منابع
ابراهیمی، عباس؛ عینعلی، محسن. (1398). «عوامل مؤثر بر قصد تداوم استفاده از شبکههای اجتماعی؛ با میانجیگری اعتماد (مورد مطالعه: پیامرسان تلگرام و سروش)». مجله جهانی رسانه-نسخه فارسی. دوره 14، شماره 1. صص 49-29. بهار و تابستان.
اصنافی، محمدرضا؛ فرهنگی، علیاکبر؛ گیویان، عبدالله؛ مظفری، افسانه. (1397). «بررسی موانع رقابت رسانههای اجتماعی بومی با رسانههای اجتماعی بینالمللی». فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. سال بیست و پنجم، شماره 4. صص 72-41. زمستان.
باشگاه خبرنگاران جوان. (1397). «مروری بر پیشرفتهای صورت گرفته در صنعت پیامرسان». کدخبر ۶۸۰۶۳۵۳. بازنشانی شده در 4/11/1397 به نشانی:
پایگاه اطلاعرسانی پدافند غیرعامل (پایداری ملی). (1397). «عملکرد دوگانه وزارت ارتباطات در قبال شبکههای اجتماعی و پیامرسانها». کد خبر ۳۳۷۸۵. بازنشانی شده در 22/1/1397 به نشانی:
http://paydarymelli.ir/fa/news/33785/
جعفرپور، محمود. (1390). «مفهومشناسی و بررسی متغیرهای مؤثر بر پذیرش شبکههای اجتماعی مجازی و نقش سازمانهای مردم نهاد در آنها». مطالعات راهبردی بسیج. سال چهاردهم، شماره 52. صص 109-148. پاییز.
جهانگیر، غلامحسین؛ دیانی، محمدحسین؛ نوکاریزی، محسن. (1394). «توسعه مدل پذیرش فناوری اطلاعات دیویس (TAM) از طریق سنجش تأثیر باورهای خودکارآمد و ناکارآمد اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر پذیرش سامانه اطلاعات پژوهشی (پژوهان)، مبتنی بر رویکرد شناختی-اجتماعی». پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی. سال پنجم، شماره 2. صص 339-319. پاییز و زمستان.
حسنزاده، حامد. (1396). بررسی دلایل عدم استقبال کاربران از پیامرسان سروش، پایاننامه کارشناسیارشد رشته مدیریت رسانه، به راهنمایی دکتر عباس ناصری طاهری. دانشگاه صداوسیما، دانشکده ارتباطات و رسانه، اسفندماه.
خرازی آذر، زهرا؛ دادگران، محمد؛ دبلشکی، فرحناز. (1396). «نقش شبکههای اجتماعی بر ترویج فرهنگ کتابخوانی (مطالعه موردی: دنبال کنندگان صفحه کتابدونی در شبکه اجتماعی اینستاگرام)». راهبرد اجتماعی فرهنگی. سال ششم، شماره 22. صص 207-234. بهار.
ربیعی، علی؛ کرمانی حسین. (1394). «دلایل ترجیح یک شبکه اجتماعی مجازی بر سایر شبکهها: مطالعه موردی گوگلپلاس و فیسبوک». مجله جهانی رسانه-نسخه فارسی. دوره 10، شماره 1. صص 1-19. بهار و تابستان.
رضایی، مسعود. (1388). «نظریههای رایج درباره پذیرش فناوریهای اطلاعات و ارتباطات». فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. سال شانزدهم، شماره 4، پیاپی 60. صص 63-93. زمستان.
سازمان فضای مجازی سراج. (1397). «مزایای اقتصادی از پیامرسانهای داخلی [فایل ویدئویی]». بازنشانی شده به نشانی:
https://www.aparat.com/v/i5o98/
سولومون، مایکل آر. (1397). رفتار مصرفکننده (خریدن، داشتن و بودن). ترجمه: کامبیز حیدرزاده، چاپ پنجم، تهران: بازاریابی.
شورای عالی فضای مجازی. (1396). «سیاستها و اقدامات ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی».
صدقی، امینکسری. (1394). بررسی فواید و موانع بهکارگیری شبکههای اجتماعی موبایلی (پیامرسان) در سازمانها. پایاننامه کارشناسیارشد رشته مدیریت اجرایی، به راهنمایی دکتر محمدرا بهبودی. دانشگاه هرمزگان پردیس قشم، شهریورماه.
طالبپور، علیرضا؛ شیدایی، منصور؛ خلیلزاده سلماسی، مریم؛ عمادی، کینوش. (1393). «مرور و دستهبندی راهبرد کشورهای جهان در مواجهه با شبکههای اجتماعی مجازی». فصلنامه راهبرد. سال بیست و سوم، شماره 73. صص 71-43. زمستان.
قلیزاده، آذر؛ زمانی، عباس. (1396). «مطالعه کیفی چالشهای شبکههای اجتماعی تلفن همراه در زندگی کاربران». رسانه. سال بیست و هشتم، شماره 1. صص 103-120. بهار.
کاتلر، فیلیپ؛ کلر، کوین لین. (1391). مدیریت بازاریابی. ترجمه: احمد راهچمنی، مجید صفایی و افشین فتحاللهی کهنه شهری، چاپ چهارم. تهران: بهمن برنا.
کرمانی، حسین؛ پاکدامن، یوسف؛ آشتیانی، محمد. (1395). «مطالعه عوامل ترجیح پیامرسان فوری تلگرام بر دیگر برنامههای مشابه توسط کاربران ایرانی». فصلنامه جامعه، فرهنگ، رسانه. دوره پنجم، شماره 18. صص 75-61. بهار.
کرمانی، حسین؛ مظفری، افسانه. (1397). «تلگرام و دیگر هیچ: تحلیل و تبیین عوامل مؤثر بر استفاده از تلگرام بهعنوان پیامرسان مرجح در ایران». مطالعات رسانهای. سال سیزدهم، شماره 1. صص 20-7. بهار.
کمیته پدافند غیرعامل. (a1397). «در بسیاری از مشکلات اخیر ایجادشده در جهان ازجمله مشکلات داخلی و بینالمللی کشورها، ردپای تلگرام دیده شده است، به همین منظور برخی از کشورها تصمیم به بستن کامل تلگرام یا محدود کردن دسترسی به آن در کشور خود کردهاند». بازنشانی در 22/1/1397 به نشانی:
http://padafand.gtc-portal.com/index.aspx?fkeyid=&siteid=11&pageid=705&newsview=12850/
کمیته پدافند غیرعامل. (b1397). «پرده از نقاب افتاد و ماهیت ضد ایرانی پاول دوروف بر همگان مشخص شد». بازنشانی در 4/2/1397 به نشانی:
http://padafand.gtc-portal.com/index.aspx?fkeyid=&siteid=11&pageid=705&newsview=12907/
مجلس شورای اسلامی. (1398). «قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی».
محمدیان دوگاهه، بهنام. (1396). «الزامات راهاندازی شبکه اجتماعی و پیامرسان داخلی». مجله حکمتانه. سال دوم، شماره 13. صص 39-34. مهر و آبان.
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا). (1397). «سرنوشت سروش 3 ماه پس از فیلتر تلگرام». بازنشانی شده در 24/4/1397 به نشانی:
http://ispa.ir/Default/Details/fa/1935/
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا). (a1398). «ارزیابی یک سال فیلترینگ تلگرام/ اینفوگرافی». بازنشانی شده در 4/3/1398 به نشانی:
http://ispa.ir/Default/Details/fa/2062/
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا). (b1398). «مهمترین یافتههای ایسپا در سال ۹۸». بازنشانی شده در 29/12/1398 به نشانی:
http://www.ispa.ir/Default/Details/fa/2168/
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا). (1399). «73.6 درصد افراد بالای 18 سال کشور، در حال حاضر از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند/ پیامرسان واتسآپ در رتبه اول». بازنشانی شده در 4/12/1399 به نشانی:
http://www.ispa.ir/Default/Details/fa/2282/73.6
مرکز ملی فضای مجازی. (a1397). «بهرهبرداری از کلان دادههای کاربران ایرانی توسط تلگرام». بازنشانی شده به نشانی:
http://www.majazi.ir/web directory/15077
مرکز ملی فضای مجازی. (b1397). «تلگرام، پروژهای برای کشورهای خاص». بازنشانی شده به نشانی:
http://www.majazi.ir/web directory/15077
مرکز ملی فضای مجازی. (c1397). «مردم به پیامرسانهای داخلی اعتماد دارند». بازنشانی شده به نشانی:
http://majazi.ir/news/84649
مکیزاده، فاطمه. (1394). «بررسی عوامل مؤثر بر قصد استفاده از شبکههای اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه یزد». پژوهشهای ارتباطی. سال بیست و دوم، شماره 82. صص 123-140. تابستان.
مؤمنی، داوود؛ اسدی، عباس؛ ثقفی، فاطمه؛ روشندل اربطانی، طاهر. (1397). «تدوین مدل راهکارهای تجاریسازی پیامرسانهای ایرانی». فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. سال بیست و پنجم، شماره 4. صص 108-73. زمستان.
موون، جان؛ مینور، میشل. (1393). رفتار مصرفکننده. ترجمه: کامبیز حیدرزاده، تهران: مهربان نشر.
نجی، آرزو. (1395). تدوین چارچوب عوامل مؤثر بر پذیرش شبکههای اجتماعی سازمانی. پایاننامه کارشناسیارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسبوکار الکترونیک، با راهنمایی دکتر سید امین حسینی سنو. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، شهریورماه.
هکس، آرنولد. (1396). مدل دلتا: بازآفرینی استراتژی کسبوکار. ترجمه: محمدمهدی مهدیخواه و سعید حسینزاده. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
.