| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,733,335 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,985,793 |
عوامل تأثیرگذار بر فرهنگپذیری دانشجویان بینالمللی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 1، دوره 8، شماره 31، مهر 1403، صفحه 7-26 اصل مقاله (807.13 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2024.75729.1674 | ||
| نویسندگان | ||
| مهزا پاکزاد1؛ عباس عباس پور* 2؛ حمید رحیمیان3؛ علی خورسندی طاسکوه4 | ||
| 1دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. رایانامه: Mahza.Pakzad@gmail.com | ||
| 2نویسنده مسئول، استاد، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. رایانامه: abbaspour1386@gmail.com | ||
| 3دانشیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. رایانامه: hamrahimian@yahoo.com | ||
| 4دانشیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. رایانامه: Khorsandi@gmail.com | ||
| چکیده | ||
| بینالمللی شدن دانشگاهها، مهاجرت دانشجویی، و تعدد دانشجویان بینالمللی از فرهنگهای مختلف، سطح بالاتری از ارتباطات، تعاملات و تعهدات انسانی را به وجود آورده است، که این مسئله علاقۀ دانشمندان به مقولۀ فرهنگپذیری و تأثیرات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و روانی آن را تحت تأثیر قرار داده است. فرایند فرهنگپذیری دانشجویان بینالمللی به دلیل عوامل متعددی استرسزا شناخته شده است. در حقیقت، تعامل میان این دانشجویان و جامعۀ میزبان نقش مهمی در سازگاری بینفرهنگی آنان دارد. بااینحال، پژوهشهای محدودی، چنین تعاملی را در بررسی فرهنگپذیری دانشجویان بینالمللی موردبررسی و ارزیابی قرار دادهاند. لذا هدف اصلی این پژوهش احصاء و ارزیابی عوامل تأثیرگذار بر فرهنگپذیری دانشجویان بینالمللی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در راستای تسهیل شرایط زندگی و بهبود عملکرد تحصیلی این دانشجویان در ایران بوده است؛ بنابراین پژوهش حاضر با تکیه بر مفهوم فرهنگپذیری، به بررسی همسویی دانشجو و دانشگاه در ابعاد مختلف بهعنوان پیشبینیکنندههای سازگاری روانشناختی دانشجویان بینالمللی در دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش شامل 56 نفر از دانشجویان بینالمللی مشغول به تحصیل در دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران بود که به شیوۀ گلولۀ برفی انتخاب شدند. بهمنظور تحلیل دادههای بهدستآمده علاوه بر تحلیل شاخصهای توصیفی، از تحلیل آماری نیز استفاده شده است. نتایج حاصله حاکی از آن بود که عامل هنجارهای ارزشی، درصد فرهنگپذیری را در این دانشجویان تبیین میکند. همچنین نتایج تحلیل نشان داد که در بین دانشجویان دختر و پسر در عامل شیوههای زندگی تفاوت معناداری وجود دارد که خود در فرهنگپذیری نقشی اساسی دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش عالی؛ استرس فرهنگپذیری؛ فرهنگپذیری؛ هنجارهای فرهنگیِ دانشجویان بینالمللی | ||
| مراجع | ||
|
Aladegbaiye, A. T., De Jong, M. D., & Beldad, A. D. (2023). “Honeymoon” acculturation orientation preferences of new international students: Influence of intercultural attitudes and intentions in an international learning environment. Research in Comparative and International Education, 18(3), 441-464. https://doi.org/10.1177/174549992211503 16.
Alkhatib, A., Wu, W., Ahmad, H. A., Suwal, R. P., Ni, Z., & Li, X. (2023). The experiences of menstrual symptom changes among international students studying in China during the acculturation period: A phenomenology study. International Journal of Nursing Sciences, 10(2), 221-229. https://doi.org/10.1016/j.ijnss.2023.03.004
Bochner, S. (2006). Sojourners. The Cambridge handbook of acculturation psychology, 181-197.
Cable, D. M., & Edwards, J. R. (2004). Complementary and supplementary fit: a theoretical and empirical integration. Journal of Applied Psychology, 89(5), 822-834. https://doi.org/10.1037/0021-9010.89.5.8 22
Cho, J., & Yu, H. (2015). Roles of university support for international students in the United States: Analysis of a systematic model of university identification, university support, and psychological well-being. Journal of Studies in International Education, 19(1), 11-27. https://doi.org/10.1177/1028315314533606
Du, C., Luo, N., Wu, L., Gadd, S., Zhang, X., & Tucker, R. M. (2023). Health behavior changes associated with weight gain among first-year international students studying at an American university. Journal of American College Health, 71(1), 300-309. https://doi.org/10.1080/074 48481. 2021.1891082
Eyford, H. (2011). The Acculturation of International Medical Graduates to Canadian Practice. Doctoral dissertation, University of Calgary, Graduate Division of Educational Research, Canada.
Jin, R., Le, T. T., Vuong, T. T., Nguyen, T. P., Hoang, G., Nguyen, M. H., & Vuong, Q. H. (2023). A gender study of food stress and implications for international students acculturation. World, 4(1), 80-94. https://doi.org/10.3390/world4010006
Kristof, A. L. (1996). Person‐organization fit: An integrative review of its conceptualizations, measurement, and implications. Personnel Psychology, 49(1), 1-49. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1996.tb0 1790.x
Lashari, S. A., Awang-Hashim, R., Lashari, T. A., & Kaur, A. (2023). Acculturation stress and social support for international students' adjustment in Malaysia: does language proficiency matter? Journal of Applied Research in Higher Education, 15(2), 496-508. https://doi.org/10.1108/JARHE-07-2021-0285
Luz, H., & Thomas, J. (2023). Meaning making as a moderator in international students' acculturative experience. Psychology in the Schools, 60(11), 4602-4617. https://doi.org/10.1002/pits.23014
Lyu, P., & Yusoff, S. (2023). Acculturation Experiences of International Students from Sao Tome and Principe in China: A phenomenological study. Journal of International Students, 14(1).
Neumann, H., Kozak, S., & Gil, L. (2023). The Impact of Academic Acculturation and Language Proficiency on International Students’ University Experience and Academic Success: A Longitudinal Study. The Canadian Modern Language Review, 79(2), 121-140. https://doi.org/10.3138/cmlr-2021-0055
Puth, M. T., Neuhäuser, M., & Ruxton, G. D. (2015). Effective use of Spearman's and Kendall's correlation coefficients for association between two measured traits. Animal Behavior, 102, 77-84. https://doi.org/10.1016/j.anbehav.2015.01.010
R’boul, H., Dervin, F., & Saidi, B. (2023). South-South acculturation: Majority-group students’ relation to Sub-Saharan students in Moroccan universities. International Journal of Intercultural Relations, 96, 101834. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2023.101834
Rahman, O., & Rollock, D. (2004). Acculturation, competence, and mental health among South Asian students in the United States. Journal of Multicultural Counseling and Development, 32(3), 130-142. https://doi.org/10.1002/j.2161-1912.2004.tb00366.x
Sandhu, D. S., & Asrabadi, B. R. (1994). Development of an acculturative stress scale for international students: Preliminary findings. Psychological Reports, 75(1), 435-448. https://doi.org/10.24 66/pr0.1994.75.1.435
Schwartz, S. J., Weisskirch, R. S., Zamboanga, B. L., Castillo, L. G., Ham, L. S., Huynh, Q. L., ... & Cano, M. A. (2011). Dimensions of acculturation: associations with health risk behaviors among college students from immigrant families. Journal of Counseling Psychology, 58(1), 27.
Selvarajah, C. T. (2000). The mechanics of expatriation: The development of an expatriate acculturation process model. In Dahiya S. B. (Ed.), The Current State of Business Disciplines, 2101-2120. Spellbound Publications.
Smith, R. A., & Khawaja, N. G. (2011). A review of the acculturation experiences of international students. International Journal of Intercultural Relations, 35(6), 699–713. https://doi.org/10.1016 /j.ijintrel.2011.08.004.
Thacker, J., Gadde, R., Sathiakeerthy, R., & Unnithan, A. (2022). Acculturation of international medical graduates into the NHS. Future Healthcare Journal, 9(1), 11. https://doi.org/10.7861/fhj.2021-0100
Umami, A., Paulik, E., & Molnár, R. (2022). International medical students’ acculturation and self-rated health status in Hungary: a cross-sectional study. BMC Public Health, 22(1), 1-9.
Ward, C., & Geeraert, N. (2016). Advancing acculturation theory and research: The acculturation process in its ecological context. Current Opinion in Psychology, 8, 98-104. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.20 15.09.021
Wu, M. Y. H., Huang, S. Y., Chang, J. H., Tsai, P. H., & Chen, H. C. (2023). Undergoing acculturation: the effects of bicultural identity on the Eudaimonic well-being of Chinese students in the United States. Current Psychology, 1-14. https://doi.org/10.1007/s12144-023-04895-5
Yan, Z. (2020). Acculturation and well-being among international students: Challenges and opportunities. In Rethinking Education Across Borders: Emerging Issues and Critical Insights on Globally Mobile Students, edited by U. Gaulee, S. Sharma, and K. Bista, 303-315. Singapore: Springer.
Yu, B., Bodycott, P., & Mak, A. S. (2019). Language and interpersonal resource predictors of psychological and sociocultural adaptation: International students in Hong Kong. Journal of Studies in International Education, 23(5), 572-588. https://doi.org/10.1177/102 8315318825336 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 371 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 295 |
||