| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,140,731 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,866,817 |
تجارب نظارت آموزشی مجازی در مدارس ابتدایی: از سردرگمی تا حرفهای شدن | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 2، دوره 9، شماره 36، دی 1404، صفحه 35-66 اصل مقاله (1.58 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2024.77940.1764 | ||
| نویسندگان | ||
| زاهد فرجی1؛ سید مهدی حسینی* 2؛ ناصر شیربگی3 | ||
| 1گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان کردستان، ایران | ||
| 2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان، ایران | ||
| 3گروه علوم تربیتی. دانشکده علوم انسانی و اجتماعی. دانشگاه کردستان.سنندج . ایران | ||
| چکیده | ||
| با شیوع ویروس کرونا و گسترش آموزش مجازی، نظارت آموزشی بیش از پیش اهمیّت پیدا کرد. در این دوران، ناظران آموزشی نقش کلیدی در ارتقای کیفیت آموزش و توسعه حرفهای معلمان بر عهده داشتند. با توجه به اهمیت موضوع نظارت در آموزش مجازی، این پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی، به بررسی تجارب نظارت آموزشی در دوران آموزش مجازی میپردازد. سرگروههای آموزشی، راهبران آموزشی، مدیران و معاونین آموزشی مدارس استان کردستان که در سال تحصیلی 1400-1399 به نظارت آموزشی مجازی اشتغال داشتند، میدان تحقیق این پژوهش کیفی بودند. نمونهگیری هدفمند و از نوع نظری بود. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد و گردآوری دادهها و فرآیند مصاحبه تا حصول اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل دادهها و استخراج مضامین با استفاده از راهبرد آتریج-استرلینگ (2001) و نرمافزار MAXQDA نسخه 2020 انجام گرفت. سه مضمون فراگیر پژوهش شامل: تعالی نظارت آموزشی، مدرنسازی نظارت آموزشی و توسعهای حرفهای ناظران آموزشی میباشد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در ابتدای آموزش مجازی، ناظران با سردرگمی و چالشهایی در نظارت بر کلاسهای مجازی روبرو بودند. آنها از ساختارهای نظارتی کلاسهای حضوری برای نظارت بر آموزشهای مجازی استفاده میکردند و گاه با سهلانگاری به فرآیند نظارت میپرداختند. با گذشت زمان، ناظران به تدریج به این نوع نظارت عادت کردند و راهبردهای جدیدی برای آن اتخاذ نمودند. ناظران در این دوران به نقش جدید خود در فرآیند نظارت و آموزش پی بردند. همچنین، نظارت مجازی میتواند در دوران آموزش پساکرونا به ارتقای مهارتها و دانش حرفهای معلمان و ناظران کمک کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نظارت آموزشی مجازی؛ آموزش مجازی؛ نظارت آموزشی؛ پدیدارشناسی؛ مدارس ابتدایی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 205 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 63 |
||