تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,801 |
تعداد مقالات | 14,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,718,808 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,223,412 |
مطالعهی رویکرد بوم شناختی به یادگیری رسمی دوره ابتدایی: یک مرور نظاممند | ||
فناوری آموزش و یادگیری | ||
دوره 5، شماره 15، فروردین 1401، صفحه 77-106 اصل مقاله (706.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2023.71562.1357 | ||
نویسندگان | ||
حسین زنگنه ![]() ![]() | ||
1عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سیناستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان،ایران | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی وضعیت فعلی پژوهشها در ارتباط با استفاده از رویکرد بومشناسی در دوره ابتدایی برای یادگیریهای رسمی انجام شد. روش پژوهش از نوع مرور نظامند به منظور تجزیه و تحلیل (1)رویکردهای روششناختی و (2) رویکردهای بومشناختی اتخاذ شده در پژوهشها انجام شده بود. جستجو در مقالات انتشار یافته از سال 2013 تا 2022 در پایگاه های داده اسکوپوس، وب ساینس، وایلی و جی استور انجام گرفت. جستجوی نظاممند با توجه به کلمات کلیدی انتخابی به 203 پژوهش رسید که در مرحله بعد به 57 مورد کاهش یافت و در نهایت 10پژوهش منطبق با معیارها تعیین شد. در مرور نظامند: ابزار، شرکتکنندگان، زمان و مکان پژوهشها، فضای اجرای پژوهشها، موضوع و مفاهیم هدف مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها تصاویر متنوعی از روشها و ابزارهای جمعآوری داده، موضوعات، فضاها و ویژگی یادگیرندگان را نشان دادند. نگاه بومشناختی به یادگیری، متناسب با نیازهای امروز یادگیرندگان دوره ابتدایی بوده و طراحی و توسعه آن میتواند در نهایت تاثیر مثبتی بر تسهیل یادگیری در بافت رسمی داشته باشد. بر اساس یافته های این پژوهش در نهایت می توان گفت در جهت رشد رویکرد بوم-شناختی در بافت رسمی دوره ابتدایی، باید به سوی تحلیل زیستبوم، اهداف موقعیتی، آزاد و پویا، تعاملات فعال بدن و ذهن و محیط واقعی و دیجیتال، شبکهسازی هدفمند، کنترل عوامل تعدیلکنندهی ارتباط، مسیرهای یادگیری متنوع و ارزشیابیهای اصیل و فرایندی گامهای جدیتری برداشت. | ||
کلیدواژهها | ||
"بومشناسی"؛ " دانشآموزان دوره ابتدایی"؛ "مرور نظاممند"؛ "یادگیری رسمی" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 46 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26 |