| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,084 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,829,929 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,998,213 |
ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس منابع خودکارآمدی مشاوران مدرسه | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| دوره 14، شماره 54، دی 1402، صفحه 56-78 اصل مقاله (1.72 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2024.70934.3411 | ||
| نویسندگان | ||
| سیمین حسینیان1؛ سارا کریمی2؛ فائزه پیمان پاک* 3 | ||
| 1استاد، گروه مشاوره، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
| 3دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| مقیاس منابع خودکارآمدی مشاوره (SCSE-M) یک مقیاس خودگزارشی برای سنجش خودکارآمدی است که با 25 ماده بر نحوه عملکرد مشاوران تمرکز دارد بااینحال این مقیاس تاکنون در جامعه ایرانی موردبررسی قرار نگرفته و ویژگی روانسنجی آن برآورد نشده است. هدف از پژوهش حاضر در مرحله اول ترجمه این مقیاس از زبان انگلیسی به زبان فارسی و سپس تعیین ویژگیهای روانسنجی آن در نمونه ایرانی بود. نمونه پژوهش شامل 297 نفر از مشاوران شهر تهران در سال 1400 بود که به شیوه غیرتصادفی در دسترس انتخاب شده و به ابزار پژوهش شامل مقیاس منابع خودکارآمدی مشاوره (2020)، مقیاس خودکارآمدی عمومی (1995)، مقیاس شکوفایی Deiner (2010)، مقیاس خودکارآمدی مشاوران (2009) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی موردبررسی قرار گرفت. بر اساس یافتهها، اعتبار صوری، محتوا و سازه نشاندهندة اعتبار و پایایی مناسب این ابزار بود. همچنین اعتبار همگرا (AVE>0/50)، برای این پرسشنامه تعیین و تأیید شد. برای بررسی پایایی و همسانی درونی مقیاس منابع خودکارآمدی مشاوران از پایایی ترکیبی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج نشان داد که این مقیاس از همسانی درونی و پایایی ترکیبی مناسبی برخوردار است. درنهایت تحلیل ماتریس همبستگی مربوط به متغیرهای مطالعه نشان داد که مقیاس منابع خودکارآمدی مشاوره با مقیاس خودکارآمدی عمومی، مقیاس شکوفایی دینر، مقیاس خودکارآمدی مشاوران و سن و سابقه فعالیت همبستگی مثبت و معنادار داشته است (01/0<p). رویهمرفته نتایج پژوهش حاضر مبین آن بود که این مقیاس در نمونه ایرانی از ویژگی روانسنجی مطلوبی برخوردار است و مخصوصاً میتوان آن را در نمونههای ایرانی برای بررسی خودکارآمدی مشاوره با اطمینان استفاده نمود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| منابع خودکارآمدی مشاوره؛ مشاور؛ مدرسه؛ مقیاس؛ اعتبار؛ پایایی | ||
| مراجع | ||
|
اصل دهقان، فاطمه؛ پورشهریاری، مهسیما و مهراندیش، ندا (1400). تدوین مدل شکوفایی بر اساس خودکارامدی با واسطهگری امید در مشاوران و روانشناسان. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 12(46). 108-81.. https://doi.org/10.22054/qccpc.2021.57419.2603
باقری، معصومه و باقرزاده، غزل. (1401). مدل ساختاری عوامل مؤثر بر نگرش به تبعیض جنسیتی در میان زنان شاغل شهر بهبهان. توسعه اجتماعی، 16(3)، 122-93. 10.22055/QJSD.2022.40606.2650
حسنی، مژگان؛ نادی خوراسگانی، محمدعلی. (1395). بررسی ویژگیهای روانسنجی و هنجاریابی مقیاس شکوفایی در دانشآموزان دختر پایه سوم دبیرستان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 2(1)، 74-63. 10.22108/PPLS.2016.21297
حقشناس، سارا؛ ابوالمعالی ابوالحسینی، خدیجه (1401). طراحی الگوی مفهومی تبیین موفقیت شغلی مشاوران مدارس. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 13(49)، 94-77. https://doi.org/10.22054/qccpc.2021.62017.2738
دلاور، علی؛ نجفی، محمود؛ محمدرضایی، علی؛ دبیری، سولماز؛ رضایی، نورمحمد. (1392). خصوصیات روانسنجی مقیاس خودکارآمدی عمومی در کارکنان عمومی دانشگاه. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 4(12)، 104-87. https://jem.atu.ac.ir/article_5663.html
Aliyev, R., & Tunc, E. (2015). Self-efficacy in counseling: The role of organizational psychological capital, job satisfaction, and burnout. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 190, 97-105. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.922 Asl Dehghan, F., Pourshahriari, M., Mehrandish, N. (2021). Develop a model of flourishing based on self-efficacy mediated by hope in counselors and psychologists. Counseling and Psychotherapy Culture Quarterly, 12(46), 81-108. [In Persian] https://doi.org/10.22054/qccpc.2021.57419.2603 Asarli, Z. (2012). Investigation of school counselor self-efficacy levels of counselors working in school. Unpublished Master’s Thesis. Ege University Social Sciences Institute, Izmir. Asl-Dehghan, F., Hosseinian, S., & Abdollahi, A. (2022). Psychometric assessment of the Persian version of the psychologist and counselor self-efficacy scale among Iranian psychologists and counselors. Current Psychology,42, 20583 - 20590. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03020-2 Bagheri, M., & Bagherzadeh, G. (2022). Structural Model of Factors Affecting the Attitude towards Gender Discrimination among Working Women in Behbahan. Journal of Social Development, 16(3), 93-122. [In Persian]10.22055/QJSD.2022.40606.2650 Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs, NJ, 1986(23-28). Burckhardt, R., Manicavasagar, V., Batterham, P. J., & Hadzi-Pavlovic, D. (2016). A randomized controlled trial of strong minds: A school-based mental health program combining acceptance and commitment therapy and positive psychology. Journal of school psychology, 57, 41-52. doi: 10.1016/j.jsp.2016.05.008. Epub 2016 Jun 18. Carpenter, D. M., & Clayton, G. (2014). Measuring the relationship between self-efficacy and math performance among first-generation college-bound middle school students. Middle Grades Research Journal, 9(2), 109-126. Diener, E., Wirtz, D., Biswas-Diener, R., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D.-w., & Oishi, S. (2009). New measures of well-being Assessing well-being (pp. 247-266): Springer. Diener, E., Wirtz, D., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D.-w., Oishi, S., & Biswas-Diener, R. (2010). New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Social indicators research, 97(2), 143-156. DOI:10.1007/s11205-009-9493-y Delavar, A., & Najafi, M. (2013). The psychometric properties of the general self efficacy scale among university staff. Educational Measurement, 4(12), 104-87. [In Persian] https://jem.atu.ac.ir/article_5663.html Farnia, V., Asadi, R., Abdoli, N., Radmehr, F., Alikhani, M., Khodamoradi, M.,... Salemi, S. (2020). Psychometric properties of the Persian version of General Self-Efficacy Scale (GSES) among substance abusers the year 2019–2020 in Kermanshah city. Clinical Epidemiology and Global Health, 8(3), 949-953. DOI:10.1016/j.cegh.2020.03.002 Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39-50. https://doi.org/10.1177/002224378101800104 Freed, M. R. (2013). Antecedents of mathematics self-efficacy beliefs for middle and high school students: An instrument validation study: Seattle Pacific University. Gangloff, B., & Mazilescu, C.-A. (2017). Normative characteristics of perceived self-efficacy. Social Sciences, 6(4), 139. Green, Z. A. (2020). The mediating effect of well-being between generalized self-efficacy and vocational identity development. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 20(2), 215-241. https://doi.org/10.1007/s10775-019-09401-7 Haghshenas, S., & Abolmaali Alhoseini, KH. (2022). Designing a conceptual model to explain the job success of school counselors. Quarterly of Counseling Culture and Psychotherapy, 13(49), 77-94. [In Persian]https://doi.org/10.22054/qccpc.2021.62017.2738 Hassani, M., & Nadi, M. A. (2016). 2 Associate Professor, Department of educational Science, Faculty of Education and Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran. Positive Psychology Research, 2(1), 63-74. [In Persian] 10.22108/PPLS.2016.21297 Harrison, M. G. (2022). Therapeutic change processes in school-based counselling: the perspectives of students and counsellors in Hong Kong. British Journal of Guidance & Counselling, 50(2), 215-229. https://doi.org/10.1080/03069885.2020.1729340 Jackson, R. (2014). Sources of Math Self-Efficacy: A Case Study of Students in Game Design. Kern, M. L., Williams, P., Spong, C., Colla, R., Sharma, K., Downie, A.,... Oades, L. G. (2020). Systems informed positive psychology. The Journal of Positive Psychology, 15(6), 705-715. https://doi.org/10.1080/17439760.2019.1639799 Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling: Guilford publications. Kontas, H., & Özcan, B. (2017). Adapting Sources of Middle School Mathematics Self-Efficacy Scale to Turkish Culture. International Journal of Evaluation and Research in Education, 6(4), 288-294. DOI: http://doi.org/10.11591/ijere.v6i4.10771 Kudrinskaia, I. V., Kidinov, A. V., Kabkova, E. P., Mechkovskaya, O. A., Mudrak, S. A., Novikov, S. B., & Agadzhanova, E. R. (2020). The problem of career guidance of the youth in domestic pedagogical theory and practice. EurAsian Journal of BioSciences, 14(2). Lane, J. J., Bohner, G. L., Hinck, A. M., & Kircher, R. L. (2020). Current Administrative Perceptions of School Counselors: Kansas Administrators' Perceptions of School Counselor Duties. Journal of School Counseling, 18(2), n2. Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel psychology, 28(4), 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x Lonner, W. J., & Berry, J. W. (1986). Field methods in cross-cultural research: Sage Publications, Inc. Loo, C. W., & Choy, J. (2013). Sources of self-efficacy influencing academic performance of engineering students. American Journal of Educational Research, 1(3), 86-92. DOI:10.12691/education-1-3-4 Lowery, K., Boyland, L. G., Geesa, R. L., Kim, J., Quick, M. M., & McDonald, K. M. (2020). Principal and school counselor collaboration toward more socially just schools. Handbook on promoting social justice in education, 455-480. Lunenburg, F. C. (2011). Self-efficacy in the workplace: Implications for motivation and performance. International journal of management, business, and administration, 14(1), 1-6. Mayes, R. D., & Byrd, J. A. (2022). An Antiracist Framework for Evidence-Informed School Counseling Practice. Professional School Counseling, 26(1a), 2156759X221086740. McKim, A. J., & Velez, J. J. (2016). An Evaluation of the Self-Efficacy Theory in Agricultural Education. Journal of Agricultural Education, 57(1), 73-90. Mittal, S., & Dhar, R. L. (2015). Transformational leadership and employee creativity: mediating role of creative self-efficacy and moderating role of knowledge sharing. Management Decision. Nguyen, H. A., Phuong, T. T., Le, T. T. B., & Vo, L. P. (2020). Vietnamese women entrepreneurs’ motivations, challenges, and success factors. Advances in Developing Human Resources, 22(2), 215-226. DOI:10.1177/1523422320907050 Nur Jannah Bali Mahomed, K. S. K. J., & Mohd Izwan, M. (2020). The Relationship between Counselling Self-Efficacy and Psychological Well-Being among School Counsellors. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(6s), 2900 - 2906. Ooi, P. B., Wan Jaafar, W. M., Ang, C.-S., & Nee-Nee, C. (2020). Psychometric Properties of the Sources of Counseling Self Efficacy in a Sample of Malaysian Secondary School Counselors. SAGE Open, 10, 215824402090207. https://doi.org/10.1177/2158244020902076 Pajares, F., Johnson, M. J., & Usher, E. L. (2007). Sources of writing self-efficacy beliefs of elementary, middle, and high school students. Research in the Teaching of English, 104-120. Palmer, D. (2011). Sources of Efficacy Information in an Inservice Program for Elementary Teachers. Science Education, 95, 577-600. https://doi.org/10.1002/sce.20434 Rumsey, A. D., Golubovic, N., Elston, N., Chang, C. Y., Dixon, A., & Guvensel, K. (2018). Addressing the social and emotional needs of refugee adolescents in schools: Learning from the experiences of school counselors. Journal of Child and Adolescent Counseling, 4(1), 81-100. https://doi.org/10.1080/23727810.2017.1351811 Schwarzer, R., & Jerusalem, M. (1995). Generalized self-efficacy scale. J. Weinman, S. Wright, & M. Johnston, Measures in health psychology: A user’s portfolio. Causal and control beliefs, 35, 37. https://doi.org/10.1037/t00393-000 Sherer, M., Maddux, J. E., Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B., & Rogers, R. W. (1982). The Self-Efficacy Scale: Construction and Validation. Psychological Reports, 51(2), 663-671. doi:10.2466/pr0.1982.51.2.663 Silva, A. J., & Caetano, A. (2013). Validation of the flourishing scale and scale of positive and negative experience in Portugal. Social indicators research, 110(2), 469-478. https://doi.org/10.1007/s11205-011-9938-y Singh, K., Junnarkar, M., & Jaswal, S. (2016). Validating the flourishing scale and the scale of positive and negative experience in India. Mental Health, Religion & Culture, 19(8), 943-954. https://doi.org/10.1080/13674676.2016.1229289 Sumi, K. (2014). Reliability and validity of Japanese versions of the Flourishing Scale and the Scale of Positive and Negative Experience. Social Indicators Research, 118(2), 601-615. https://doi.org/10.1007/s11205-013-0432-6 Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (20013). Using multivariate statistics (Vol. 6): Pearson education Inc. Torunoğlu, H., & Gençtanirim, D. (2015). The Perceptions of School Counselors about the Counseling and Guidance Programs of Vocational High Schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 368-376. doi:10.1016/j.sbspro.2015.01.675 Unger, D. L. R., Steve; Anderson, Hannah R. (2021). Professional School Counselor and Principal Recognition of Appropriate and Inappropriate Activities. Journal of School Counseling, 19(13), 1-21. Usher, E. L., & Pajares, F. (2009). Sources of self-efficacy in mathematics: A validation study. Contemporary Educational Psychology, 34(1), 89-101. doi:https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2008.09.002 van Dinther, M., Dochy, F., & Segers, M. (2011). Factors affecting students’ self-efficacy in higher education. Educational Research Review, 6(2), 95-108. doi:https://doi.org/10.1016/j.edurev.2010.10.003 Waltz, C. F., & Bausell, B. R. (1981). Nursing research: design statistics and computer analysis: Davis Fa. Wilson, K., & Narayan, A. (2016). Relationships among individual task self-efficacy, self-regulated learning strategy use and academic performance in a computer-supported collaborative learning environment. Educational Psychology, 36(2), 236-253. https://doi.org/10.1080/01443410.2014.926312 Zyromski, B., Hudson, T., & Baker, E. (2020). Guidance Counselors or School Counselors: How the Name of the Profession Influences Perceptions of Competence. Professional School Counseling, 22. doi:10.1177/2156759X19855654 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 479 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 336 |
||