| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,240,387 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,909,411 |
بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس مداومت تحصیلی | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 3، دوره 15، شماره 55، فروردین 1403، صفحه 72-90 اصل مقاله (1.26 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2024.74549.3475 | ||
| نویسندگان | ||
| مجید سلیمانی1؛ عزت اله قدم پور* 2؛ محمد عباسی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
| 2استاد گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران. | ||
| 3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. | ||
| چکیده | ||
| مداومت تحصیلی بیانگر استمرار و تعهد رفتاری به آموزش و یادگیری است که وجود چنین ابزاری در داخل کشور موردنیاز بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس مداومت تحصیلی انجام گرفت. این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی است که با هدف کاربردی به بررسی ویژگیهای روانسنجی میپردازد. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان دوره متوسطه اول شهرستان قم بودند که در سال تحصیلی 1401-1400 به تحصیل اشتغال داشتند. تعداد 355 دانشآموز به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای وارد نمونه شدند و مقیاس مداومت تحصیلی طالیب و همکاران (2018) را تکمیل نمودند. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS22 و AMOS22 و از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل پایایی موردبررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد، عامل استخراجشده 93/79 درصد متغیر مداومت تحصیلی را تبیین میکند. همچنین، پایایی ابزار به روش ضریب آلفای کرونباخ برابر با 994/0 و به روش دونیمه کردن برای نیمه اول برابر با 989/0 و برای نیمه دوم برابر با 988/0 بود. با توجه به نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل پایایی، به نظر نسخه فارسی مقیاس مداومت تحصیلی، ابزاری کارآمد محسوب میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پایایی؛ روایی؛ مقیاس مداومت تحصیلی | ||
| مراجع | ||
|
برک، لورا. (2007). روانشناسی رشد (جلد دوم). ترجمه یحیی سید محمدی، 1390. تهران: ارسباران.
جمشیدی سلوکلو، بهنام و شیخالاسلامی، راضیه. (1397). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس پایداری تحصیلی بر اساس نظریههای کلاسیک و سؤال-پاسخ. مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 8(22)، 7-27.
حجازی، الهه، امانی، حبیب و یزدانی، محمدجواد. (1390). ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه منزلتهای هویت تحصیلی در دانشآموزان ایرانی. روشها و مدلهای روانشناختی، 2(5)، 15-1.
Alipour, F., Kazemi, M., Abdorahimi Noshad, L., Dehrouyeh, S. & bodaghi, E. (2020). A Study of Factor Structure, Reliability and Validity of the Persistence Scale. Rooyesh, 9(4),103-110. [In Persian] Astin, A. W. (1985). Involvement the Cornerstone of Excellence. Change: The Magazine of Higher Learning. 17 (4), 35-39. Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: Freeman. Barani, H., Rahpeima, S., & Khormaee, F. (2019). The Relationship Between Academic Hope and Academic Avoidance: The Mediating Role of Academic Self-Regulation. Developmental Psychology: Iranian Psychologist. 15 (59), 323-335. [In Persian] Berk, Laura. (2007). Developmental psychology (Volume II). Translated by Yahya Seyed Mohammadi, 2011. Tehran: Arasbaran Publishing. [In Persian] Buechel, B., Mechtenberg, L., & Petersen, J. (2018). If I can do it, so can you! Peer effects on perseverance. Journal of Economic Behavior & Organization, 155, 301 -314. Burrus, J., Elliott, D., Brenneman, M., Markle, R., Carney, L., Moore, G., Betancourt, A., Jackson, T., Robbins, S., Kyllonen, P. & Roberts, R. D. (2013). Putting and keeping students on track: Toward a comprehensive model of persistence and goal attainment. Princeton, NJ: Educational Testing Service. Constantin, T., Holman, A., & Hojbotă, M. A. (2011). Development and validation of a motivational persistence scale. Psihologija. 45 (2), 99-120. Davidson, W. B., Beck, H. P., & Milligan, M. (2009). The college persistence questionnaire: Development and validation of an instrument that predicts student attrition. Journal of College Student Development, 50(4), 373-390. Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D., & Kelly, D. R. (2007). Grit perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology. 92(6), 1087-1101. Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2002). Motivational beliefs, values, and goals. Annual Review of Psychology. 53, 109-132. http://dx.doi.org/10.1146/annurev.psych.53.100901.135153 Gao, Z., & Xiang, P. (2008). College students‟ motivation toward weight training: an application of expectancy-value model. Journal of Teaching in Physical Education. 27, 399-415. http://dx.doi.org/10.1123/jtpe.27.3.399 Hejazi, E., Amani, H., & Yazdani, M. (2011). Evaluation of Psychometric Properties of Academic Identity Status Measure in Iranian Students. Psychological Methods and Models, 2(5), 1-15. [In Persian] Hinkin, T. R. (1998). A brief tutorial on the development of measures for use in survey questionnaires. Organizational research methods, 1(1), 104-121. Howard, M. C., & Crayne, M. P. (2019). Persistence: Defining the multidimensional construct and creating a measure. Personality and Individual Differences, 139, 77 -89. Jamshidi, B., & Sheikholeslami, R. (2018). Examining the Psychometric Properties of Academic Stability Scale based on Classic and Item-Response Theories. Educational Measurement and Evaluation Studies, 8(22), 7-27. [In Persian] Kamtsios, S & Karagiannopoulou, E. (2016). Validation of a newly developed instrument establishing links between motivation and academic hardiness. Europe’s Journal of Psychology, 12(1), 29–48. Kuh, G. D., Kinzie, J., Buckley, J. A., Bridges, B. K., & Hayek, J. C. (2006). What matters to student success: a review of the literature. Commissioned report for the National Symposium on Postsecondary Student Success: Spearheading a dialog on student success. Washington, DC: National Postsecondary Education Cooperative. Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students' everyday academic resilience. Journal of School Psychology, 46, 53–83. Metz, G. W. (2004). Challenge and changes to Tinto's persistence theory: A historical review. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 6(2), 191-207. National Center for Education Statistics (2005). College persistence on the rise? Changes in 5-year degree completion and postsecondary persistence rates between 1994 and 2000 (NCES Statistical Analysis Report 2005-156). Washington, DC, U.S. Department of Neuville, S., Frenay, M., & Bourgeois, E. (2007). Task value, self-efficacy and goal orientations: Impact on self-regulated learning. Psychologica Belgica, 4(1-2), 95-117. https://doi.org/10.5334/pb-47-1-95 Organisation de Coopération et de Développement économiques (OCDE). (2013) Regards sur l’éducation 2013: les indicateurs de l’éducation. Paris: OCDE, 452 p. Peterson, C., & Seligman, M. E. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification (Vol. 1). Oxford University Press. Roland, N., De Clercq, M., Dupont, S., Parmentier, P., & Frenay, M. (2015). Towards a better understanding of persistence and academic success: Critical analysis of these concepts adapted to the francophone Belgian context. Revue Internationale de Pe´dagogie de l’Enseignement Supe´rieur, 31 (3), 1–16. Saleh ardestani, S. (2018). Explaining Academic Hope based on Parental Support and Perception of the Classroom Environment: the mediating role of Self-Perception and Achievement Goals. Ph.D. Thesis. Shiraz university. Faculty of Educational Sciences and Psychology, Department of Educational Psychology. [In Persian] Schmitz, J., Frenay, M., Neuville, S., Boudrenghien, G., Wertz, V., Noël, B., & Eccles, J. (2010). Etude de trois facteurs clés pour comprendre la persévérance à l'université. Revue française de pédagogie, 172, 43-61. https://doi.org/10.4000/rfp.2217 Thalib, T., Hanafi, S. P., Aufar, F., Irbah, S., & Eduardus, J. S. (2018). The academic persistence scale. Proceeding International Seminar on Education (Vol. 2). Patimura university, ambon, malaku, Indonesia. Thérèse, B., & Ayşe, D. (2010). Perseverance of male students in early childhood educator training. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3206 -3218. Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: a theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, 45(1), 89-125. http://dx.doi.org/10.3102/00346543045001089 Tinto, V. (1993). Leaving college: rethinking the causes and cures of student attrition (2nd ed.): University of Chicago Press. Tinto, V. (2006). Research and practice of student retention: what next? Journal of College Student Retention, 8(1), 1-19. http://dx.doi.org/10.2190/4YNU-4TMB-22DJ-AN4W | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 600 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 503 |
||