| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,021 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,515,214 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,959,403 |
چیستیِ استدلال اخلاقی: تحلیل و نقد دیدگاه پرینز | ||
| حکمت و فلسفه | ||
| مقاله 7، دوره 19، شماره 76، دی 1402، صفحه 185-219 اصل مقاله (1.22 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2023.74548.2164 | ||
| نویسندگان | ||
| میثم مولایی* 1؛ زهرا خزاعی2؛ محمد لگنهاوزن3 | ||
| 1دانشجوی فلسفه، دانشگاه قم ، قم، ایران | ||
| 2استاد فلسفه دانشگاه قم، قم، ایران | ||
| 3استاد فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، ایران | ||
| چکیده | ||
| آیا قضاوتهای اخلاقی ما برآمده از استدلال اخلاقی است؟ اگر خیر، پس استدلال اخلاقی چه کارکردی دارد و ماهیت آن چیست؟ جسی پرینز، در پاسخ به این سؤالات معتقد است که اخلاق ریشه در خود ما دارد. درستی و نادرستی آن چیزی است که ما آن را درست یا نادرست میدانیم، زیرا اخلاق برساختی انسانی است که ریشه در احساساتی دارد که این احساسات خود برآمده از واکنشهای هیجانی ما هستند. پس در نظر او این استدلال اخلاقی نیست که قضاوتهای اخلاقی را شکل میدهد، بلکه قضاوتهای اخلاقی ما معلول هیجانات است. بااینحال وی استدلال اخلاقی را بیفایده نمیداند. در این نوشته سعی میشود نشان داده شود که طبق نظر پرینز، استدلال اخلاقی به چه معنایی کارکرد توجیهکنندگی دارد و اختلافنظر اخلاقی را رفع میکند. همچنین پرینز قائل به ظرفیتی فطری به نام استدلال اخلاقی نیست. با تحلیل دیدگاه وی مشخص خواهد شد، پرینز استدلال اخلاقی را استدلالی نظری میداند که انگیزشبخش نیست. ساختار استنتاجی آن تمثیلی یا مبتنی بر مورد است و متشکل از اصول و قواعد کلی نیست. همچنین سیر استدلال اخلاقی درنهایت به هنجارهای بنیادینی ختم میشود که استدلالبردار نیستند. در آخر نقدهایی به برخی از شروط وی در تحلیل استدلال اخلاقی خواهد آمد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| جسی پرینز؛ استدلال؛ استدلال اخلاقی؛ عمل اخلاقی؛ قضاوت اخلاقی | ||
| مراجع | ||
|
ارسطو. (1400). اخلاق نیکوماخوس. ترجمه صلاحالدین سلجوقی. تهران: موسسۀ انتشارات عرفان.
افلاطون. (1366). پروتاگوراس. مجموعه آثار افلاطون. جلد 1. مترجم محمدحسن لطفی. تهران: انتشارات خوارزمی: ص: 133-167
حائری یزدی، مهدی. (1400). کاوش های عقل عملی: فلسفۀ اخلاق. تهران: موسسۀ حکمت و فلسفۀ ایران.
خزاعی، زهرا. (1390). «خاصگرایی و معرفتشناسی اخلاقی». پژوهشهای اخلاقی. سال اول. شماره سوم. ص: 5-25.
رالز، جان. (1393). نظریهای در باب عدالت. ترجمه مرتضی نوری. تهران: نشر مرکز.
فارابی، ابونصر. (1396). فصول منتزعه. ترجمه حسن. ملکشاهی. تهران: انتشارات سروش.
کانت، ایمانوئل. (1401). پایهگذاری برای مابعدالطبیعۀ اخلاق. ترجمه احمد احمدی. تهران: انتشارات سمت.
گرین، جاشوا. (1400). قبیلههای اخلاقی. ترجمه گیتی قاسمزاده. تهران: نشر هورمزد.
گلدستاین، بروس. (1400). روانشناسی شناختی. ترجمه جواد حاتمی و دیگران. جلد اول، تهران: انتشارات کتاب ارجمند.
لاک، جان. (1400). جستاری در خصوص فاهمۀ بشری. ترجمه کاوه لاجوردی. تهران: نشر مرکز.
نیسبت، ریچارد. (1398). جغرافیای اندیشه: چگونه آسیاییها و غربیها متفاوت از هم میاندیشند، چرا؟. ترجمه راحله. تهران: نشر علمی.
نیگل، تامس. (1395). امکان دیگرگزینی. ترجمه جواد حیدری. تهران: نشر نگاه معاصر.
هاوزر، مارک. (1399). ذهن اخلاقی: چگونه طبیعت فهم خوب و بد را پدید آورد؟. ترجمه محمد فرخی یکتا. تهران: نشر هرمس.
هیوم، دیوید. (1395). کاوشی در خصوص فهم بشری. ترجمه کاوه لاجوردی. تهران: نشر مرکز.
هیوم، دیوید. (1397). رسالهای دربارۀ طبیعت آدمی. کتاب سوم. ترجمه جلال پیکانی. تهران: نشر ققنوس.
American Psychological Association. APA Dictionary of Psychology. (2015). Gary R. VandenBos (Editor in Chief). Washington: American Psychological Association
Audi, R. (2006). Practical Reasoning and Ethical Decision. New York: Routledge.
Broome, J. (2013). Rationality Through Reasoning. MA: Wiley-Blackwell.
Dworkin, G. (2013). Unprincipled Ethics. In R. Shafer-Landau (Ed.), Ethical theory : an anthology. Second Edition. MA: Wiley-Blackwell. pp. 785-794
Cosmides , L., & Tooby, J. (1992). Cognitive Adaptations for Social Exchange. In J. H. Barkow,, L. Cosmides, & J. Tooby (Eds.), The adapted mind: evolutionary psychology and the generation of culture. New York: Oxford University Press. pp. 163-228
Gazzaniga, M. S. (1985). The social brain. New York: Basic Books.
Haidt, J. (2001). The Emotional Dog and Its Rational Tail: A Social Intuitionist Approach to Moral Judgment. Psychological Review, 108, 814-834.
Haidt, J., & Bjorklund, F. (2008). Social Intuitionists Answer Six Questions about Moral Psychology. In W. Sinnott-Armstrong (Ed.), Moral Psychology .Vol. 2. MA: MIT Press. pp. 181-218.
Hare, R. M (1977). Freedom and Reason. New York: Oxford University Press.
Harman, G. (1977). Thought. New Jersey: Princeton University Press.
Harman, G. (1986). Change in View: Principles of Reasoning. Ma: The MIT Press.
Harman, G., Mason, K., & Sinnott-Armstrong, W. (2010). Moral Reasoning. In The Moral Psychology Handbook. New York: Oxford University Press. pp. 206-245
Lemos, N. (2019). Foundationalism and Coherentism in Moral Epistemology. In A. Zimmerman, K. Jones, & M. Timmons (Eds.), The Routledge Handbook of Moral Epistemology. New York: Routledge. pp. 375-386
Millgram, E. (2005). Ethics Done Right: Practical Reasoning as a Foundation for Moral Theory. New York: cambridge university press.
prinz, J. J. (2004). Embodied Emotions. In R. C. Solomon (Ed.), Thinking about Feeling: Contemporary Philosophers on Emotions. New York: Oxford University Press. pp. 44-58
Prinz, J. J. (2006). The Emotional Basis of Moral Judgment. Philosophical Explorations, 9, 29-43.
Prinz, J. J. (2012). Beyond Human Nature: How Culture and Experience Shape the Human Mind. New York: W. Norton & Company.
Prinz, J. J. (2002). Furnishing the Mind: Concepts and Their Perceptual Basis. MA: The MIT Press.
Prinz, J. J. (2007). The Emotional Construction of Morals. New York: Oxford University Press.
Prinz, J. J. (2008). Is Morality Innate? In W. Sinnott-Armstrong (Ed.), Moral Psychology. Vol. 1. MA: MIT Press. pp. 367-408
Salay, N. (2008). "Thinking Without Global Generalisations: A Cognitive Defence of Moral Particularism". Inquiry: An Interdisciplinary Journal of Philosophy, 51, 390-411. doi:10.1080/00201740802166684
Scanlon, T. M. (2000). What We Owe to Each Other. Cambridge: Harvard University Press.
Arastou. (2021). Nicomachean Ethics, translated by Salaheddin Soljooqi. Tehran: Erfan Publishing Institute. [In Persian]
Aflatoun. (1987). Protagoras. The Works of Plato, Volume 1, translated by Mohammad Hasan Lotfi. Tehran: Khwarizmi Publications, pp. 133-167. [In Persian]
Al-Farabi, Abu Nasr. (2017). Selected Chapters, translated by Hassan Malekshahi. Tehran: Soroush Publications. [In Persian]
Greene, Joshua. (2021). Moral Tribes, translated by Giti Qasemzadeh. Tehran: Hormoz Publications. [In Persian]
Goldstein, Bruce. (2021). Cognitive Psychology, Volume 1, translated by Javad Hatami et al. Tehran: Ketab Arjmand Publications. [In Persian]
Hauerwas, Mark. (2020). The Moral Mind: How Nature Brings Good and Evil into Existence?, translated by Mohammad Farrokh Yekta. Tehran: Hermes Publishing. [In Persian]
Hume, David. (2016). An Enquiry Concerning Human Understanding, translated by Kaveh Lajevardi. Tehran: Markaz Publishing. [In Persian]
Hume, David. (2018). Essays on Human Nature, Book III, translated by Jalal Peikani. Tehran: Qoqnoush Publishing. [In Persian]
Haeiri Yazdi, Mehdi. (2021). Explorations of Practical Reason: Philosophy of Ethics. Tehran: Institute of Wisdom and Philosophy of Iran. [In Persian]
Khazaei, Zahra. (2011). "Particularism and Ethical Epistemology." Ethical Research, Year 1, Issue 3, pp. 5-25. [In Persian]
Kant, Immanuel. (2022). Groundwork for the Metaphysics of Morals, translated by Ahmad Ahmadi. Tehran: Samt Publications. [In Persian]
Locke, John. (2021). An Essay Concerning Human Understanding, translated by Kaveh Lajevardi. Tehran: Markaz Publishing. [In Persian]
Nisbett, Richard. (2019). The Geography of Thought: How Asians and Westerners Think Differently from Each Other and Why?, translated by Rahel. Tehran: Elm Publishing. [In Persian]
Nagel, Thomas. (2016). The Possibility of Altruism, translated by Javad Heydari. Tehran: Negah-e Moaser Publishing. [In Persian]
Rawls, John. (2014). Theories of Justice, translated by Morteza Nouri. Tehran: Markaz Publishing. [In Persian] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 679 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 373 |
||