبیدین، کریستال. (1399). اینستاگرام: فرهنگهای رسانههای اجتماعی دیداری. ترجمه: محمدمهدی وحیدی، تهران: سوره مهر.
- مهرپرور، سمانه. (1398). «بازنمود زندگی روزمره در صفحات میکروسلبریتیهای زن اینستاگرام». مطالعات ماهواره و رسانههای جدید، شماره 18 و 19، 116-71. http://noo.rs/PaSzJ
- محمدی، جمال و رضی پور، پرنیا. (1401). «شبکههای اجتماعی و گونههای کارکرد جمعی: مطالعۀ موردی شبکه اینستاگرام». مطالعات رسانههای نوین. 8(29)، 108-75.
Doi: 10.22054/nms.2022.66356.1357
- مرادی زاده، یسرا. (1397). نمایش خود در شبکههای اجتماعی (مطالعه موردی اینستاگرام)، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
- خبرگزاری مهر. (6 شهریور 1400). «بلاگرها تأثیر زیادی بر تولید فرهنگ و تغییر سبک زندگی دارند». برگرفته از https://www.mehrnews.com/news/5291147
- گروت، هالی. (1400). «مسئله سلبریتی». انسانشناسی و فرهنگ، ترجمه: سمانه کوهستانی. برگرفته از https://anthropologyandculture.com
- مرکز پژوهشی بتا. (7 تیر 1400). محبوبترین و پراستفادهترین شبکه اجتماعی میان کاربران ایرانی چیست؟ برگرفته از https://beta-co.ir
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,719 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 967 |
||