ابنسینا، حسینبنعبدالله. (۱۳۸۰ ق/۱۹۶۰ م). الشفاءالهیات، به کوشش ابراهیم مدکور، قاهره.
ابنسینا، حسینبنعبدالله و طوسی، محمدبنحسن. (۱۴۰۳ ق). شرح الإشارات، قم: دفتر نشر کتاب.
اسدی نودولقی، محمدرضا و خلیق، غلامرضا. (1395). «بررسی کاربرد واقعیتافزوده در ارتقای کیفی مهارتآموزی»، نشریه مهارتآموزی، دوره 4، شماره 4(پیاپی 16)، صص 127-138.
زُنُوزی، علیبنعبدالله. (۱۳۹۶ ق/ ۱۹۷۶ م). لمعات الهیة، تهران: چاپ جلال الدین آشتیانی.
سبزواری، ملاهادی. (1378). شرح غرر الفرائد، تهران، مطالعات اسلامی.
سهروردی، یحییبنحبش. (۱۳۸۰ ش). مجموعه مصنّفات شیخ اشراق، شارح: هانری کربن، ویراستار: سیدحسیننصر، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
صدرالمتالهین شیرازی، محمدبنابراهیم. (1302 ق). رسالة فی التشخص، قم: الرسائل.
صدرالمتالهین شیرازی، محمدبنابراهیم. (1420 ق).. مجموعه رسائل فلسفى صدر المتالهین، چاپ دوم، تهران: حکمت.
صدرالمتالهین شیرازی، محمدبنابراهیم. (1382). الشواهد الربوبیه فی مناهج السلوکیه، قم: مطبوعات دینی.
صدرالمتالهین شیرازی، محمدبن ابراهیم. (1981 م). الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة، ملاحظات: با حاشیه علامه طباطبایى، چاپ سوم، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
طاهرطلوعدل، محمدصادق و همکاران. (1398). «بررسی قابلیت ادراک محیط در سیستم واقعیتمجازی براساس مؤلفههای ادراک بصری»، اندیشه معماری، سال سوم، شماره 5، صص 106-124، کدDOI (30479/AT.2019.10665.1194)
طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1420 ق).. نهایة الحکمة، قم: مؤسسه نشراسلامی.
عبدالهی، صفیه و پورروستایی اردکانی، سعید. (1396). «کاربرد واقعیتافزوده در آموزش»، مجموعه مقالات سومین کنفرانس ملّی بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش ها، اصفهان: دانشگاه اصفهان.
فخررازی، محمدبنعمر. (1411 ق). مباحث المشرقیة فی علم الالهیات والطبیعیات، قم: بیدار.
کریمزاده، عبداله. (1395). «هویتهای مجازی و زندگی آواتاری در فضای سایبر»، مجله دیجیتالی سایبرپژوهی، سال اول، شماره 1، صص 8-1.
گنجور، مهدی. (پاییز 1400). «واقعانگاری فضایمجازی (تحلیلی فلسفی از واقعیتمجازی با تأکید بر مبانی حکمت متعالیه)»، خردنامهصدرا، دوره 26، شماره 1، صص 41-54، کد)DOI1001.1.15600874.1400.27.1.5.1(
گراو، الیور. (2003). هنر مجازی: از توهم گرفته تا غوطه وری، کمبریج، ماساچوست: MIT.
Bakr,A.F.,El Sayad,Z.T.,& Thomas,S.M.S.(2018).Virtual reality as a tool for children’s participation in kindergarten design process.Alexandria Engineering Journal,57(4):3851–3861.
https://doi.org/10.1016/j.aej.2018.10.003,p3854-3853
Best,jo(2019),what is bci everything you need to know about brain-computer interfaces and the future of mind- reading computers,vol1, https://www.zdnet.com/Nov,13,2019
Carmigniani,J.& Furht,B.(2011)." Augmented reality: an overview", Handbook of augmented
reality (pp:3-46), New York :Springer.
Gaafar,A.A.(2021).Metaverse in Architectural Heritage Documentation & Education.Advances in Ecological and Environmental Research,6(10),66-86
Geroimenko,V.(2012,July)." Augmented reality technology and art: the analysis and visualization of evolving conceptual models", International Conference on InformationVisualisation(pp:445-453). IEEE
Hong,J.; He,J.; Lam,B.; Gupta,R.; Gan,W.-S(2017).Spatial Audio for Soundscape Design: Recording and Reproduction.Appl.Sci,7,627
Hu Tianyu et al. (2017). Overview of augmented reality technology.Computer Knowledge and Technology,2017(34): 194-196(in Chinese).
Innocenti,A.(2017).Virtual reality experiments in economics.Journal of Behavioral and Experimental Economics,69,71–77.https://doi.org/10.1016/j.socec.2017.06.001
Jaynes,C.; Seales,W.B.; Calvert,K.; Fei,Z.; Griffioen,J.(2003-05-22)."The Metaverse: a networked collection of inexpensive,self-configuring,immersive environments".Proceedings of the Workshop on Virtual Environments 2003.EGVE '03.New York,NY,USA: Association for Computing Machinery: 115–124.
Judy Joshua.(2017).Information Bodies: Computational Anxiety in Neal Stephenson’s Snow Crash.Interdisciplinary Literary Studies, Publisher: Penn State University Press,19(1):17–47
Liang,H., Xiaoming,B.(2013).“Application research of virtual reality technology in
electronic technique teaching,” in Paper Presented at the Intelligence Computation and
Evolutionary Computation,Berlin,Heidelberg,180 153–159
Lik-Hang Lee,Tristan Braud & et al. (2021).All One Needs to Know about Metaverse: A Complete Survey on Technological Singularity,Virtual Ecosystem,and Research Agenda" J,OURNAL OF LATEX CLASS FILES,VOL.14,NO.8:1-61
Lynch,G.(2012).A Metaverse Art Residency: ‹Garrett Lynch Yoshikaze «Up-in-the-air» Second Life Residency›.MVCR,2(2):163–181.
Milgram,P.; Takemura,H.; Utsumi,A.; Kishino,F.(1994)Augmented reality: A class of displays on the reality-virtuality continuum.In Telemanipulator and Telepresence Technologies, Proceedings of the Photonics for Industrial Applications,Boston,MA,USA,31 October—4 November 1994; Das,H.,Ed.; SPIE: Bellingham,WA,USA,1995; Volume 2351:282–292.
Mystakidis,S(2022).Metaverse.Encyclopedia ,2022,2:486–497.https://doi.org/10.3390/ encyclopedia2010031
Newton,Casey (2021-07-22)."Mark Zuckerberg is betting Facebook's future on the metaverse".The Verge.Retrieved 2021-10-25.
R.Azuma(,1997.),” A survey of augmented reality”,Presence: Teleoperators and Virtual
Environment 6(4):355–385
Rebelo,F.,Noriega,P.,Duarte,E.,& Soares,M.(2012).Using virtual reality to assess
user experience.Human Factors,54(6),964-982.
Şengün,S.(2014).A Semiotic Reading of Digital Avatars and Their Role of Uncertainty Reduction in Digital Communication.Journal of Media Critiques [JMC],1 (DCI).
Speicher,M.; Hall,B.D.(2019).Nebeling,M.What is Mixed Reality? In Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems,Glasgow,UK,4–9 May 2019; ACM: New York,NY,USA:1–15
Sveistrup,H.(2004).Motor rehabilitation using virtual reality.Journal of NeuroEngineering and Rehabilitation,1(10),1–8.https://doi.org/10.1186/1743-0003- 1-10
Thomas,J.C.and Stuart,(1992)R.Virtual reality and human factors,In Proceedings of the Human Factors Society 36th Annual Meeting (October 12-16,Atlanta,GA).Human Factors Society,Santa Monica,CA,1992.
Yunqiang Chen,Qing Wang,Hong Chen,Xiaoyu Song,Hui Tang,Mengxiao Tian(2019),An overview of augmented reality technology,College of Information and Electrical Engineering,China Agricultural University,Journal of Physics: Conf.Series 1237,Beijing,p1
Zhen-bo LI,Xiangxu MENG,Hui XIANG.The Research And Implementation of Constructing Complicated Interactive Virtual Scenes.Journal of System Simulation.(2002).Vol.14, No.9:1183-1187.
Asadi Nodoulaghi, Mohammadreza & Khaligh, Gholamreza. (2016). Investigating the Application of Augmented Reality in Enhancing the Quality of Skills Training. Skill Training Journal, Vol. 4, No. 4 (Issue 16), pp. 127-138. [In Persian]
Abdollahi, Safieh & Pourrostayi Ardekanie, Saeed. (2017). The Application of Augmented Reality in Education. Proceedings of the Third National Conference on Computer Games; Opportunities and Challenges, Isfahan: University of Isfahan. [In Persian]
Fakhrrazzi, Mohammad ibn Omar. (1991). Eastern Discussions in the Sciences of Theology and Physics, Qom: Bidar. [In Persian]
Ganjur, Mehdi. (Autumn 2021). Virtual Realityism (A Philosophical Analysis of Virtual Reality Emphasizing the Foundations of Supreme Wisdom). Sadra Philosophical Quarterly, Vol. 26, No. 1, pp. 41-54, DOI (20.1001.1.15600874.1400.27.1.5.1). [In Persian]
Grau, Oliver. (2003). Virtual Art: From Illusion to Immersion, Cambridge, Massachusetts: MIT Press. [In Persian]
Ibn Sina, Husayn ibn Abdullah. (2001/1960). The Divine Cure, edited by Ibrahim Madkur, Cairo. [In Arabic]
Ibn Sina, Husayn ibn Abdullah & Tusi, Muhammad ibn Hasan. (1982). Explanation of Signs, Qom: Ketab Publishing Office. [In Persian]
Karimzadeh, Abdulah. (2016). "Virtual Identities and Avatar Life in Cyberspace." Cyber Philosophy Journal, Vol. 1, No. 1, pp. 8-15. [In Persian]
Sabzevari, Mullah Hadi. (1999). Explanation of Gems of Virtues, Tehran, Islamic Studies. [In Persian]
Sohravardi, Yahya ibn Habash. (2001). The Collected Works of Sheikh Ishraq, Edited by Henry Corbin, Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies. [In Persian]
Sadra al-Mutallihin Shirazi, Muhammad ibn Ibrahim. (1923). Treatise on Individualization, Qom: Al-Rasail. [In Persian]
Sadra al-Mutallihin Shirazi, Muhammad ibn Ibrahim. (2001). Collected Philosophical Treatises of Sadra al-Mutallihin, 2nd Edition, Tehran: Hekmat. [In Persian]
Sadra al-Mutallihin Shirazi, Muhammad ibn Ibrahim. (2003). Divine Lordship in the Methods of Spiritual Journeying, Qom: Religious Publications. [In Persian]
Sadra al-Mutallihin Shirazi, Muhammad ibn Ibrahim. (1981). The Supreme Wisdom in the Four Spiritual Journeys, Notes: by Allameh Tabatabai, 3rd Edition, Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi. [In Arabic]
Tahertolou’del, Mohammad Sadegh & colleagues. (2019). "Investigating Environmental Perception in Virtual Reality Systems Based on Visual Perception Components." Architectural Thought, Vol. 3, No. 5, pp. 106-124, DOI (10.30479/AT.2019.10665.1194). [In Persian]
Tabatabai, Sayyid Mohammad Hussein. (2001). The End of Wisdom, Qom: Islamic Publication Institute. [In Persian]
Zonuzi, Ali ibn Abdullah. (1996/1976). Divine Flashes, Tehran: Jalal al-Din Ashtiani Printing. [In Persian]