تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,865 |
تعداد مقالات | 14,899 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,707,137 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,232,170 |
توسعه مدل هوشمندی بازار در زنجیره عرضه محصولات تندگردش (فساد پذیر) در حوزه خردهفروشی آنلاین | ||
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند | ||
دوره 11، شماره 43، فروردین 1402، صفحه 257-298 اصل مقاله (1.79 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/IMS.2023.67113.2152 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا تقوا1؛ ایمان رئیسی وانانی2؛ زهره دهدشتی شاهرخ1؛ مانا شاکرین* 3 | ||
1استاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشیار، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری رشته مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران نویسنده مسوول: mana_shakerin@atu.ac.ir | ||
چکیده | ||
در عرصه رقابت فشرده، مدیران کسبوکارها، بیش از همیشه به اطلاعات مناسب برای اتخاذ تصمیمهای راهبردی نیاز دارند. برای آن دسته از مدیران اجرایی که در حوزه خردهفروشی آنلاین محصولات فسادپذیر فعالیت دارند، دسترسی به اینگونه اطلاعات از اهمیت برخوردار است چراکه این محصولات چرخه عمر کوتاهی دارند. در این پژوهش، با بهکارگیری رویکرد تحقیق ترکیبی، ابعاد و مؤلفههای مدل هوشمندی بازار در زنجیره عرضه محصولات فسادپذیر شناسایی شده است. از تحلیل عاملی و نرمافزار اسمارت پی آل اس برای اعتبارسنجی مدل استفادهشده است. مدل مذکور، شامل 5 بعد هوشمندی کسبوکار، بینش بازار و مشتری، هوشمندی زنجیره عرضه، هوشمندی رقابتی و هوشمندی کسبوکار اجتماعی است. | ||
کلیدواژهها | ||
هوشمندی بازار؛ هوشمندی بازار عرضه؛ هوشمندی رقابتی؛ هوشمندی کسبوکار؛ تجارت الکترونیک | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
تقوا، محمدرضا. (1393). هوشمندی کسبوکار (مفاهیم و طراحی و توسعه سیستم). تهران: دانشگاه علامه طباطبائی. ص 8.
References
Aspara, J., Tikkanen, H., Pöntiskoski, E., & Järvensivu, P. (2011). Exploration and exploitation across three resource classes: Market/customer intelligence, brands/bonds and technologies/processes. European Journal of Marketing https://doi. org/10.1108/03090561111111352
Asri, D. A. A. M., & Mohsin, A. M. A. (2020). Competitive Intelligence Practices and Organizational Performance Linkage: A Review. Jurnal Intelek, 15(2), 101-115. https://myjms. mohe. gov. my/index. php/intelek/article/view/15912
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405. https://doi. org/10. 1177/146879410100100307
Bradlow, E. T., Gangwar, M., Kopalle, P., & Voleti, S. (2017). The role of big data and predictive analytics in retailing. Journal of Retailing, 93(1), 79-95. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2016.12.004
Crowley, E. (2004). Market intelligence versus marketing research. Quirk’s Marketing Research Review.
Del Vecchio, P., Mele, G., Ndou, V., & Secundo, G. (2018). Creating value from social big data: Implications for smart tourism destinations. Information Processing & Management, 54(5), 847-860. https://doi.org/ 10.1016/j.ipm.2017.10.006
Di Fatta, D., Patton, D., & Viglia, G. (2018). The determinants of conversion rates in SME e-commerce websites. Journal of Retailing and Consumer Services, 41, 161-168. https://doi. org/10. 1016/j. jretconser. 2017. 12. 008
Drucker, P. F. (1992). of Organizations. Harvard business review.
Dumitriu, D., Militaru, G., Deselnicu, D. C., Niculescu, A., & Popescu, M. A.-M. (2019). A perspective over modern SMEs: Managing brand equity, growth and sustainability through digital marketing tools and techniques. Sustainability, 11(7), 2111. https://doi. org/10.3390 /su11072111
Erevelles, S., Fukawa, N., & Swayne, L. (2016). Big Data consumer analytics and the transformation of marketing. Journal of Business Research, 69(2), 897-904. 10.1016/j.jbusres.2015.07.001
Foerstl, K., Kähkönen, A.-K., Blome, C., & Goellner, M. (2020). Supply market orientation: a dynamic capability of the purchasing and supply management function. Supply Chain Management: An International Journal. https://doi. org/10. 1108/SCM-06-2019-0233
Galbraith, J. R. (1974). Organization design: An information processing view. Interfaces, 4(3), 28-36.
Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2021). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM): Sage publications.
Handfield, R. (2006). Supply market intelligence: A managerial handbook for building sourcing strategies: CRC Press.
Handfield, R. (2010). Differently, Gain an Edge. Supply Chain Management Review, 42-49.
Hatta, N. N. M., Miskon, S., Ali, N. M., Abdullah, N. S., Ahmad, N., Hashim, H.,... Maarof, M. A. (2015). Business intelligence system adoption theories in SMES: A literature review. ARPN J. Eng. Appl. Sci., 10(23), 18165-18174.
Hedin, H., Hirvensalo, I., & Vaarnas, M. (2011). The handbook of market intelligence: understand, compete and grow in global markets: John Wiley & Sons.
Hedin, H., Hirvensalo, I., & Vaarnas, M. (2014). Handbook of Market Intelligence: Understand. Compete and Grow in Global Markets.
Hendar, H., Ratnawati, A., Ab Razak, W. M. W., & Abdullah, Z. (2020). Market intelligence on business performance: The mediating role of specialized marketing capabilities. Journal of Intelligence Studies in Business, 1(1. 10. 37380/jisib. v1i1. 562
Johnson, G. (2020). Is your marketing strategy based on the right data? Harvard business review.
Kerppola, E. (2014). Building a Roadmap for a Market Intelligence function in a Global B2B company.
Kohli, A. K., & Jaworski, B. J. (1990). Market orientation: the construct, research propositions, and managerial implications. Journal of marketing, 54(2), 1-18. https://doi. org/10. 2307/1251866
Lorentz, H., Aminoff, A., Kaipia, R., Pihlajamaa, M., Ehtamo, J., & Tanskanen, K. (2020). Acquisition of supply market intelligence–An information processing perspective. Journal of Purchasing and Supply Management, 26(5), 100649. 10. 1016/j. pursup. 2020. 100649
Madhani, P. M. (2009). Resource based view (RBV) of competitive advantages: Importance, issues and implications. KHOJ Journal of Indian Management Research and Practices, 1(2), 2-12.
MUTHULAKSHMI, V., & JAISUN, M. (2020). ROLE OF MARKETING INTELLIGENCE IN ATTAINING COMPETITIVE ADVANTAGE IN INTERNET SERVICE PROVIDER COMPANIES, VIRUDHUNAGAR. International Multidisciplinary Innovative Research Journal
Narver, J. C., & Slater, S. F. (1990). The effect of a market orientation on business profitability. Journal of marketing, 54(4), 20-35. https://doi.org/10.1177/002224299005400403 Paajanen, S., Valkokari, K., & Aminoff, A. (2017). The opportunities of big data analytics in supply market intelligence. Paper presented at the Working Conference on Virtual Enterprises. DOI: 10. 1007/978-3-319-65151-4_19
Priporas, C. V. (2019). Competitive intelligence practice in liquor retailing: evidence from a longitudinal case analysis. International Journal of Retail & Distribution Management. https://eprints. mdx. ac. uk/id/eprint/26605
Reinartz, W., Wiegand, N., & Imschloss, M. (2019). The impact of digital transformation on the retailing value chain. International Journal of Research in Marketing, 36(3), 350-366. https://doi.org/ 10.1016/j.ijresmar.2018.12.002
Ross, P., McGowan, C., & Styger, L. (2012). A comparison of theory and practice in market intelligence gathering for Australian micro-businesses and SMEs. Paper presented at the Proceedings of 19th International Business Research Conference. https://ro. uow. edu. au/gsbpapers/376
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2003). Classifying the findings in qualitative studies. Qualitative health research, 13(7), 905-923.
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research: springer publishing company.
Shamekhi, M., Scheepers, H., & Ahmed, A. (2018). The impact of business analytics on organisations: An information processing theory perspective.
Silva, A. T., Moro, S., Rita, P., & Cortez, P. (2018). Unveiling the features of successful eBay smartphone sellers. Journal of Retailing and Consumer Services, 43, 311-324. https://doi.org/10.1016/ j.jretconser.2018.05.001
Sundström, A., Hyder, A. S., & Chowdhury, E. H. (2020). Market-oriented CSR implementation in SMEs with sustainable innovations: an action research approach. Baltic Journal of Management. https://doi. org/10. 1108/BJM-03-2020-0091
Turban, E., Outland, J., King, D., Lee, J. K., Liang, T.-P., & Turban, D. C. (2017). Electronic commerce 2018: a managerial and social networks perspective: Springer.
References [In Persian]
Taghva, M. R. (2016). Business Intelligence (Concepts, Design and Development): Allameh Tabataba'i University Publishing,9.
استناد به این مقاله: تقوا، محمدرضا.، رئیسی وانانی، ایمان.، دهدشتی شاهرخ، زهره.، شاکرین، مانا. (1401). توسعه مدل هوشمندی بازار در زنجیره عرضه محصولات تندگردش (فساد پذیر) در حوزه خردهفروشی آنلاین، مطالعات مدیریت کسب وکار هوشمند، 11(43)، 257-298.
DOI: 10.22054/IMS.2023.67113.2152
Journal of Business Intelligence Management Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 92 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 116 |