| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,141,367 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,867,211 |
تأثیر بازیوارسازی دیجیتال بر بار شناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دارای سبک شناختی وابسته به زمینه: رویکرد ردیاب چشمی | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقاله 2، دوره 7، شماره 23، فروردین 1403، صفحه 37-64 اصل مقاله (1.46 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2024.77575.1431 | ||
| نویسندگان | ||
| سمانه قدیری1؛ محمد علی رستمی نژاد* 2؛ نسرین محمدحسنی3؛ محسن آیتی4 | ||
| 1کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
| 2دانشیار فناوری آموزشی دانشگاه بیرجند | ||
| 3استادیار تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| 4دانشیار گروه علومتربیتی دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
| چکیده | ||
| چکیده مطالعه حاضر جهت سنجش تأثیر بازیوارسازی دیجیتال بر کاهش بار شناختی بیرونی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دارای سبک شناختی وابسته به زمینه انجام گرفت. روش پژوهش شبهآزمایشی، تکآزمودنی با طرح A-B-A بود. جامعه کلیه دانشجویان کارشناسی دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند در سال 1401-1400، نمونه یک نفر و روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند بود. ابزارها: آزمون گروهی اشکال نهفته (GEFT) که توسط اولتمن و همکاران سال 1971، پرسشنامه یکسؤالی بار شناختی بیرونی که توسط پاس و همکاران سال 1994 ساخته شد، آزمون محققساخته عملکرد تحصیلی و دستگاه ردیاب چشمی بود. پس از انجام آزمون گروهی اشکال نهفته و شناسایی نمونه، به آزمودنی آموزش گرامر زبان انگلیسی، در مرحله خط پایه با چندرسانهای فاقد عناصر بازی، مرحله آزمایش با استفاده از بازیوارسازی دیجیتال و در مرحله بازگشت به خط پایه نیز، با چندرسانهای فاقد عناصر بازی، داده شد. هر مرحله طی 8 جلسه اجرا شد و در هریک دادههای ردیابی چشم جمعآوری شده، آزمون بار شناختی و پیشآزمون و پسآزمون از آزمودنی به عمل آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و تحلیل نمودار دیداری استفاده شد. یافتهها، نشان داد آموزش زبان انگلیسی با بازیوارسازی دیجیتال، بار شناختی بیرونی و عملکرد تحصیلی را افزایش داد. نتیجهگیری شد بازیوارسازی باعث ایجاد انگیزه و جلبتوجه و درگیری فراگیر با محتوا گشته، بار شناختی بیرونی را افزایش داده و یادگیری حاصل شده و عملکرد تحصیلی افزایش یافته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژههای کلیدی: بار شناختی؛ بازیوارسازی دیجیتال؛ سبک شناختی؛ عملکرد تحصیلی؛ عناصر بازی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,011 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,320 |
||