تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,839 |
تعداد مقالات | 14,675 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,782,488 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,756,432 |
ارزیابی کیفیت شبکه آموزشی دانشآموزان(شاد) از دیدگاه معلمان و دبیران استان خوزستان | ||
فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
دوره 5، شماره 17، مهر 1401، صفحه 85-108 اصل مقاله (676.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2023.72409.1368 | ||
نویسنده | ||
سیدعباس رضوی* | ||
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تعیین کیفیت شبکه شاد از ابعاد سه گانه (قابلیتهای آموزشی، طراحی و ظاهر برنامه، عملکرد و ویژگیهای فنی) بود. این پژوهش توصیفی و از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی و دبیران دوره متوسطه اول و دوم استان خوزستان بودند. با توجه به شیوع بیماری کووید-19 و همچنین گستردگی جامعه مورد مطالعه از روش نمونهگیری تصادفی در دسترس استفاده شد. 1588 معلم و دبیر به عنوان نمونه آماری در پژوهش شرکت کردند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از شاخص نسبت روایی محتوایی لاوشه(CVR) مطلوب ارزیابی شد. ضریب آلفای کرانباخ در اجرای پایلوت 94/0 و در اجرای اصلی 96/0 بود که بیانگر پایایی بالای پرسشنامه است. برای تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی، از آزمون t تک گروهی و آزمون رتبه ای فریدمن استفاده شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که کیفیت شبکه شاد به طور کلی و کیفیت آن در تمامی ابعاد سه گانه (شامل قابلیتهای آموزشی، طراحی و ظاهر برنامه، و همچنین عملکرد و ویژگیهای فنی) بالاتر از متوسط است. «طراحی و ظاهر برنامه» نسبت به سایر ابعاد وضعیت بهتری داشت. هر چند کیفیت شبکه آموزشی شاد از نظر دبیران و معلمان مورد مطالعه به طور کلی بالاتر از متوسط ارزیابی شد با این حال به منظور بهبود آن و رسیدن به وضعیت مطلوب لازم است این پلتفرم به ویژه از نظر قابلیت های آموزشی و عملکرد و ویژگیهای فنی تقویت شود. | ||
کلیدواژهها | ||
شبکه آموزشی دانش آموزان(شاد)؛ کووید-19؛ قابلیتهای آموزشی؛ طراحی و ظاهر برنامه؛ عملکرد و ویژگیهای فنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,474 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 910 |