منابع
آقایوسفی، ع؛ ترخان، م و فرمانی، ا. (1396). نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با واسطهگری مؤلفههای صبر با ارائه مدل. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 7(26)، 43_66.
ابنرسول صنعتی، ن؛ حسینثابت، ف و معتمدی، ع. (1397). نقش صبر با میانجیگری تمایز خود بر تنظیم هیجانی و استرس ادراکشده در پرستاران. فصلنامه سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 4(2)، 211_216.
اکبری، ب. (1398). پیشبینی آشفتگی روانشناختی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بر اساس ذهنآگاهی و نشخوار فکری. فصلنامه سلامت روان کودک، 6(1)، 200_210.
بیاتیاشکفتکی، م؛ امیرفخرایی، آ؛ شریفینیا، م. (1399)، اثربخشی درمان یکپارچه توحیدی بر مؤلفههای اضطراب وجودی، صبر و امید در زنان افسرده، مطالعات اسلام و روانشناسی، 14(27)، 96_115.
پوراکبران، ا؛ مهرابی، ر؛ بدیهی زراعتی، ف؛ خاتون تیمورزاده، س و دهقانزاده، ط. (1398). بررسی رابطۀ پذیرش و عمل و چشمانداز زمان آینده با انعطافپذیری روانشناختی و سازگاری در مادران کودکان کمتوان ذهنی. فصلنامه کودکان استثنایی، 19(1)، 81_94.
پورجمشیدی، م و بهشتی راد، ر. (1394). تأثیر هوش اخلاقی و سلامت روان بر شادکامی دانشجویان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 1(4)، 55_67.
پورسید، ر و پورسید، م. (1400). ارتباط هوش اخلاقی با سلامت روان در دانشجویان. اخلاق در علوم و فناوری، 16(1)، 151_154.
ترکان، ل و فرحبخش، ک. (1398). اثربخشی درمان چشمانداز زمان بر نشخوار فکری مادران کودکان اوتیسم در شهر اصفهان، پژوهشهای کاربردی در مشاوره، 2(4)، 1_17.
جانعلیپور چناررودخانی، م؛ قربانپورلفمنجانی، ا و پورصفر صیقلانی، ع. (1400). بررسی الگوی ساختاری تابآوری، خوشبینی و امید به زندگی با رشد پس از آسیب در مادران دارای فرزند با اختلال طیف اوتیسم: نقش میانجی باورهای مذهبی، دوماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی، 5(21)، 80_70.
چیمه، ن؛ پوراعتماد، ح و خرمآبادی، ر. (1386). مشکلات و نیازهای مادران کودکان مبتلا به اختلالات اتیستیک: یک پژوهش کیفی. خانواده پژوهی، 11(3)، 697 _707.
حجازی، ا و غنیزاده، م. (1397). تحلیل رابطۀ هوش اخلاقی با سلامت روان معلمان مدارس. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 13(2)، 99_107.
حسین ثابت، ف. (1387). تعیین اثربخشی آموزش صبر بر اضطراب، افسردگی و شادکامی. دو فصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی، 2(2)، 79_92.
حسین ثابت، ف و عطایی، ه. (1394). بررسی رابطۀ هوش معنوی با صبر و استرس ادراکشده در دانشجویان. پژوهش در دین و سلامت، 2(1)، 27_33.
حمدی، ه و محرمی، ج. (1401). پیشبینی پرخاشگری دانشجویان بر اساس عزتنفس با واسطهگری صبر، مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 26(3)، 757_772.
خرمایی، ف؛ آزادی ده بیدی، ف؛ حقجو، ش. (1395). مدل ساختاری رابطۀ فضیلت اخلاقی صبر با مشکلات تنظیم هیجانی در دانشجویان، پژوهش در سلامت روانشناختی، 10(25)، 21_31.
رحیمی، ح؛ مدنی، ا و محمدیان، آ. (1394). بررسی رابطۀ بین هوش اخلاقی و سرمایۀ اجتماعی با مسئولیتپذیری دانشجویان. مجله فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 14(5)، 101_125.
رسولی، ا و کلانتری، ج. (1397). بررسی سلامت روان و تابآوری روانشناختی در والدین دانش آموزان اوتیسم، نابینا و عادی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد، 61(7)، 51_57.
رضایی، ش؛ مجتبایی، م؛ شمالیاسکویی، آ. (1401). اثربخشی رواندرمانی پویشی کوتاهمدت فشرده بر مؤلفههای استرس والدگری مادران دارای فرزند با اختلال طیف اوتیسم. دوماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی، 22(3)، 19_30.
رمضانلو، م؛ ابوالمعالیحسینی، خ؛ باقری، ف و رباط میلی، س. (1400). اثربخشی آموزش مهارت مدیریت استرس_هیجان بر کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان مادران کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم، مجله روانشناسی افراد استثنائی، 11(41)، 195_243.
رمضانلو، م؛ ابوالمعالی، خ؛ باقری، ف و رباط میلی، س. (1399). تجربۀ زیسته مادران کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم: یک مطالعه پدیدارشناسی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 10(39)، 133_ 174.
رنجبر، س؛ نصرتی، ف؛ غباریبناب، ب و ساداتحسنی، س. (1400)، بررسی رابطۀ دلبستگی به خدا و تابآوری با صبر در دانشجویان دانشگاه تهران، مجله پژوهش در دین و سلامت، 7(2)، 58_71.
زارع بوآنی، ر و حسین ثابت، ف. (1397). اثربخشی آموزش صبر بر امید و بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کم توان ذهنی. مجله روانشناسی و دین، 3(11)، 57_74.
زارعزاده، س؛ اسماعیلپور، خ و باباپورخیرالدین، ج. (1400). اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر کاهش نشانههای اضطراب و افسردگی مادران کودکان با اختلال طیف اوتیسم: مطالعه موردی. دوماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی،3(21)، 89_79.
ستوده، ح؛ شاکرینیا، ا؛ خیراتی، م؛ درگاهی، ش و قاسمیجوبنه، ر. (1395). رابطۀ بین هوش معنوی و هوش اخلاقی با بهزیستی روانشناختی پرستاران. مجله اخلاق و تاریخ پزشکی، 1(9)، 63_73.
سرتیپی، ز؛ سهرابی، ف و پسندیده، ع. (1395). کارآمدی آموزش صبر بر اساس مؤلفه صبر در الگوی اسلامی شادکامی، بر بهباشی روانشناختی زنان خانهدار. پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، 4(2)، 45_69.
سیادت، ع؛ کاظمی، ا و مختاریپور، م. (1388). رابطۀ بین هوش اخلاقی و رهبری تیمی در مدیران آموزشی و غیر آموزشی از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانـشگاه علـوم پزشـکی اصـفهان. مجله مدیریت سلامت، 12(36)، 61_69.
شریفی ساکی، ش؛ علیپور، ا؛ آقایوسفی، ع و محمدی، م. (1397). بررسی رابطۀ صبر و شفقت به خود با افسردگی در زنان مبتلا به سرطان پستان. فصلنامه بیماریهای پستان ایران، 11(2)، 37_46.
شلانی، ب؛ صادقی، س و رشیدیان، ص. (1398). مقایسه کارکردهای اجرایی والدین کودکان با و بدون اختلال پیوستار اوتیسم، مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 6(4)، 90_99.
عقیلی، م؛ اصغری، آ؛ کفاش صدقی، س؛ نمازی، م. (۱۴۰۱). اثربخشی طرحواره درمانی بر کاهش علائم افسردگی مزمن در مادران دارای کودک با اختلال طیف اوتیسم. دوماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی، 22(3)، 93_101.
علیزاده، ز؛ دهقان، ف و پروانه، ا. (1398). رابطه خودتنظیمی تحصیلی و هوش اخلاقی با پیشرفت تحصیلی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 16(3)، 159_162.
عنابستانی، ص و ناعمی، ع. م. (1398). آموزش مثبتنگری بر شفقت به خود و امید به زندگی مادران کودکان اختلال طیف اتیسم، فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 33(9)، 45_68.
فرخی، ا و حسینچاری، م. (1393). ویژگیهای روانسنجی مقیاس کنترل عمل. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 17(5)، 62_81.
فرخی، ا. (1391). پیشبینی سبکهای تصمیمگیری بر اساس تنظیم هیجانی و کنترل عمل. پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه شیراز.
فلاحزاده، ه؛ نوری، س؛ پورابراهیم، ت و نظربلند، ن. (1397). اثربخشی معنادرمانی گروهی بر معنای زندگی و عملکرد خانواده در مادران دارای فرزند مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم. فصلنامه خانواده پژوهی، 14(53)، 135_150.
گل محمدیان، م. (1395). تأثیرات آموزش هوش اخلاقی، معنوی و فرهنگی بر عملکرد خانوادگی زنان. فصلنامه فرهنگی _تربیتی زنان و خانواده، 10(34)، 51_70.
مسلمان، م؛ زمستانی، م و مهدوی، ع. (1397). پیشبینی میزان هوش اخلاقی بر اساس مؤلفههای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان. مجله اندیشههای نوین تربیتی، 14(2)، 263_285.
مظاهرینژاد فرد، گ؛ حسین ثابت، ف و برجعلی، ا. (1398). اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر وابستگی بین فردی و کنترل عمل افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 10(3)، 161_176.
معینیکیا، م؛ طوسی، د و جاویدپور، م. (1401). الگویابی رابطۀ بین هوش اخلاقی با بهزیستی روانشناختی: نقش واسطهای نگرش مذهبی و استدلال اخلاقی. مجله پژوهش در دین و سلامت، 8(3)، 72_88.
میرزایی فندخت، ا؛ سعدی پور، ا؛ طالبیفر، ع و سلمآبادی، م. (1396). بررسی ارتباط بین جهتگیری دینی و صبر با بهزیستی روانی دانشجویان دانشکده پرستاری. مجله علوم پزشکی زانکو، 18(56)، 47_55.
میرغضنفری، ز و ایزدی، م. (1400)، رابطۀ هوش اخلاقی و جرأت ورزی با استرس در بانوان هیئتهای مذهبی شهر تهران، فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، 3(11)، 155_164.
میری، م؛ دانشور، پ؛ ملکی، م و طیرانیراد، ع. (1401). نقش سرمایۀ معنوی و صبر در پیشبینی میزان سازگاری عاطفی دانشجویان؛ مطالعهای در دوران کووید 19، مجله پژوهش در دین و سلامت، 8، 23_34.
نعیمی، ل و گلشنی، ف. (1398). اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر خطاهای شناختی زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. فصلنامه سلامت اجتماعی، 6(4)، ۳89 ـ ۳96.
References
American Psychiatric Association (APA). (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). American Psychiatric Pub.
Baumann, N., Kaschel, R., & Kuhl, J. (2005). Affect regulation and motive-incongruent achievement goals: Antecedents of subjective well-being and symptom formation. Journal of Personality and Social Psychology, 89, 781-799.
Baumeister, R. F., & Tierney, J. (2011). Willpower: Rediscovering the greatest human strength. New York: Penguin.
Beckmann, J., & Kuhl, J. (1984). Altering information to gain action control: Functional aspects of human information processing in decision-making. Journal of Research in Personality, 2(18), 223-279.
Betsy, H., Pelham, W. E., Waschbush, D. A., Kipp, H., & Owens, J. S. (2001). Academic task persistence of normally achieving ADHD and control boys: Performance, self-evaluations, and attributions. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 2(69), 271-283.
Borba, M. (2001). Building Moral Intelligence. San Francisco: Jossey Bass.
Brown, RCH. (2013). Moral responsibility for (un)healthy behavior. Journal of Medical Ethics, 11(39), 695-698.
Bülbül, A. E., & Izgar, G. (2017). Effects of the Patience Training Program on Patience and Well−Being Levels of University Students. Journal of Education and Training Studies, 6(1), 159−168.
Cai, R. Y., Richdale, A. L., Dissanayake, C., Trollor, J., & Uljarević, M. (2019). Emotion regulation in autism. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy, 38(1), 58-62
Cachia, R., Anderson, A., & Moore, D. (2016). Mindfulness, Stress and Well- Being in Parents of Children with Autism Spectrum Disorder: A Systematic Review. Journal of Child and Family Studies. 25, 1-14.
Comer, D., & Sekerka, L. (2014). Taking time for patience in organizations. Journal of Management Development, 33(1), 6-23.
Diefendorff, J. M., Hall, R. J., Lord, R. G., & Strean, M. L. (2000). Action-state orientation: Construct validity of a revised measure and its relationship to work related variables. Journal of Applied Psychology, 2(85), 250–263.
Frantz, R., Hansen, SG., & Machalicek, W. (2018). Interventions to promote well-being in parents of children with autism: a systematic review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 5(1): 58-77.
Girli, A., & Tekin, D. (2010). Investigating false belief levels of typically developed children and children with autism. Procedia-Social and Behavioral Sciences.;2(2): 1944-1950.
Gobrial, E. (2018). The Lived Experiences of Mothers of Children with the Autism Spectrum Disorders in Egypt. Social Sciences, 8(7), 1-11.
Gökçen, E., Petrides, KV., Hudry, K., Frederickson, N., & Smillie, LD. (2014). Sub‐threshold autism traits: The role of trait emotional intelligence and cognitive flexibility. British Journal of Psychology,105 (2),187_199.
Heckhausen, H., & Strang, H. (1988). Efficiency under record performance demands: Exertion control and individual difference variable? Journal of Personality and Social Psychology, 55, 489-498.
Hyman, S. L., Levy, S. E., & Myers, S. M. (2020). Identification, evaluation, and management of children with autism spectrum disorder. Pediatrics, 145(1), 1_64.
Ingersoll, B., & Hambrick, D. Z. (2011). The relationship between the broader autism phenotype, child severity, and stress and depression in parents of children with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 1(5), 337-344.
Jaramillo, F., & Spector, P. E. (2004). The effect of action orientation on the academic performance of undergraduate marketing majors. Journal of Marketing Education, 3(26), 250-260.
Kalalo, T. K., Yuniar, S., & Ariyanto, F. C. (2021). Effect of parental skills-based psychoeducation intervention on parental stress index and severity of children with autism spectrum disorders: A pilot study. Annals of Medicine and Surgery, 70, 1_6.
Kalaivnai, P., & Kalimo, KM. (2018). A Study on Psychological Problems Faced by the Parents of Autism Children. Arts and Social sciences Journal, 4(9), 1-5.
Kapri, U. C., & Rani, N. (2014). Emotional maturity: Characteristics and levels. International Journal of Technological Exploration and Learning, 1(3), 359 -361.
Koole, S. L., Kuhl, J., Jostmann, N. B., & Finkenauer, C. (2005). Self_Regulation in Interpersonal Relationships: The Case of Action versus State Orientation. In K. D. Vohs, & E. J. Finkel (Eds.), Intrapersonal and Interpersonal Processes: How they srelate. New York: Guilford.
Lambert, NM., & Dollahite, DC. (2008). The threefold cord: Marital commitment in religious couples. Journal of Family Issues. 29(5), 592-614.
Lau, W., Peterson, C.C., Attwood, T., Garnett, M.S., & Kelly, A.B. (2016). Parents on the autism continuum: Links with parenting efficacy. Research in Autism Spectrum Disorders, 26, 57- 64.
Lennick, D. & F. Kiel (2005). Moral Intelligence. USA: Wharton school publishing.
Martinez, G., Alexandre, C., Mam-Lam-Fook, C., Bendjemaa, N., Gaillard, R., Garel, P., & Krebs MO. (2017). Phenotypic continuum between autism and schizophrenia: Evidence from the Movie for the Assessment of Social Cognition (MASC). Schizophrenia Research, 65(5), 652-674.
Martínez-Pedraza, F.D.L., & Carter, A.S. (2009). Autism spectrum disorders in young children. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North American, 18(3), 645- 663.
Matti, C. B., Tria, D. A. T., & Verano, C. M. L. (2009). Action-Control as Predictors of learning-related achievement emotions. The International Journal of Research and Review, 1, 97-119.
Mohammadi, M. R., Ahmadi, N., Khaleghi, A., Zarafshan, H., Mostafavi, S. A., Kamali, K., & Alavi, S. S. (2019). Prevalence of autism and its comorbidities and the relationship with maternal psychopathology: A national population-based study. Archives of Iranian Medicine, 22(10), 546-553.
Nahar, Sh., Zambelli, Z., & Elizabeth, JH. (2022). Risk and protective factors associated with maternal mental health in mothers of children with autism spectrum disorder. Research in Developmental Disabilities, 131, 1-10.
Peker, M., & Mese, G. (2021). Psychometric Evaluation of the Action Control Scale in Turkish Samples and the Relationship of Action–State Orientation with Emotional Labor. Journal of Personality Assessment, 5(103), 758_769.
Perlman, D., Moxham, L., Patterson, CH., Cregan, A., Alford, S., & Tapsell, T. (2020). Mental health stigma and undergraduate nursing students: A self-determination theory perspective. Collegian, 27(2), 226-231.
Perlman, J., & Howe, N. (2022). Mothers' Experiences of Obtaining a Diagnosis and Support for their Child with Autism Spectrum Disorder. Canadian Journal of Family and Youth/Le Journal Canadien de Famille et de la Jeunesse, 14(3),1-19.
Phetrasuwan, S., & Miles, M. (2019). Parenting stress in mothers of children with autism spectrum disorders. Journal for Specialists in Pediatric Nursing, 14(3):157–165.
Reyes Fernández, B., Knoll, N., Hamilton, K., & Schwarzer, R. (2016). Social-cognitive antecedents of hand washing: action control bridges the planning-behavior gap. Psychology & Health, 31(8), 993-1004.
Scheeren, AM., & Stauder, JE. (2008). Broader autism phenotype in parents of autistic children: reality or myth?Journal of autism and developmental disorders,38(2), 276_287.
Schnitker, S. A. (2012). An Examination of Patience and Well-being. The Journal of Positive Psychology, 7(4), 263-280.
Schnitker, S. A., Ro, D. B., Foster, J. D., Abernethy, A. D., Currier, J. M., vanOyen Witvliet, C., Carter, J. (2019). Patient patients: Increased patience associated with decreased depressive symptoms in psychiatric treatment. The Journal of Positive Psychology, 3(15), 300_313.
Uziel, L., & Baumeister, R. F. (2017). The self-control irony: Desire for self-control limits exertion of self-control in demanding settings. Personality and Social Psychology Bulletin, 5(43), 693-705.
Vermeirsch, J., Verhaeghe, L., Casaer, A., Faes, F., Oostra, A., & Roeyers, H. (2021). Diagnosing autism spectrum disorder in toddlers born very preterm: estimated prevalence and usefulness of screeners and the Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS). Journal of Autism and Developmental Disorders, 52(5), 2527-2524.
Yip, T. H., & Tse, W. S. (2009). Relationship among dispositional forgiveness of others, interpersonal adjustment and psychological well-being. Personality and Individual Differences, 46(3), 365-368.
Zhou, B., Xu, Q., Li. H., Zhang, Y., Wang, Y., & Rogers, SJ. (2018). Effects of parent-implemented Early Start Denver Model intervention on Chinese toddlers with autism spectrum disorder: a nonrandomized controlled trial. Autism Res, 11(4), 654-66.