اسماعیلزاده، فاطمه؛ طالعپسند، سیاوش و رحیمیان بوگر، اسحق (1395). رابطه جو مدرسه، بهزیستی و هویت اجتماعی با قلدری و قربانی شدن دانش آموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان.
اکبری بلوطبنگان، افضل (1398). قلدری در مدرسه: راهنمای عملی برای دانشآموزان، والدین، معلمان و سایر متخصصان (مبانی نظری، ابزار، مداخله). تهران: انتشارات ساوالان.
اکبری بلوطبنگان، افضل، طالعپسند، سیاوش، رضایی، علیمحمد و رحیمیانبوگر، اسحق (1395). ویژگیهای روانسنجی مقیاس قربانی هارتر در مدارس متوسطه شهر قم. مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، 4(4)، 216-207.
اکبری بلوطبنگان، افضل، طالعپسند، سیاوش، رضایی، علیمحمد و رحیمیانبوگر، اسحق (1397). اثربخشی برنامه آموزشی جرأتورزی به روش شناختی- رفتاری بر عزتنفس و خودپنداره تحصیلی نوجوانان پسر قربانی قلدری. مجله سلامت جامعه (دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان)، 12(4)، 59-47.
بدری گرگری، رحیم و زمانلوی گرگری، سمانه (1395). اثربخشی آموزش جرأت ورزی بر بهبودکیفیت زندگی نوجوانان دختر قربانی خشونت. مجله زن و مطالعات خانواده، 9(34)، 26-7.
پورسید، سیدرضا؛ علیزاده، حمید؛ کاظمی، فرنگیس؛ برجعلی، احمد و فرخی، نورعلی (1395). تأثیرآموزش علاقه اجتماعی بر سبکزندگی نوجوانان قلدر و قربانی. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 2(2)، 20-1.
تبریزی، جعفرصادق؛ خوشمرام، نجیبه؛ دشمنگیر، لیلا و شکیبازاده، الهام (1397). عوامل مرتبط با رفتارهای خود مراقبتی ارتقاء دهنده سلامت در نوجوانان. مجله تصویر سلامت، 9(4)، 291-282.
صدیقی ارفعی؛ فریبرز؛ تابش، ریحانه و جعفری دهآبادی، مهدیه (1399). تأثیرآموزش مهارتهای جرأتورزی بر دانشآموزان دختر قربانی قلدری سایبری در مدارس دوره متوسطه دوم. فصلنامه انتظام اجتماعی، 12(3)، 140-121.
عیسیمراد، ابولقاسم (1394). بررسی مقایسهای آسیبشناسی رفتاری اجتماعی دانشآموزان متوسطه شهر تهران. پژوهش در نظامهای آموزشی، 9(31)، 226-211.
متقی، مینو؛ افسر، منصوره و توکلی، نسرین (1394). بررسی رابطه رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت با ویژگیهای خانوادگی در دانشآموزان دختر دبیرستانی. مجله پرستاری و مامایی ارومیه، ۱۳ (۵)، 403-395.
محمدی، محمد؛ فرید، ابوالفضل؛ حبیبی کلیبر، رامین و مصرآبادی، جواد (1399). اثربخشی آموزش ابراز وجود بر جرأتورزی وحل مسألهٔ اجتماعی دانشآموزان پسر قربانی قلدری. فصلنامه علمی مطالعات روانشناختی، 16(4)، 107-93.
محمدیزیدی، عیسی؛ پاکپور حاجیآقا، امیر و محمدیزیدی، بنفشه (1390). روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 21(4)، 113-103.
مفیدی، فرخنده؛ قاسم تبار، نبیالله و نجفزاده، ندا (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای جرات ورزی در دانش آموزان قربانی قلدری. فصلنامه مطالعات پیش دبستان و دبستان، 1(4)، 34-17.
مؤمنی جاوید، مهرآور؛ نادری نوبندگانی، زهرا و حسینیان، سیمین (1393). اثربخشی آموزش مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر بر بهزیستی شخصی زنان متأهل شهر تهران. مجله علمی فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، 8(26)، 130-109.
Abada, T., Hou, F., & Ram, B. (2008). The effects of harassment and victimization on self-rated health and mental health among Canadian adolescents. Social Science & Medicine, 67(4), 557-567.
Andreou, E., Tsermentseli, S., Anastasiou, O., & Kouklari, E. C. (2021). Retrospective accounts of bullying victimization at school: Associations with post-traumatic stress disorder symptoms and post-traumatic growth among university students. Journal of Child & Adolescent Trauma, 14(1), 9-18.
Austin, S & Joseph, S (1996). Assessment of bully/victim problems in 8 to 11 year-olds. Briti Journal of Educational Psychology, 66(2), 447-56.
Averkieva, L., Chayka, Y., & Glushkov, S. (2015). Web quest as a tool for increasing students’ motivation and critical thinking development. Procedia-social and Behavioral sciences, 206, 137-140.
Avşar, F., & Alkaya, S. A. (2017). The effectiveness of assertiveness training for school-aged children on bullying and assertiveness level. Journal of Pediatric Nursing, 36, 186-190.
Brendgen, M., & Poulin, F. (2018). Continued bullying victimization from childhood to young adulthood: a longitudinal study of mediating and protective factors. Journal of abnormal child psychology, 46(1), 27-39.
Cava, M. J., Buelga, S., & Tomás, I. (2021). Peer victimization and dating violence victimization: The mediating role of loneliness, depressed mood, and life satisfaction. Journal of interpersonal violence, 36(5-6), 2677-2702.
Chen, M. Y., James, K., & Wang, E. K. (2007). Comparison of health-promoting behavior between Taiwanese and American adolescents: a cross-sectional questionnaire survey. International journal of nursing studies, 44(1), 59-69.
Crapanzano, A. M. (2010). Understanding Bullying Participant Roles: Stability across School Years and Personality and Behavioral Correlates (Doctoral dissertation, University of New Orleans).
Espelage, D. L., & Holt, M. K. (2013). Suicidal ideation and school bullying experiences after controlling for depression and delinquency. Journal of Adolescent Health, 53(1), S27-S31.
Jenkins, L. N., Demaray, M. K., Fredrick, S. S., & Summers, K. H. (2016). Associations among middle school students’ bullying roles and social skills. Journal of school violence, 15(3), 259-278.
Longobardi, C., Prino, L. E., Fabris, M. A., & Settanni, M. (2019). Violence in school: An investigation of physical, psychological, and sexual victimization reported by Italian adolescents. Journal of school violence, 18(1), 49-61.
Miguelsanz, M. M., Martin, M.A. C., & Martinez, M. P. (2012). Assertive skills and academic performance in primary and secondary education, giftedness, and conflictive students. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(1), 213-232.
Moore, H., Astor, R. A., & Benbenishty, R. (2019). A statewide study of school-based victimization, discriminatory bullying, and weapon victimization by student homelessness status. Social Work Research, 43(3), 181-194.
O’Reilly, M., Svirydzenka, N., Adams, S., & Dogra, N. (2018). Review of mental health promotion interventions in schools. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 53(7), 647-662.
Peneva, I., & Mavrodiev, S. (2013). A historical approach to assertiveness. Psychological Thought, 6(1), 3-26.
Sayed Manesh, R. S., Fallahzadeh, S., Panah, M. S. E., Koochehbiuki, N., Arabi, A., & Sahami, M. A. (2015). The Effectiveness of Assertiveness Training on Social Anxiety of Health Volunteers of Yazd. Psychology, 6(06), 782.
Schacter, H. L. (2021). Effects of peer victimization on child and adolescent physical health. Pediatrics, 147(1).
Shapiro, L. E. (2004). 101 ways to teach children social skills: A ready to use, reproducible activity book. USA: Guidance Group.
Sharma, M., & Romas, J. A. (2012). The health belief model. Theoretical foundation of health promotion. 2nd ed. Canada: Jones & Barlett Learning, 31-44.
Srabstein, J., & Piazza, T. (2008). Public health, safety and educational risks associated with bullying behaviors in American adolescents. International journal of adolescent medicine and health, 20(2), 223-234.
Storey, K., & Slaby, R. (2013). Eyes on Bullying in Early Childhood. Education Development Center, Inc.
Stubbs-Richardson, M., & May, D. C. (2021). Social contagion in bullying: an examination of strains and types of bullying victimization in peer networks. American Journal of Criminal Justice, 46(5), 748-769.
Ünal, S. (2012). Evaluating the effect of self-awareness and communication techniques on nurses’ assertiveness and self-esteem. Contemporary nurse, 43(1), 90-98.
Van Vuuren, C. L., Wachter, G. G., Veenstra, R., Rijnhart, J. J., Van der Wal, M. F., Chinapaw, M. J., & Busch, V. (2019). Associations between overweight and mental health problems among adolescents, and the mediating role of victimization. BMC public health, 19(1), 1-10.
Vatankhah, H., Daryabari, D., Ghadami, V., & Naderifar, N. (2013). The effectiveness of communication skills training on self-concept, self-esteem and assertiveness of female students in guidance school in Rasht. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, 885-889.
Walker, S. N., Sechrist, K. R., & Pender, N. J. (1987). The health-promoting lifestyle profile: development and psychometric characteristics. Nursing research, 36(2), 76-81.
Warland, J., McKellar, L., & Diaz, M. (2014). Assertiveness training for undergraduate midwifery students. Nurse education in practice, 14(6), 752-756.