| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,240,062 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,909,318 |
شناسایی مؤلفههای تفکر فلسفی لیپمن درکتاب داستان پینوکیو | ||
| پژوهشهای کیفی در برنامه درسی | ||
| مقاله 5، دوره 5، شماره 14، فروردین 1403، صفحه 123-153 اصل مقاله (1.28 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2024.81082.386 | ||
| نویسندگان | ||
| فهیمه مسلمی* 1؛ بابک شمشیری2؛ امین ایزدپناه3 | ||
| 1دانشجوی دکتری فلسفهی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
| 3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
| چکیده | ||
| یکی از جدیترین فعالیتهایی که در زمینه آموزش مهارتهای فکری انجام شده است، برنامه فلسفه برای کودکان (فبک) است. صاحبنظران تعلیم و تربیت داستان را بهترین نثر برای برقراری ارتباط و ابزار مناسبی برای پرسش و پاسخ با کودکان میدانند و معتقدند، ذهنیت فلسفی در کودکان از طریق داستان شکل میگیرد. از این رو هدف از پژوهش پیشرو شناسایی مؤلفههای تفکر فلسفی در کتاب داستان پینوکیو است. بهمنظور دستیابی به این هدف، داستان پینوکیو نوشته کارلوکلودی گزینش و مورد تحلیل قرارگرفته است. ملاک مقایسه در این پژوهش، استناد به مؤلفههای تفکر فلسفی از دیدگاه لیپمن بوده، که به سه بعد مؤلفههای تفکر انتقادی، خلاق و مراقبتی تقسیمبندی شده است. سپس باتوجه به چهارچوب نظری فراهم شده و با استفاده از روش تحلیل محتوای قیاسی، مؤلفه-های تفکر فلسفی در داستان یادشده شناسایی و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتهاست. یافتههای پژوهش نشان میدهد که این داستان از منظر مؤلفههای تفکر فلسفی از ظرفیت مناسبی برخوردار هستند و حضور این مؤلفهها در آن مشهود است. به این صورت که، این داستان در بعد تفکر خلاق نسبت به دو بعد دیگر یعنی تفکر انتقادی و مراقبتی غنای بیشتری داشتهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پینوکیو؛ داستان؛ لیپمن؛ مؤلفههای تفکر فلسفی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 367 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 173 |
||