| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,999 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,379,281 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,940,212 |
تعیین نقش صبر و هوش اخلاقی در پیشبینی کنترل عمل (جهتگیری پویا و ایستا) مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| دوره 13، شماره 50، تیر 1402، صفحه 1-42 اصل مقاله (1.36 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2023.71514.2526 | ||
| نویسندگان | ||
| شهلا زورمند بناب1؛ فریده حسین ثابت* 2؛ ابوالقاسم عیسی مراد2 | ||
| 1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| اختلال طیف اوتیسم، ناتوانی تحولی_عصبی پایداری است که چالشهای مداوم در رشد ارتباط اجتماعی، گفتار، ارتباطات غیرکلامی و همچنین الگوهای رفتاری کودک دارای این اختلال، میتواند تعامل مادر و فرزند را تحت تأثیر قرار دهد. ازاینرو، توجه به عوامل مؤثر بر سازگاری مادر، بهمنظور ارتقای سلامت مادر و بهبود روابط مادر_کودک، حائز اهمیت است. پژوهش حاضر باهدف تعیین نقش صبر و هوش اخلاقی در پیشبینی مؤلفههای کنترل عمل (جهتگیری پویا و ایستا) مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام شد. جامعۀ آماری شامل حدود 300 مادر دارای کودک با اختلال طیف اوتیسم عضو در گروه مردمنهاد و خودجوش «پرسش و پاسخ تجربیِ اوتیسم نگار؛ مادر ایلیا» در شهر تهران بود که از بین آنها 169 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از مقیاس سنجش صبر حسین ثابت (PS)، پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل (MIQ) و پرسشنامه تجدیدنظر شده کنترل عمل (ACS-R) به روش اجرای اینترنتی استفاده گردید. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss و فنون آماری توصیفی، تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری صورت گرفت. نتایج نشان داد بین صبر و هوش اخلاقی با مؤلفههای کنارهگیری، آغازگری و پافشاری رابطۀ مثبت و معنادار و با مؤلفههای اشتغال ذهنی، دودلی و بیثباتی رابطۀ منفی و معنادار وجود دارد؛ بنابراین یافتهها بیانگر نقش صبر و هوش اخلاقی در بالا بردن جهتگیری پویا و کاهش جهتگیری ایستا در مادران کودکان با اختلال طیف اوتیسم میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| صبر؛ هوش اخلاقی؛ کنترل عمل؛ جهتگیری پویا؛ جهتگیری ایستا | ||
| مراجع | ||
|
منابع
آقایوسفی، ع؛ ترخان، م و فرمانی، ا. (1396). نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با واسطهگری مؤلفههای صبر با ارائه مدل. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 7(26)، 43_66.
ابنرسول صنعتی، ن؛ حسینثابت، ف و معتمدی، ع. (1397). نقش صبر با میانجیگری تمایز خود بر تنظیم هیجانی و استرس ادراکشده در پرستاران. فصلنامه سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 4(2)، 211_216.
اکبری، ب. (1398). پیشبینی آشفتگی روانشناختی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بر اساس ذهنآگاهی و نشخوار فکری. فصلنامه سلامت روان کودک، 6(1)، 200_210.
بیاتیاشکفتکی، م؛ امیرفخرایی، آ؛ شریفینیا، م. (1399)، اثربخشی درمان یکپارچه توحیدی بر مؤلفههای اضطراب وجودی، صبر و امید در زنان افسرده، مطالعات اسلام و روانشناسی، 14(27)، 96_115.
پوراکبران، ا؛ مهرابی، ر؛ بدیهی زراعتی، ف؛ خاتون تیمورزاده، س و دهقانزاده، ط. (1398). بررسی رابطۀ پذیرش و عمل و چشمانداز زمان آینده با انعطافپذیری روانشناختی و سازگاری در مادران کودکان کمتوان ذهنی. فصلنامه کودکان استثنایی، 19(1)، 81_94.
پورجمشیدی، م و بهشتی راد، ر. (1394). تأثیر هوش اخلاقی و سلامت روان بر شادکامی دانشجویان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 1(4)، 55_67.
پورسید، ر و پورسید، م. (1400). ارتباط هوش اخلاقی با سلامت روان در دانشجویان. اخلاق در علوم و فناوری، 16(1)، 151_154.
ترکان، ل و فرحبخش، ک. (1398). اثربخشی درمان چشمانداز زمان بر نشخوار فکری مادران کودکان اوتیسم در شهر اصفهان، پژوهشهای کاربردی در مشاوره، 2(4)، 1_17.
جانعلیپور چناررودخانی، م؛ قربانپورلفمنجانی، ا و پورصفر صیقلانی، ع. (1400). بررسی الگوی ساختاری تابآوری، خوشبینی و امید به زندگی با رشد پس از آسیب در مادران دارای فرزند با اختلال طیف اوتیسم: نقش میانجی باورهای مذهبی، دوماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی، 5(21)، 80_70.
چیمه، ن؛ پوراعتماد، ح و خرمآبادی، ر. (1386). مشکلات و نیازهای مادران کودکان مبتلا به اختلالات اتیستیک: یک پژوهش کیفی. خانواده پژوهی، 11(3)، 697 _707.
حجازی، ا و غنیزاده، م. (1397). تحلیل رابطۀ هوش اخلاقی با سلامت روان معلمان مدارس. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 13(2)، 99_107.
حسین ثابت، ف. (1387). تعیین اثربخشی آموزش صبر بر اضطراب، افسردگی و شادکامی. دو فصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی، 2(2)، 79_92.
حسین ثابت، ف و عطایی، ه. (1394). بررسی رابطۀ هوش معنوی با صبر و استرس ادراکشده در دانشجویان. پژوهش در دین و سلامت، 2(1)، 27_33.
حمدی، ه و محرمی، ج. (1401). پیشبینی پرخاشگری دانشجویان بر اساس عزتنفس با واسطهگری صبر، مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 26(3)، 757_772.
خرمایی، ف؛ آزادی ده بیدی، ف؛ حقجو، ش. (1395). مدل ساختاری رابطۀ فضیلت اخلاقی صبر با مشکلات تنظیم هیجانی در دانشجویان، پژوهش در سلامت روانشناختی، 10(25)، 21_31.
رحیمی، ح؛ مدنی، ا و محمدیان، آ. (1394). بررسی رابطۀ بین هوش اخلاقی و سرمایۀ اجتماعی با مسئولیتپذیری دانشجویان. مجله فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 14(5)، 101_125.
رسولی، ا و کلانتری، ج. (1397). بررسی سلامت روان و تابآوری روانشناختی در والدین دانش آموزان اوتیسم، نابینا و عادی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد، 61(7)، 51_57.
رضایی، ش؛ مجتبایی، م؛ شمالیاسکویی، آ. (1401). اثربخشی رواندرمانی پویشی کوتاهمدت فشرده بر مؤلفههای استرس والدگری مادران دارای فرزند با اختلال طیف اوتیسم. دوماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی، 22(3)، 19_30.
رمضانلو، م؛ ابوالمعالیحسینی، خ؛ باقری، ف و رباط میلی، س. (1400). اثربخشی آموزش مهارت مدیریت استرس_هیجان بر کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان مادران کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم، مجله روانشناسی افراد استثنائی، 11(41)، 195_243.
رمضانلو، م؛ ابوالمعالی، خ؛ باقری، ف و رباط میلی، س. (1399). تجربۀ زیسته مادران کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم: یک مطالعه پدیدارشناسی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 10(39)، 133_ 174.
رنجبر، س؛ نصرتی، ف؛ غباریبناب، ب و ساداتحسنی، س. (1400)، بررسی رابطۀ دلبستگی به خدا و تابآوری با صبر در دانشجویان دانشگاه تهران، مجله پژوهش در دین و سلامت، 7(2)، 58_71.
زارع بوآنی، ر و حسین ثابت، ف. (1397). اثربخشی آموزش صبر بر امید و بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کم توان ذهنی. مجله روانشناسی و دین، 3(11)، 57_74.
زارعزاده، س؛ اسماعیلپور، خ و باباپورخیرالدین، ج. (1400). اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر کاهش نشانههای اضطراب و افسردگی مادران کودکان با اختلال طیف اوتیسم: مطالعه موردی. دوماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی،3(21)، 89_79.
ستوده، ح؛ شاکرینیا، ا؛ خیراتی، م؛ درگاهی، ش و قاسمیجوبنه، ر. (1395). رابطۀ بین هوش معنوی و هوش اخلاقی با بهزیستی روانشناختی پرستاران. مجله اخلاق و تاریخ پزشکی، 1(9)، 63_73.
سرتیپی، ز؛ سهرابی، ف و پسندیده، ع. (1395). کارآمدی آموزش صبر بر اساس مؤلفه صبر در الگوی اسلامی شادکامی، بر بهباشی روانشناختی زنان خانهدار. پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، 4(2)، 45_69.
سیادت، ع؛ کاظمی، ا و مختاریپور، م. (1388). رابطۀ بین هوش اخلاقی و رهبری تیمی در مدیران آموزشی و غیر آموزشی از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانـشگاه علـوم پزشـکی اصـفهان. مجله مدیریت سلامت، 12(36)، 61_69.
شریفی ساکی، ش؛ علیپور، ا؛ آقایوسفی، ع و محمدی، م. (1397). بررسی رابطۀ صبر و شفقت به خود با افسردگی در زنان مبتلا به سرطان پستان. فصلنامه بیماریهای پستان ایران، 11(2)، 37_46.
شلانی، ب؛ صادقی، س و رشیدیان، ص. (1398). مقایسه کارکردهای اجرایی والدین کودکان با و بدون اختلال پیوستار اوتیسم، مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 6(4)، 90_99.
عقیلی، م؛ اصغری، آ؛ کفاش صدقی، س؛ نمازی، م. (۱۴۰۱). اثربخشی طرحواره درمانی بر کاهش علائم افسردگی مزمن در مادران دارای کودک با اختلال طیف اوتیسم. دوماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی، 22(3)، 93_101.
علیزاده، ز؛ دهقان، ف و پروانه، ا. (1398). رابطه خودتنظیمی تحصیلی و هوش اخلاقی با پیشرفت تحصیلی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 16(3)، 159_162.
عنابستانی، ص و ناعمی، ع. م. (1398). آموزش مثبتنگری بر شفقت به خود و امید به زندگی مادران کودکان اختلال طیف اتیسم، فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 33(9)، 45_68.
فرخی، ا و حسینچاری، م. (1393). ویژگیهای روانسنجی مقیاس کنترل عمل. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 17(5)، 62_81.
فرخی، ا. (1391). پیشبینی سبکهای تصمیمگیری بر اساس تنظیم هیجانی و کنترل عمل. پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه شیراز.
فلاحزاده، ه؛ نوری، س؛ پورابراهیم، ت و نظربلند، ن. (1397). اثربخشی معنادرمانی گروهی بر معنای زندگی و عملکرد خانواده در مادران دارای فرزند مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم. فصلنامه خانواده پژوهی، 14(53)، 135_150.
گل محمدیان، م. (1395). تأثیرات آموزش هوش اخلاقی، معنوی و فرهنگی بر عملکرد خانوادگی زنان. فصلنامه فرهنگی _تربیتی زنان و خانواده، 10(34)، 51_70.
مسلمان، م؛ زمستانی، م و مهدوی، ع. (1397). پیشبینی میزان هوش اخلاقی بر اساس مؤلفههای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان. مجله اندیشههای نوین تربیتی، 14(2)، 263_285.
مظاهرینژاد فرد، گ؛ حسین ثابت، ف و برجعلی، ا. (1398). اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر وابستگی بین فردی و کنترل عمل افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 10(3)، 161_176.
معینیکیا، م؛ طوسی، د و جاویدپور، م. (1401). الگویابی رابطۀ بین هوش اخلاقی با بهزیستی روانشناختی: نقش واسطهای نگرش مذهبی و استدلال اخلاقی. مجله پژوهش در دین و سلامت، 8(3)، 72_88.
میرزایی فندخت، ا؛ سعدی پور، ا؛ طالبیفر، ع و سلمآبادی، م. (1396). بررسی ارتباط بین جهتگیری دینی و صبر با بهزیستی روانی دانشجویان دانشکده پرستاری. مجله علوم پزشکی زانکو، 18(56)، 47_55.
میرغضنفری، ز و ایزدی، م. (1400)، رابطۀ هوش اخلاقی و جرأت ورزی با استرس در بانوان هیئتهای مذهبی شهر تهران، فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، 3(11)، 155_164.
میری، م؛ دانشور، پ؛ ملکی، م و طیرانیراد، ع. (1401). نقش سرمایۀ معنوی و صبر در پیشبینی میزان سازگاری عاطفی دانشجویان؛ مطالعهای در دوران کووید 19، مجله پژوهش در دین و سلامت، 8، 23_34.
نعیمی، ل و گلشنی، ف. (1398). اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر خطاهای شناختی زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. فصلنامه سلامت اجتماعی، 6(4)، ۳89 ـ ۳96.
References
American Psychiatric Association (APA). (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). American Psychiatric Pub.
Baumann, N., Kaschel, R., & Kuhl, J. (2005). Affect regulation and motive-incongruent achievement goals: Antecedents of subjective well-being and symptom formation. Journal of Personality and Social Psychology, 89, 781-799.
Baumeister, R. F., & Tierney, J. (2011). Willpower: Rediscovering the greatest human strength. New York: Penguin.
Beckmann, J., & Kuhl, J. (1984). Altering information to gain action control: Functional aspects of human information processing in decision-making. Journal of Research in Personality, 2(18), 223-279.
Betsy, H., Pelham, W. E., Waschbush, D. A., Kipp, H., & Owens, J. S. (2001). Academic task persistence of normally achieving ADHD and control boys: Performance, self-evaluations, and attributions. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 2(69), 271-283.
Borba, M. (2001). Building Moral Intelligence. San Francisco: Jossey Bass.
Brown, RCH. (2013). Moral responsibility for (un)healthy behavior. Journal of Medical Ethics, 11(39), 695-698.
Bülbül, A. E., & Izgar, G. (2017). Effects of the Patience Training Program on Patience and Well−Being Levels of University Students. Journal of Education and Training Studies, 6(1), 159−168.
Cai, R. Y., Richdale, A. L., Dissanayake, C., Trollor, J., & Uljarević, M. (2019). Emotion regulation in autism. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy, 38(1), 58-62
Cachia, R., Anderson, A., & Moore, D. (2016). Mindfulness, Stress and Well- Being in Parents of Children with Autism Spectrum Disorder: A Systematic Review. Journal of Child and Family Studies. 25, 1-14.
Centre for Disease Control and Prevention. (2018). Identified prevalence of Autism spectrum disorder: ADDM network 2000-2010, combining data from all site. http://www.cdc.gov/ncbddd/autism/data.html.
Comer, D., & Sekerka, L. (2014). Taking time for patience in organizations. Journal of Management Development, 33(1), 6-23.
Diefendorff, J. M., Hall, R. J., Lord, R. G., & Strean, M. L. (2000). Action-state orientation: Construct validity of a revised measure and its relationship to work related variables. Journal of Applied Psychology, 2(85), 250–263.
Frantz, R., Hansen, SG., & Machalicek, W. (2018). Interventions to promote well-being in parents of children with autism: a systematic review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 5(1): 58-77.
Girli, A., & Tekin, D. (2010). Investigating false belief levels of typically developed children and children with autism. Procedia-Social and Behavioral Sciences.;2(2): 1944-1950.
Gobrial, E. (2018). The Lived Experiences of Mothers of Children with the Autism Spectrum Disorders in Egypt. Social Sciences, 8(7), 1-11.
Gökçen, E., Petrides, KV., Hudry, K., Frederickson, N., & Smillie, LD. (2014). Sub‐threshold autism traits: The role of trait emotional intelligence and cognitive flexibility. British Journal of Psychology,105 (2),187_199.
Heckhausen, H., & Strang, H. (1988). Efficiency under record performance demands: Exertion control and individual difference variable? Journal of Personality and Social Psychology, 55, 489-498.
Hyman, S. L., Levy, S. E., & Myers, S. M. (2020). Identification, evaluation, and management of children with autism spectrum disorder. Pediatrics, 145(1), 1_64.
Ingersoll, B., & Hambrick, D. Z. (2011). The relationship between the broader autism phenotype, child severity, and stress and depression in parents of children with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 1(5), 337-344.
Jaramillo, F., & Spector, P. E. (2004). The effect of action orientation on the academic performance of undergraduate marketing majors. Journal of Marketing Education, 3(26), 250-260.
Kalalo, T. K., Yuniar, S., & Ariyanto, F. C. (2021). Effect of parental skills-based psychoeducation intervention on parental stress index and severity of children with autism spectrum disorders: A pilot study. Annals of Medicine and Surgery, 70, 1_6.
Kalaivnai, P., & Kalimo, KM. (2018). A Study on Psychological Problems Faced by the Parents of Autism Children. Arts and Social sciences Journal, 4(9), 1-5.
Kapri, U. C., & Rani, N. (2014). Emotional maturity: Characteristics and levels. International Journal of Technological Exploration and Learning, 1(3), 359 -361.
Koole, S. L., Kuhl, J., Jostmann, N. B., & Finkenauer, C. (2005). Self_Regulation in Interpersonal Relationships: The Case of Action versus State Orientation. In K. D. Vohs, & E. J. Finkel (Eds.), Intrapersonal and Interpersonal Processes: How they srelate. New York: Guilford.
Lambert, NM., & Dollahite, DC. (2008). The threefold cord: Marital commitment in religious couples. Journal of Family Issues. 29(5), 592-614.
Lau, W., Peterson, C.C., Attwood, T., Garnett, M.S., & Kelly, A.B. (2016). Parents on the autism continuum: Links with parenting efficacy. Research in Autism Spectrum Disorders, 26, 57- 64.
Lennick, D. & F. Kiel (2005). Moral Intelligence. USA: Wharton school publishing.
Martinez, G., Alexandre, C., Mam-Lam-Fook, C., Bendjemaa, N., Gaillard, R., Garel, P., & Krebs MO. (2017). Phenotypic continuum between autism and schizophrenia: Evidence from the Movie for the Assessment of Social Cognition (MASC). Schizophrenia Research, 65(5), 652-674.
Martínez-Pedraza, F.D.L., & Carter, A.S. (2009). Autism spectrum disorders in young children. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North American, 18(3), 645- 663.
Matti, C. B., Tria, D. A. T., & Verano, C. M. L. (2009). Action-Control as Predictors of learning-related achievement emotions. The International Journal of Research and Review, 1, 97-119.
Mohammadi, M. R., Ahmadi, N., Khaleghi, A., Zarafshan, H., Mostafavi, S. A., Kamali, K., & Alavi, S. S. (2019). Prevalence of autism and its comorbidities and the relationship with maternal psychopathology: A national population-based study. Archives of Iranian Medicine, 22(10), 546-553.
Nahar, Sh., Zambelli, Z., & Elizabeth, JH. (2022). Risk and protective factors associated with maternal mental health in mothers of children with autism spectrum disorder. Research in Developmental Disabilities, 131, 1-10.
Peker, M., & Mese, G. (2021). Psychometric Evaluation of the Action Control Scale in Turkish Samples and the Relationship of Action–State Orientation with Emotional Labor. Journal of Personality Assessment, 5(103), 758_769.
Perlman, D., Moxham, L., Patterson, CH., Cregan, A., Alford, S., & Tapsell, T. (2020). Mental health stigma and undergraduate nursing students: A self-determination theory perspective. Collegian, 27(2), 226-231.
Perlman, J., & Howe, N. (2022). Mothers' Experiences of Obtaining a Diagnosis and Support for their Child with Autism Spectrum Disorder. Canadian Journal of Family and Youth/Le Journal Canadien de Famille et de la Jeunesse, 14(3),1-19.
Phetrasuwan, S., & Miles, M. (2019). Parenting stress in mothers of children with autism spectrum disorders. Journal for Specialists in Pediatric Nursing, 14(3):157–165.
Reyes Fernández, B., Knoll, N., Hamilton, K., & Schwarzer, R. (2016). Social-cognitive antecedents of hand washing: action control bridges the planning-behavior gap. Psychology & Health, 31(8), 993-1004.
Scheeren, AM., & Stauder, JE. (2008). Broader autism phenotype in parents of autistic children: reality or myth?Journal of autism and developmental disorders,38(2), 276_287.
Schnitker, S. A. (2012). An Examination of Patience and Well-being. The Journal of Positive Psychology, 7(4), 263-280.
Schnitker, S. A., Ro, D. B., Foster, J. D., Abernethy, A. D., Currier, J. M., vanOyen Witvliet, C., Carter, J. (2019). Patient patients: Increased patience associated with decreased depressive symptoms in psychiatric treatment. The Journal of Positive Psychology, 3(15), 300_313.
Uziel, L., & Baumeister, R. F. (2017). The self-control irony: Desire for self-control limits exertion of self-control in demanding settings. Personality and Social Psychology Bulletin, 5(43), 693-705.
Vermeirsch, J., Verhaeghe, L., Casaer, A., Faes, F., Oostra, A., & Roeyers, H. (2021). Diagnosing autism spectrum disorder in toddlers born very preterm: estimated prevalence and usefulness of screeners and the Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS). Journal of Autism and Developmental Disorders, 52(5), 2527-2524.
Yip, T. H., & Tse, W. S. (2009). Relationship among dispositional forgiveness of others, interpersonal adjustment and psychological well-being. Personality and Individual Differences, 46(3), 365-368.
Zhou, B., Xu, Q., Li. H., Zhang, Y., Wang, Y., & Rogers, SJ. (2018). Effects of parent-implemented Early Start Denver Model intervention on Chinese toddlers with autism spectrum disorder: a nonrandomized controlled trial. Autism Res, 11(4), 654-66. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,313 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 924 |
||