منابع
اشرفی، مهناز و منجزی، فرزانه. (1392). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان پرخاشگری دانشآموزان دختر دوره متوسطه. پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 3(1)، 81-98.
بادروج، نجیب الله، محمدی، محمدسعید، جرونده، عزیزالله، صالحزاده، فایز و طاهری، مارال. (1399). بررسی عوامل مؤثر بر درگیری تحصیلی دانشآموزان. دومین کنفرانس ملی پژوهشهای نوین در تعلیم و تربیت، روانشناسی، فقه و حقوق و علوم اجتماعی، شیروان.
بمانا، سیمین، قمرانی، امیر، نادری، فرح، عسگری، پرویز و مهرابیزاده هنرمند، مهناز. (1396). تدوین برنامه تقویت خواندن براساس الگوی پاسخ به مداخله (RTI) و اثربخشی آن بر عملکرد دانشآموزان با ناتوانی خواندن. مجله مطالعات ناتوانی، 7(1)، ۹9-۹۲
بهراد، بهنام. (1384). فراتحلیل شیوع ناتوانیهای یادگیری در دانشآموزان ابتدایی ایران. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 5(4)، 417-436.
پاکنیا، لیلا، نادی، محمدعلی، صفری، یحیی و مهدیزاده، حسین. (1392). طراحی نرمافزار آموزشی علوم پنجم ابتدایی مبتنی بر فراشناخت و بررسی تأثیر آن بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. پژوهش در برنامهریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامهریزی درسی)، 10(12 (پیاپی 39))، 24-34
دهقانی، یوسف، حکمتیان، صادق و پاسالاری، مرضیه. (1397). مقایسه امیدتحصیلی، سرزندگی تحصیلی و درگیری تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و عادی. روانشناسی افراد استثنایی، 8(31)، 215-236.
رؤیایی، زهرا، شکری، امید، باقریان، فاطمه و شریفی، مسعود. (1396). تحلیل رابطه اهداف و فریبکاری تحصیلی: نقش میانجی عدم تعهد به اخلاق تحصیلی. اخلاق در علوم و فناوری، ۱۲ (۱)، ۱۴۳-۱۵۳.
شیرزادی، محمد مهدی، بداقی، آرزو، میرزایی، حمزه، بابادی و عکاشه، نادیا. (1400). بررسی اثربخشی آموزش توانشهای خودتعیینگری بر هنجارگریزی تحصیلی و درگیری تحصیلی. مجله علوم روانشناختی، ۲۰ (۹۹)، ۴۰۴-۳۹۱.
طریفی حسینی، حمید، شهنی ییلاق، منیجه، حاجی یخچالی، علیرضا، عالیپور بیرگانی. (1398). اثربخشی برنامه توانمندسازی مبتنی بر کارکردهای اجرایی خودتنظیمی بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان دوره ابتدایی. عصب روانشناسی، 5(17)، 25-42.
عبدالهی، سمیرا، کیان ارثی، فرحناز و رحیمیان بوگر، اسحاق. (1393). طراحی بسته آموزشی چندرسانهای با تأکید بر مهارتهای بنیادی یادگیری و بررسی اثربخشی آن بر کاهش علائم اختلال دیکته. ناتوانیهای یادگیری، 3(3 (پیاپی 10))، 38-54.
میرزایی فندخت، امید، درتاج، فریبرز، سعدیپور، اسماعیل، ابراهیمی قوام، صغری و دلاور، علی. (1399). رابطه محیط حامی خودپیروی با بهزیستی تحصیلی: نقش واسطهای نیازهای اساسی روانشناختی. مجله علوم روانشناختی، 18(87)، 299-311.
یوسفی، فریده و بردبار، مریم. (1395). نقش واسطهای فرایندهای نظام خود و هیجانهای تحصیلی در رابطه بین محیط حامی خودپیروی و درگیری تحصیلی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 13(49)، 28-13.
References
American Psychiatric Association (APA) (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-V). 5th Edition. American Psychiatric Publishing, Washington DC.
Arkün, S., & Akkoyunlu, B. (2008). A Study on the development process of a multimedia learning environment according to the ADDIE model and students’ opinions of the multimedia learning environment. Interactive Educational Multimedia, 1-19.
Azimi, E., & Mosavipour, S. (2014). Dicteyar educational multimedia effectiveness on improving dysgraphia students ‘auditory and visual memory problems in learninig spelling. Educational Psychology, 10(34), 24-41. (in Persian)
Bauminger-Zviely, N., Alon, M., Brill, A., Schorr-Edelsztein, H., David, T., Tubul, G., & Al-Yagon, M. (2019). Social information processing among children with ASD, SLD, and typical development: The mediational role of language capacities. The Journal of Special Education, 53(3), 153-165.
Benassi, E., Camia, M., Giovagnoli, S., & Scorza, M. (2022). Impaired school well-being in children with specific learning disorder and its relationship to psychopathological symptoms. European Journal of Special Needs Education, 37(1), 74-88.
Benmarrakchi, F., El Kafi, J., Elhore, A., & Haie, S. (2017). Exploring the use of the ICT in supporting dyslexic students’ preferred learning styles: A preliminary evaluation. Education and Information Technologies, 22(6), 2939-2957.
Bowden, J. L. H., Tickle, L., & Naumann, K. (2021). The four pillars of tertiary student engagement and success: A holistic measurement approach. Studies in Higher Education, 46(6), 1207-1224.
Burke, L. A., Karl, K., Peluchette, J., & Evans, W. R. (2014). Student incivility: A domain review. Journal of Management Education, 38(2), 160-191.
Çeken, B., & Taşkın, N. (2022). Multimedia learning principles in different learning environments: A systematic review. Smart Learning Environments, 9(1), 19.
Clark, C. M., Barbosa-Leiker, C., Gill, L. M., & Nguyen, D. (2015). Revision and psychometric testing of the incivility in nursing education (INE) survey: Introducing the INE-R. Journal of Nursing Education, 54(6), 306-315.
Crossbourne, T. A. A. (2018). Do faculty in-class incivility behaviors predict type of out-of-class interactions between faculty and students? Doctoral dissertation, Western Kentucky University.
Deci, E. L., Olafsen, A. H., & Ryan, R. M. (2017). Selfdetermination theory in work organizations: The state of a science. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 4(11), 19-43.
Di Fabio, A., & Kenny, M. E. (2018). Academic relational civility as a key resource for sustaining well-being. Sustainability, 10(6), 1914.
He, L., Feng, L., & Ding, J. (2024). The Relationship between Perceived Teacher Emotional Support, Online Academic Burnout, Academic Self-Efficacy, and Online English Academic Engagement of Chinese EFL Learners. Sustainability, 16(13), 5542.
Jayachandran, N., & Thomas, I. (2024). Efficacy of cognitive strategy instruction in developmental dyscalculia, with and without neuropsychological intervention: Insight from a validation trial. In Handbook of research on child and adolescent psychology practices and interventions (pp. 205-232). IGI Global.
Keating, P. (2016). An exploratory mixed-methods study of student incivility in higher education classrooms. (Thesis submitted in accordance with the requirements of Edge Hill University for the degree of Doctor of Philosophy. Edge Hill University in Ormskirk Lancashire.
Köse, U. (2010). A blended learning model supported with Web 2.0 technologies. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2794-2802.
Lee, J. S. (2014). The relationship between student engagement and academic performance: Is it a myth or reality? The Journal of Educational Research, 107(3), 177-185.
Liew, T. W., & Tan, S. M. (2016). The effects of positive and negative mood on cognition and motivation in multimedia learning environment. Journal of Educational Technology & Society, 19(2), 104-115.
Newman, F. M., Wehlage, G. G., & Lamborn, S. D. (1992) The significance and sources of student engagement. New York: Teachers College Press.
Park, B., Knörzer, L., Plass, J. L., & Brünken, R. (2015). Emotional design and positive emotions in multimedia learning: An eyetracking study on the use of anthropomorphisms. Computers & Education, 86, 30-42.
Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of Educational Psychology, 105(3), 579.
Reeve, J., & Tseng, C. M. (2011). Agency as a fourth aspect of students’ engagement during learning activities. Contemporary educational psychology, 36(4), 257-267.
Rosário, P. (2017). Student engagement and academic achievement: A meta-analysis. Educational Psychology, 37(6), 702-724
Suresh, K. P. (2011). An overview of randomization techniques: an unbiased assessment of outcome in clinical research. Journal of Human Reproductive Sciences, 4(1), 8-11
Tilley, B. (2014). The elephant in the room: Issues with graduate student behavior and the potential link to large class sizes. Journal of Research in Innovative Teaching, 7(1), 1-12.
Williams, J., & Kumar, A. (2023). Mediating role of self-concept on character strengths and well-being among adolescents with specific learning disorder in India. Research in Developmental Disabilities, 132, 104372.
Yorganci, S. (2022). The interactive e‐book and video feedback in a multimedia learning environment: Influence on performance, cognitive, and motivational outcomes. Journal of Computer Assisted Learning, 38(4), 1005-1017.
استناد به این مقاله: میرزائی، حمزه.، فرامرزی، سالار.، جهانیفر، مجتبی.، مثنوی، امیر. (1403). اثربخشی بسته آموزشی الگوی محیط یادگیری چندرسانهای بر درگیری تحصیلی و هنجارگریزی تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص ریاضی،
روانشناسی افراد استثنایی، 14(55)، 1-36. DOI: 10.22054/jpe.2024.81352.2727
Psychology of Exceptional Individuals is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.