| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,046 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,749,698 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,987,826 |
مقیاس یادگیری خودراهبر برای دانشجویان: روایی، پایایی و تغییرناپذیری اندازهگیری | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 4، دوره 15، شماره 57، مهر 1403، صفحه 83-106 اصل مقاله (1.5 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2024.75989.3497 | ||
| نویسندگان | ||
| شکوفه موسوی1؛ علی خدائی* 1؛ امید شکری2 | ||
| 1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 2استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| توانش یادگیری خودراهبر، که در پاسخ به تغییرات سریعِ جوامع مدرن، به مثابة یک مهارتِ بقا، نقش میآفریند، در بسیاری از کشورهای جهان، به عنوانِ یکی از هدفهای اصلی آموزشی، تلقی میشود. بنابراین، این پژوهش با هدف تحلیل ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس یادگیری خودراهبر(Lounsbury & Gibson, 2006) در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش پیمایشی توصیفی، 400 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی (200 مرد و 200 زن) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدند. دانشجویان به مقیاس یادگیری خودراهبر، مقیاس نظمبخشی انگیزشی (Kim, Brady & Wolters, 2018) و مقیاس پایستگی انگیزشی(Constantin, Holman & Hojbota, 2012) پاسخ دادند. در بخش نخست، نتایج تحلیل مولفههای اصلی، بر ساختار تکعاملی مقیاس، تاکید کرد. در ادامه، در حالی که نتایج تحلیل عاملی تاییدی، ساختار تکعاملی مقیاس را تایید کرد، نتایج تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی نیز از همارزی جنسیتی ساختار عاملی، حمایت کرد. یافتة مربوط به آلفای کرونباخ نیز نشان داد که مقیاس از نظر درونی هماهنگ بود. نتایج مربوط به همبستگی بین یادگیری خودراهبر با نظمبخشی و پایستگی انگیزشی، شواهد متقتنی در دفاع از روایی همگرا مقیاس، فراهم آورد. در مجموع، مطالعة حاضر با تدارک شواهدی در دفاع از روایی و پایانی نسخه فارسی مقیاس یادگیری خودراهبر در دانشجویان نشان داد که مقیاس مزبور برای سنجش یادگیری خودراهبر در بافت دانشگاهی ایران، ابزاری قابل استفاده بود. نتایج این مطالعه، همچنین، موافق با دیگر شواهد تجربی از طریق تاکید بر برخی همبستههای انگیزشی یادگیری خودراهبر مانند نظمبخشی و پایستگی انگیزشی، در گستراندن دامنه موضوعی ایدة بسیط یادگیری خودراهبر و خودانگیخته از نقشی بنیادین، برخوردار بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| یادگیری خودراهبر؛ مقیاس یادگیری خودراهبر؛ روایی؛ پایایی؛ همارزی جنسی | ||
| مراجع | ||
|
خدایی، علی، و شکری، امید. (1402). اعتباریابی نسخه کوتاه مقیاس نظمبخشی انگیزشی در دانشجویان. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 15(85)، 24-1. https://doi.org/10.22099/jsli.2024.7617
کوشکی، الهام، شکری، امید، و الماسی، فاطمه. (1402). روایی سازه و مشخصههای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس پایستگی انگیزشی در دانشجویان. مجلة مطالعات روانشناسی تربیتی، 20(52)، 137-119. https://doi.org/10.22111/jeps.2024.44170.5265
Berdida, D. J. E. (2023). Resilience and academic motivation's mediation effects in nursing students' academic stress and self-directed learning: A multicenter cross-sectional study. Nurse Education in Practice, 69, 103639. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2023.103639
Bonham, L. A. (1991). Guglielmino's self-directed learning readiness scale: What does it measure? Adult Education Quarterly, 36(1), 15–24.
Brockett, R. G. (1983). Self-directed learning and the hard-to-reach adult. Lifelong learning: The Adult Years. 6(8). (pp. 16–18).
Chen, L., Tang, X. J., Liu, Q., & Zhang, X. (2023). Self-directed learning: Alternative for traditional classroom learning in undergraduate ophthalmic education during the COVID-19 pandemic in China. Heliyon, 9 (5), e15632. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e15632
Constantin, T., Holman, A. C., & Hojbota, M. (2012). Development and validation of a motivational persistence scale. Psihologij, 45, 99–120. http://dx.doi.org/10.2298/PSI1202099C
Cronin-Golomb, L. M., & Bauer, P. J. (2023). Self-motivated and directed learning across the lifespan. Acta Psychologica, 232, 103816. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2022.103816
Dugan, J. A., & Bauer, P. J. (2022). This should help with that: A behavioral investigation into self-derivation of knowledge about prescription medications. Applied Cognitive Psychology, 36(2), 378–390. https://doi.org/10.1002/acp.3926
Field, L. (1989). An investigation into the structure, validity and reliability of Guglielmino's self-directed learning readiness scale. Adult Education Quarterly, 39(3), 125–139. https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/0001848189039003001
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis (7th ed., pp. 125–857). Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
Khodaei, A., & Shokri, O. (2024). Validation of the Brief Regulation of Motivation Scale among students. Studies in Learning & Instruction. 16(1), 61–82. [In Persian] https://doi.org/10.22099/jsli.2024.7617
Kim, Y., Brady, A. C., & Wolters, C. A. (2018). Development and validation of the brief regulation of motivation scale. Learning and Individual Differences, 67,259–265. http://dx.doi.org/10.1016/j.lindif.2017.12.010
Kline, R. B. (2015). Principles and practices of Structural Equation Modeling (2nd Eds.). New York: Guilford. https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=t2CvEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=Kline,+R.+B.+(2015).+Principles+and+practices+of+Structural+Equation+Modeling+(2nd+Eds.).+New+York:+Guilford.&ots=sWUzY0b3fK&sig=N0S1KRoPbDbsmkxjIHTtXtzT65o#v=onepage&q&f=false
Knowles, M. (1975). Self-directed learning: A guide for learners and teachers. New York: Association Press. https://doi.org/10.1177/105960117700200220
Koushki, E., Shokri, O., & Almasi, F. (2024). Construct validity and psychometric properties of Farsi version of the Motivational Persistence Scale in university students. Journal of Educational Psychology Studies. 20(52), 119–137[In Persian] https://doi.org/10.22111/jeps.2024.44170.5265
Kunjukunju, A., Ahmad, A., & Yusof, P. (2022). Self-directed learning skills of undergraduate nursing students. Enfermería Clínica, 32, 15-19. http://dx.doi.org/10.1016/j.enfcli.2022.03.010
Lai, Y., Saab, N., & Admiraal, W. (2022). University students’ use of mobile technology in self-directed language learning: Using the integrative model of behavior prediction. Computers & Education, 179, 104413. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104413
Landers, K. (1990). The Oddi continuous learning inventory: An alternate measure of self-direction in learning (doctoral dissertation, Syracuse University, 1989). Dissertation Abstracts International, 50, 3824A.
Liquin, E. G., & Gopnik, A. (2022). Children are more exploratory and learn more than adults in an approach-avoid task. Cognition, 218, Article 104940. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2021.104940
Liquin, E. G., & Lombrozo, T. (2020). Explanation-seeking curiosity in childhood. Current Opinion in Behavioral Sciences, 35, 14–20. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.cobeha.2020.05.012
Liu, B., Wang, D., Wu, Y., Gui, W., & Luo, H. (2023). Effects of self-directed learning behaviors on creative performance in design education context. Thinking Skills and Creativity, 49, 101347. http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101347
Lounsbury, J. W., & Gibson, L. W. (2006). Personal style inventory: A personality measurement system for work and school settings. Knoxville, TN: Resource Associates, Inc.
Lounsbury, J.W., Levy, J. J., Park, S. H., Gibson, L.W., & Smith, R. (2009). An investigation of the construct validity of the personality trait of self-directed learning. Learning and Individual Differences, 19(4), 411–418. http://dx.doi.org/10.1016/j.lindif.2009.03.001
Mabaso, T., Downing, C., & Kearns, I. J. (2023). The impact of sustainable assessment methods on first-year nursing students’ self-directed learning. International Journal of Africa Nursing Sciences, 18, 100539. https://doi.org/10.1016/j.ijans.2023.100539
Macaskill, A., & Denovan, A. (2013). Developing autonomous learning in first-year university students using perspectives from positive psychology. Studies in Higher Education (October, 1–19). http://dx.doi.org/10.1080/03075079.2011.566325
Meyers, L. S., Gamest. G., & Goarin, A. J. (2016). Applied multivariate research, design and interpretation. Thousand oaks. London. New Deihi, Sage publication.
Oddi, L. F. (1986). Development and validation of an instrument to identify self-directed continuing learners. Adult Education Quarterly, 36(2), 97–107. https://doi.org/10.1177/0001848186036002004
Okwuduba, E. N., Nwosu, K. C., Okigbo, E. C., Samuel, N. N., & Achugbu, C. (2021). Impact of intrapersonal and interpersonal emotional intelligence and self-directed learning on academic performance among pre-university science students. Heliyon, 7(3), e06611. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e06611
Park, H. J., & Kim, S. (2023). Relationship between super-leadership and self-directed learning ability in online nursing education: The mediating effects of self-leadership and self-efficacy perceptions. Heliyon, 9(6), e17416. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e17416
Park, J. M., Seo, H. J., Kim, S. M., Kang, H., & Lee, S. J. (2023). Association between COVID-19-related stress and self-directed learning ability among Korean nursing students. Nurse Education in Practice, 69, 103613. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2023.103613
Peura, P., Aro, T., Raikk¨onen, E., Viholainen, H., Koponen, T., Usher, E. L., & Aro, M. (2021). Trajectories of change in reading self-efficacy: A longitudinal analysis of self-efficacy and its sources. Contemporary Educational Psychology, 64(4), Article 101947. http://dx.doi.org/10.1016/j.cedpsych.2021.101947
Pimdee, P., Ridhikerd, A., Moto, S., Siripongdee, S., & Bengthong, S. (2023). How social media and peer learning influence student-teacher self-directed learning in an online world under the ‘New Normal’. Heliyon, 9(3), e13769. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e13769
Quintana, I., Barriopedro, M. I., & Perez, L. R. (2022). Achievement goals across persistence—validation of the Spanish version of the Motivational Persistence Scale. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 1-14. https://doi.org/10.3390/ijerph19148474
Schweder, S., & Raufelder, D. (2022). Adolescents' enjoyment and effort in class: Influenced by self-directed learning intervals. Journal of School Psychology, 95, 72-89. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2022.09.002
Svedberg, M. K. (2010). Self-directed learning and persistence in online asynchronous undergraduate programs (Doctoral dissertation). (Retrieved from) http://scholar.lib.vt. edu/theses/available/etd-04062010-173223/unrestricted/Svedberg_MK_D_2010.pdf
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. (p.934), Boston, MA: Allyn & Bacon.
Zhoc, K. C. H., & Chen, G. (2016). Reliability and validity evidence for the Self-Directed Learning Scale (SDLS). Learning and Individual Differences, 49, 245–250. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.lindif.2016.06.013
Zhou, H., Wang, Y., & Cheng, L. (2022). The mediating effect of self-directed learning in the relationship between caring and resilience among Chinese nursing students: A multi-center cross-sectional study. Nurse Education Today, 119, 105598. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2022.105598 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 428 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 388 |
||