ادیب، یوسف و عظیمی آقبلاغ، احد. (1399). واکاوی محدودیتهای تحصیلی دانشجویان نابینا و کمبینا: یک پژوهش کیفی. روانشناسی افراد استثنایی، 10(40)، 99-132.
برهانی، پریسا سادات؛ خالقی پور، شهناز و عریضی، حمیدرضا. (1402). مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و طرحواره درمانی بر سازگاری هیجانی واحساس تنهایی زنان مبتلا به اختلال پرخوری با ادراک طرد والدین. مجله سلامت جامعه، 17 (2)، 13-26.
جعفری ندوشن، رضا؛ انوشه، ویدا سادات؛ و شفیعی زاده بافقی، مهدیه؛ و برزگر، محمدعلی؛ و جعفری، علی؛ و دمیری، حجت و همکاران. (1400). بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر اصلاح طرحواره در بهبود سلامت روانی فردی و اجتماعی مادران دارای مشکل فرزندپروری. مجله تحقیقات سلامت،10 (3)،195-204.
حشمتی، اعظم، یزدخواستی، فریبا و مولوی، حسین. (1391). تعیین رابطه بین مزاج و درک پذیرش و طرد پدر با رفتار پرخاشگرانه دو گروه دانش آموزان شنوا و ناشنوا در شهر اصفهان. مجله پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری،1(2)، 1391، 27-42.
دانشمند خوراسگانی، مینا؛ و یوسفی، زهرا. (1396). اثربخشی آموزش گروهی اصلاح سبک فرزندپروری بر اساس اصلاح طرحوارههای ناسازگار به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 18(4)، 62-71.
سیف نراقی، مریم؛ و نادری، عزتالله. (1401). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران: انتشارات ارسباران.
صابری فرد، فرشته؛ و حاجی اربابی، فاطمه. (1398). رابطه جو عاطفی خانواده با خودتنظیمی هیجانی و تابآوری در دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 6(1)،49-63.
عطادخت، اکبر؛ شیخالاسلامی، علی؛ حسینی کیاسری، سیده طیبه و جوکار، نجمه. (1394). نقش باورهای فراشناختی و هوش هیجانی نابینایان در پیشبینی سازگاری اجتماعی و مقایسهی آن با افراد عادی. روانشناسی افراد استثنایی، 5(17). 151-168.
قاسمزاده نساجی، س؛ پیوسته گر، م؛ و حسینیان، س؛ و موتابی، ف؛ و بنیهاشمی، س. (1398). اثربخشی مداخله شناختی- رفتاری بر پاسخهای مقابلهای و راهبردهای تنظیم شناختی هیجانات زنان. مجله علوم رفتاری، 1، 35-43.
قوامی، براتعلی؛ و فرهنگی، زینب. (1401). بررسی میزان تأثیر فرزندپروری مبتنی بر طرحواره درمانی بر مشکلات رفتاری و هیجانی و تابآوری کودکان تک والد. دوازدهمین همایش ملی علمی پژوهشی روانشناسی و علوم تربیتی، شیروان.
کرمی، مهناز؛ قاضی نژاد، مریم؛ و آزاده، منصوره اعظم. (1400). رابطه هویت مذهبی و احساس طرد اجتماعی در بین دانشجویان. فصلنامه علوم اجتماعی، 28(94)، 1-43.
کریمی مقدم، حسین؛ و قاسمزاده، سوگند؛ و ارجمندنیا، علیاکبر. (1401). فرزندپروری مبتنی بر طرحواره: میزان اثربخشی بر مهارتهای والدینی با نوجوانان ناسازگار. اولین همایش ملی روانشناسی خانواده و کودک، کرمانشاه.
موسوی، پ؛ مظاهری، ع؛ و قنبری، س. (1390). ارزیابی نظریه پذیرش و طرد والدینی در ایران: پذیرش همسر، پذیرش والدین در کودکی و سازگاری روانشناختی در میان بزرگسالان ایرانی در روابط دلبستگی فعلی. گزارش پژوهشی، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی.
وحیدی، شعیب؛ آقازیارتی، علی؛ و صداقتی، علی. (1399). طرد – پذیرش کودکان استثنایی (نابینا، ناشنوا، کمتوان ذهنی و جسمی – حرکتی) توسط والدین. نخستین همایش ملی مداخلات در بحران و ارتقاء سلامت روان، تهران.
هالاهان، دانیل؛ و کافمن، جیمز. (1402). دانش آموزان استثنایی: مقدمهای بر آموزش ویژه. ترجمه حمید علیزاده و همکاران. تهران: انتشارات ویرایش.
یانگ، جفری؛ کلاسکو، ژانت؛ و ویشار، مارجوری. (1402). طرحواره درمانی. ترجمه حسن حمیدپور و زهرا اندرز. تهران: انتشارات ارجمند.
References
Baumrind, D. (1978). Parental disciplinary patterns and social competence in children youth soc, 9, 239-276.
Bruysters, NYF; Pilkington, PD. (2023). Overprotective parenting experiences and early maladaptive schemas in adolescence and adulthood: A systematic review and meta-analysis. Clin Psychol Psychother, 30(1), 10-23.
Chennaz, L; Valente, D; Baltenneck, N; Baudouin, J.Y; & Gentaz, E. (2022). Emotion regulation in blind and visually impaired children aged 3 to 12 years assessed by a parental questionnaire. Acta Psychol (Amst), 225, 103553.
Garnefski, N; Kraij, V; & Spinhoven, P. (2002). Negative life events, cognitive emotional regulation and emotional problem. Personality and Individual Differences, 1311-1327.
Hofman, S.G; Kahdan TB. (2010). The affective style questionnaire: development and psychometric properties. Journal of Psychopathol Behavior Assessment, 32(2), 255–263.
Louis, J. P., Davidson, A. T., Lockwood, G., & Wood, A. (2020). Positive perceptions of parenting and their links to theorized core emotional needs. Journal of Child and Family Studies, 29(12), 3342–3356.
Louis, JP; Ortiz, V; Barlas, J; Lee, JS; Lockwood, G; Chong, WF; Louis, KM; & Sim P. (2021). The Good Enough Parenting early intervention schema therapy based program: Participant experience. PLoS One, 16(1), e0243508.
Louis, JP; Wood, AM; & Lockwood, G. (2020). Development and Validation of the Positive Parenting Schema Inventory (PPSI) to Complement the Young Parenting Inventory (YPI) for Schema Therapy (ST). Assessment, 27(4):766-786.
Louis, JF; & Louis, KM., (2017). Parenting enough Good with a schema therapy approach) An in-depth look at meeting basic emotional needs and preventing anger. (M. Mousavi Movahed, Trans.). Arjmand. (Original work published 1963).
Rogge, A.K; Hamacher, D; Cappagli, G; Kuhne, L; Hötting, K; Zech, A; Gori, M; & Röder, B. (2021). Balance gait and navigation performance are related to physical exercise in blind and visually impaired children and adolescents. Exp Brain Res, 239(4), 1111-1123.
Rohner, RP. (2008). Introduction to parental acceptance-rejection theory studies of intimate adult relationships. Cros-Cultural Research, 42, 12 5.
Rohner, RP. (2005a). Intimate partner Acceptance-Rejection/Control Questionnaire (IPAR/CQ): Test parental acceptance in childhood, and psychological adjustment among Japanese adults. Cross-Cultural Research, 42 (1), 97 87.
Rohner, R. P; & Khaleque, A. (2008). Relations between perceived partner and parental acceptance. In J. K. Quinn and I. G. Zambini (Eds.), Family relations: 21st century issues and challenges (pp. 197 187). New York: Nova Science Publishers, Inc.
Rohner, R.P; Putnick, D.L; Molaver, A.D; Ali, S; Butt, M.M; Ibrahim, D.M; Aurino, C; Blom, M.J.M; Darwesh, F.H; Auricchio, S; Radha, A.H; Miranda, M.C; Adamsons, K; & Senese, V.P. (2020). Psychological maladjustment mediates the link between remembrances of parental rejection in childhood and loneliness in adulthood: A cross-cultural comparative study. Int J Psychol, 55(4), 590-600.
Rothenberg, W.A; Ali, S; Rohner, R.P; Lansford, J.E; Britner, P.A; Giunta, L.D; Dodge, K.A; Malone, P.S, Oburu, P, Pastorelli, C, Skinner, A.T, Sorbring, E, Steinberg, L, Tapanya, S, Uribe Tirado, L.M; Yotanyamaneewong, S; Alampay, L.P; Al-Hassan, S.M; Bacchini, D; Bornstein, M.H; Chang, L; & Deater-Deckard, K. (2022). Effects of Parental Acceptance-Rejection on Children's Internalizing and Externalizing Behaviors: A Longitudinal, Multicultural Study. J Child Fam Stud, 31(1), 29-47.
Young, J. E. (1999). Cognitive Therapy for Personality Disorders: A Schema-focused Approach (3rd Ed.). Sarasota, F.L. US: Professional Resource Press/Professional Resource Exchange.