| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,218 |
| تعداد مقالات | 18,043 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,653,842 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,976,329 |
بررسی نقش مدیریت دانش در اولویتبندی منابع انسانی | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 2، دوره 2، شماره 3، مرداد 1394، صفحه 3-21 اصل مقاله (438.53 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2015.1605 | ||
| نویسندگان | ||
| محمدعلی سرلک1؛ آرزو کشاورز2؛ الهام کشاورز* 3 | ||
| 1استاد، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران | ||
| 2دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران | ||
| 3دانشجوی دکتری، گروه مدیریت؛ دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: در این پژوهش، سطح نیروی انسانی (کارکنان عادی، کارکنان کلیدی، مدیران ارشد)، با توجه به زیر معیارهای حوزههای مدیریت دانش و حوزههای پنجگانه مدیریت دانش (داده، اطلاعات، دانش، خرد، کارکنان) با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی باهدف بیشینهسازی مدیریت دانش در شرکتهای پروژه محور (شرکت گسترش هوانوردی پارس یا پادیکو، شرکت مهندسی سپتا و شرکت خدماتی مهندسی آوا بهبود) اولویتبندی شدهاند. روش: برای تحلیل اطلاعات بهدستآمده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) استفاده میشود. روش تحلیل توسعهای چانگ مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق عبارت بود از کارشناسان خبره شرکتهای پروژه محور که تعداد آنها بالغبر 12 نفر بود و ابزار گردآوری دادهها، اسناد و پرسشنامه بود. یافته ها: با توجه به پاسخهایی که بهوسیله گروه تصمیمگیرنده ارائه شد. نتایج نشان داد که ترتیب نهایی اهمیت معیارهای مدیریت دانش به این صورت بود که داده با اختلاف وزنی فاحش در اولویت نخست قرار دارد و خرد، کارکنان، دانش ، اطلاعات در اولویت بعدی قرار میگیرند. در مقایسه 6 شاخص، با توجه به داده، مشخص شده است که تحلیل نظر مشتریان در اولویت نخست قرار میگیرد، در مقایسه 6 شاخص با توجه به اطلاعات مشخص شده است که هماهنگی و یکپارچهسازی اطلاعاتی در درون سازمان در اولویت نخست قرار میگیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحلیل سلسله مراتبی فازی؛ مدیریت دانش؛ منابع انسانی | ||
| مراجع | ||
|
برگرون، برایان (1387). اصول مدیریت دانش (ترجمه منوچهر انصاری). تهران: موسسه کتاب مهربان نشر. رجایی پور، سعید؛ رحیمی، حمید (1387). بررسی رابطه بین فرایند تبدیل مدیریت دانش و عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان. پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی. 8(4)، 59-76. زاهدی. شمس السادات و نجاری. رضا، (1387)، بهرهوری منابع انسانی و مدیریت دانش. فصلنامه پیک نور. 6(1)، ص 1-13 صاحی. علی و داناییفرد. حسن، (1394)، بررسی نقش تسهیم دانش در رابطه میان اجزای سرمایههای فکری و رفتار نوآورانه. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی. 5(1)، ص 1-20 Arntzen Bechina, A. Michon, N., & Nakata, K. (2005, November). Pathway to innovation through knowledge management. Paper presented at the ICICKM, the International Conference on Intellectual Capital, Knowledge Management, and Organizational Learning, Dubai,United Arab Emirates
Bhatt,G. (2000). Organizing Knowledge in the Knowledge development cycle. Journal of Knowledge Management. 4 (1),15-26.
Chang, D- Y. (1996). Application of the extent analysis method on fuzzy AHP. European Journal of Operational Reaserch.95 (3), 649-655.
Choi Byounggu, K. poon. Simon, G. Davis. Joseph, Effects of knowledge management strategy on organizational performance: A complementarity theory-based approach, Omega. 2008, No36, pp 235 – 251
Choi, B. & Jong, A-M. (2010). Assessing the impact of knowledge management strategies announcements on the market value of firms. Information & Management. 47(1), 42–52.
Connelly,C. E. (2000). Predictors of knowledg sharing in organizations. Unpublished master dissertation, Queen's University, School of Business, Ontraio.
Fugate,B.S,, Stank, T. P., & Mentzer, J.T. (2009). Linking improved knowledge management to operational and organizational performance. Journal of Operations Management. 27(3), 247–264.
Joo, J. & Lee, S.M. (2009). Adoption of the Semantic Web for overcoming technical limitations of knowledge management systems. Expert Systems with Applications. 36, (3), 7318–7327.
King. R. . Wlliam,, Knowledge management and organizational learning, Annals of information system4s, DOI 10.1007/978-1-4419-0011-1_1, © Springer Science+Business Media, LLC 2009
Lau, A. & Tsui, E. (2009). Knowledge management perspective on e-learning effectiveness. Knowledge-Based Systems. 22(4) 324–325.
Liao, S-H. & Wu, C-C. (2010). System perspective of knowledge management, organizational learning, and organizational innovation. Expert Systems with Applications. 37(2), 1096–1103.
Wen, Y-F. (2009). An effectiveness measurement model for knowledge management. Knowledge-Based Systems. 22 (5), 363–367. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,458 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,757 |
||