| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,001 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,418,532 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,946,096 |
تحلیل بروندادهای پژوهشی حوزه موضوعی روانشناسی و بررسی حضور آنها در رسانههای اجتماعی علمی | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 3، دوره 12، شماره 42، فروردین 1404، صفحه 61-90 اصل مقاله (1.73 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2022.67962.1504 | ||
| نویسندگان | ||
| امیر قاسمیان* 1؛ فرشته نوجوان2؛ امیررضا اصنافی3؛ فاطمه ظهوری فر4 | ||
| 1کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 3دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| 4کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت بروندادهای پژوهشی ده دانشگاه سطح اول ایران در حوزه موضوعی روانشناسی طی سالهای 2010-2021 بود. روش این پژوهش از نوع کاربردی بود و با استفاده از شاخصهای علمسنجی و آلتمتریکس انجام شد. جامعه پژوهش بروندادهای پژوهشی ده دانشگاه سطح اول ایران در حوزه موضوعی روانشناسی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس انتخاب شد. استخراج دادهها از پایگاه اسکوپوس، آلتمتریک اکسپلورر و سایول انجام گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای مایکروسافت اکسل (آمار توصیفی) و اس.پی.اس.اس. نسخه 22 (آزمون همبستگی) استفاده گردید. یافتهها نشان داد که دانشگاه تهران ازنظر کمیت و تعداد استنادات دریافتی وضعیت بهتری داشت ولی دانشگاه تربیت مدرس ازنظر کیفیت بروندادهای پژوهشی عملکرد بهتری داشت. یافتهها نشان داد، بروندادهای پژوهشی با همکاریهای بینالمللی بالا دارای استنادهای مطلوبی بودند. در ادامه ارتباط آماری معنیداری بین نمره آلتمتریک با تعداد استنادات دریافتی بروندادها در اسکوپوس به دست آمد. نتایج نشان داد که بروندادهای پژوهشی حوزه موضوعی روانشناسی حضور مطلوبی در رسانههای اجتماعی نداشتند، بنابراین لازم است سیاستی در دانشگاهها اتخاذ شود که پژوهشگران با حضور فعال و اشتراکگذاری آثار خود در رسانههای اجتماعی، به رؤیتپذیری بیشتر و افزایش استناد بروندادهای خود کمک کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دانشگاههای سطح اول ایران؛ روانشناسی؛ علمسنجی؛ دگرسنجی؛ آلتمتریکاکسپلورر | ||
| مراجع | ||
|
ارشدی، هما، عرفانمنش، محمدامین و سالمی، نجمه. (1396). ترسیم و تحلیل شبکههای همنویسی پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی در حوزههای علوم اجتماعی، انسانی و هنر. پژوهشنامه علمسنجی، 3(1)، 32-15. https://doi.org/10.22070/rsci.2017.791
اسماعیلپوربندبنی، محمد، بتولی، زهرا، رمضانی، ابوذر، رنجبر پیرموسی، زلیخا و رمضانی پاکپورلنگرودی، فاطمه. (1395). ارزیابی شاخصهای آلتمتریک در میزان استناد به مقالات دانشگاه علوم پزشکی گیلان. مدیریت اطلاعات سلامت، 13(5)، 367 - 372. https://him.mui.ac.ir/article_11537.html
اوچی، علی، حسینی، الهه، صابری، محمدکریم و انصاری، نسیم. (1400). میزان حضور بروندادهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی همدان در رسانههای اجتماعی: یک مطالعه آلتمتریک. مجله علمسنجی کاسپین، 8(2)، 40-25. http://dx.doi.org/10.22088/cjs.8.2.25
بتولی، زهرا. (1396). رابطه بین شاخصهای پایگاه استنادی علوم و ریسرچگیت: مطالعه موردی مقالههای داغ و پُراستناد پژوهشگران ایرانی. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، ۳۳ (۱)، 184-161. https://jipm.irandoc.ac.ir/article_699433.html
بنیادی نائینی، علی و مقیسه، زهره. (1400). حضور بروندادهای پژوهشی حوزۀ بازاریابی عصبی در رسانههای اجتماعی: مطالعۀ آلتمتریک. تحقیقات بازاریابی نوین، 11(1)، 44-27. https://doi.org/10.22108/nmrj.2021.125291.2250
بهمنآبادی، علیرضا. (1399). آلتمتریکس: رسانههای اجتماعی در خدمت ارزیابی اثربخشی پژوهش. علوم و فناوری اطلاعات کشاورزی، 3(1)، 10-1. https://doi.org/10.22092/aistj.2021.352969.1045
رحیمی، فروغ، دانش، فرشید و لطیفی، معصومه. (1403). نقش رسانههای اجتماعی و اثربخشی نشریات: مطالعه تطبیقی مجلات معتبر بر اساس طبقهبندی اُ. ای. سی. دی. کتابداری و اطلاعرسانی، 27(3)، 223-193. https://doi.org/10.30481/lis.2024.464215.2173
ستوده، هاجر، مزارعی، زهرا و میرزابیگی، مهدیه. (1394). بررسی رابطه میان شاخصهای استنادی و نشانهای «سایت یولایک»: نمونه موردمطالعه مقالات حوزه علم اطلاعات و کتابداری در سالهای 2004-2012. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 30(4)، 963-939. https://jipm.irandoc.ac.ir/article_699320.html?lang=fa
عرفانمنش، محمدامین، روحانی، والاعلی، بصیریانجهرمی، رضا و غلام حسینزاده، زهره. (1392). بررسی مشارکت پژوهشگران روانشناسی و روانپزشکی کشور در تولید علم. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 29(1)، 163-137. https://jipm.irandoc.ac.ir/article_699237.html
عرفانمنش، محمدامین و حسینی، الهه. (1396). کیفیت مقالههای بینالمللی دانشگاه اصفهان طی سالهای 2006-2015. پژوهشهای کتابخانههای دیجیتالی و هوشمند، 4(1)، 31 -40. https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_4803.html
قاسمیان، امیر، نوجوان، فرشته و دانایی نیا، آرزو. (1400). بررسی وضعیت استنادی و دگرسنجی بروندادهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران طی سالهای 2006-2020. پایش، 20(5)، 549-559. http://dx.doi.org/10.52547/payesh.20.5.549
قاسمیان، امیر. (1400). ارزیابی بروندادهای پژوهشی در حوزه علوم اجتماعی و رفتاری در دانشگاههای بزرگ ایران با استفاده از شاخصهای علمسنجی و دگرسنجی طی سالهای 2010 -2020 ]پایاننامه کارشناسی ارشد منتشرنشده[. دانشگاه شهید بهشتی.
قاسمیان، امیر، اصنافی، امیررضا و عرفان منش، محمدامین. (1402). ارزیابی بروندادهای پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی در حوزه علوم اجتماعی و رفتاری با استفاده از شاخصهای علمسنجی و دگرسنجی طی سالهای 2010- 2020. پژوهشنامه علمسنجی، 9(1)، 211-230. https://doi.org/10.22070/rsci.2021.14446.1498
کرمبخش، علیرضا و ثالثی، محمود. (1398). مروری بر تولیدات علمی ایران در حوزه روانشناسی و روانپزشکی نظامی بر اساس پایگاه داده اسکوپوس: یک مطالعه علمسنجی تا سال ۲۰۱۸. طب نظامی، ۲۱ (۶)، 557-566. https://militarymedj.bmsu.ac.ir/article_1000857.html
گلتاجی، مرضیه و جوکار، عبدالرسول. (1396). وجود بروندادهای علمی حوزه انفورماتیک پزشکی در رسانههای اجتماعی: مطالعه آلتمتریک. مدیریت اطلاعات سلامت، 14(2)، 71-77. https://him.mui.ac.ir/article_11574.html?lang=fa
محمدزاده، فاطمه، فهیمیفر، سپیده و حسنزاده، محمد. (1400). بررسی مقالههای پراستناد پژوهشگران ایرانی در پایگاه وبآوساینس بر اساس الگوی همکاریها در سالهای 2007 تا 2017. پژوهشنامه علمسنجی، 7(2)، 98-77. https://doi.org/10.22070/rsci.2020.3850.1241
مصطفوی، اسماعیل، اسمعیل پونکی، الهام و خوئینی، سهیلا. (1400). الگوهای همنویسندگی و روندهای موضوعی مدارک علمی تولیدشده توسط پژوهشگران علم روانشناسی دانشگاههای شهر تهران در پایگاه اطلاعاتی وبآوساینس. پژوهشنامه علمسنجی، 7(1)، 202-183. https://doi.org/10.22070/rsci.2020.4987.1340
مصطفوی، اسماعیل و آژ، مریم. (1402). بررسی تأثیر همکاریهای علمی بینالمللی در افزایش کیفیت بروندادهای علمی پژوهشگران ایران در پایگاه اطلاعاتی وبآوساینس. پژوهشنامه علمسنجی، 9(1)، 42-19. https://doi.org/10.22070/rsci.2021.13871.1477
منصورکیائی، ربابه، بابالحوائجی، فهیمه، نوشین فرد، فاطمه و سهیلی، فرامرز. (1397). ارزیابی میزان اشاعه مقالات علمی پژوهشگران علم اطلاعات و دانش شناسی جهان در شبکههای اجتماعی. پژوهشنامه علمسنجی، 4(1)، 178-161. https://doi.org/10.22070/rsci.2017.535
نوروزی، عباسعلی، ابوالقاسمی، محمود و قهرمانی، محمد. (1394). بررسی موانع تولید علم از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهید بهشتی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 6(22)، 108-77. https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_840.html
References Costas, R., Zahedi, Z., & Wouters, P. (2015). Do “altmetrics” correlate with citations? Extensive comparison of altmetric indicators with citations from a multidisciplinary perspective. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(10), 2003-2019. https://doi.org/10.1002/asi.23309 Erdt, M., Nagarajan, A., Sin, S. C. J., & Theng, Y. L. (2016). Altmetrics: an analysis of the state-of-the-art in measuring research impact on social media. Scientometrics, 109, 1117-1166. https://doi.org/10.1007/s11192-016-2077-0 Fang, Z., & Costas, R. (2020). Studying the accumulation velocity of altmetric data tracked by Altmetric. com. Scientometrics, 123, 1077-1101. https://doi.org/10.1007/s11192-020-03405-9 Li, X., & Thelwall, M. (2012). F1000, Mendeley and traditional bibliometric indicators. Proceedings of the 17th International Conference on Science and Technology Indicators, Canada, 2, 451-551. Maflahi, N., & Thelwall, M. (2016). When are readership counts as useful as citation counts? S copus versus M endeley for LIS journals. Journal of the Association for Information Science and Technology, 67(1), 191-199. https://doi.org/10.1002/asi.23369 Mohammadi, E., Thelwall, M., Haustein, S., & Larivière, V. (2015). Who reads research articles? An altmetrics analysis of M endeley user categories. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(9), 1832-1846. https://doi.org/10.1002/asi.23286 Moral-Munoz, J. A., & Cobo, M. J. (2018). Measuring the online attention of the Rehabilitation Web of Science category: An Altmetrics-based analysis. In R. Costas, T. Franssen, & A. Yegros-Yegros (Eds.), STI 2018 Conference Proceedings (pp. 677-684). Centre for Science and Technology Studies (CWTS). https://scholarlypublications.universiteitleiden.nl/handle/1887/65330 Peoples, B. K., Midway, S. R., Sackett, D., Lynch, A., & Cooney, P. B. (2016). Twitter predicts citation rates of ecological research. PloS One, 11(11), e0166570. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0166570 Pooladian, A., & Borrego, A. (2017). Twenty years of readership of library and information science literature under Mendeley’s microscope. Performance Measurement & Metrics, 18(1), 67-77. https://doi.org/10.1108/PMM-02-2016-0006 Priem, J., Piwowar, H. A., & Hemminger, B. M. (2012). Altmetrics in the wild: Using social media to explore scholarly impact. arXiv:1203.4745. https://doi.org/10.48550/arXiv.1203.4745 Sumba Nacipucha, N., Sánchez-Bayón, A., Cueva Estrada, J., & Valencia-Arias, A. (2024). Social networks as a strategy to improve the visibility of scientific journals. Cogent Social Sciences, 10(1), 2306715. https://doi.org/10.1080/23311886.2024.2306715 Thelwall, M. (2015). Why do papers have many Mendeley readers but few Scopus-indexed citations and vice versa? Journal of Librarianship and Information Science, 49(2), 144-151. https://doi.org/10.1177/0961000615594867 Thelwall, M., & Maflahi, N. (2020). Academic collaboration rates and citation associations vary substantially between countries and fields. Journal of the Association for Information Science and Technology, 71(8), 968-978. https://doi.org/10.1002/asi.24315 Thelwall, M., & Wilson, P. (2016). Mendeley readership altmetrics for medical articles: An analysis of 45 fields. Journal of the Association for Information Science and Technology, 67(8), 1962-1972. https://doi.org/10.1002/asi.23501 Wasike, B. (2019). Citations gone #social: Examining the effect of altmetrics on citations and readership in communication research. Social Science Computer Review, 39(3), 416-433. https://doi.org/10.1177/0894439319873563 Zahedi, Z. (2015). Analyzing readerships of international Iranian publications in Mendeley: An altmetrics study. arXiv:1505.01342. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.1400482 References [In Persian] Arshadi, H., Erfanmanesh, M., & Salemi, N. (2017). Visualization and Analysis of Co-uthorship Networks of Shahid Beheshti University researchers in humanities, social sciences and art. Scientometrics Research Journal, 3(1), 15-32. https://doi.org/10.22070/rsci.2017.791 [In Persian] Bahmanabadi, A. (2020). Altmetrix: Social Media as a Tool for Evaluation of Research Impact. Agricultural Information Sciences and Technology, 3(1), 1-10. https://doi.org/10.22092/aistj.2021.352969.1045 [In Persian] Batooli, Z. (2017). The relationship between Web of Science and ResearchGATE Indicators of Iranian researchers' Top Papers. Iranian Journal of Information Processing and Management, 33(1), 161-184. https://jipm.irandoc.ac.ir/article_699433.html [In Persian] Bonyadi Naeini, A., & Moghiseh, Z. (2021). The Presence of Neuromarketing Scientific Publications in Social Media: An Altmetric Study. New Marketing Research Journal, 11(1), 27-44. https://doi.org/10.22108/nmrj.2021.125291.2250 [In Persian] Erfanmanesh, M., & Hosseini, E. (2017). The quality of international articles of the University of Isfahan during 2006-2015. Digital and Smart Libraries Researches, 4(1), 31-40. https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_4803.html?lang=en [In Persian] Erfanmanesh, M., Rohani, V. A., Jahromi, R. B., & Gholamhosseinzadeh, Z. (2014). Investigating scientific collaboration of Iranian psychology and psychiatry researchers. Iranian Journal of Information Processing and Management, 29(1), 137-163. https://jipm.irandoc.ac.ir/article_699237.html?lang=fa [In Persian] Esmaeilpour-Bandboni, M., Batooli, Z., Ramezani, A., Ranjbar-Pirmousa, Z., & Ramezani, F. (2016). An assessment of altmetrics indicators on citation rate of articles affiliated by Guilan University of medical sciences. Health Information Management, 13(5), 367-372. https://him.mui.ac.ir/article_11537.html?lang=en [In Persian] Ghasemian, A. (2021). Assessment of research outputs of Major universities in Iran in the field of Social and Behavioral Sciences using Scientometrics and Altmetrics indicators during 2010-2020. [Unpublished MSc Thesis]. Shahid Beheshti University. [In Persian] Ghasemian, A., Asnafi, A. R., & Erfanmanesh, M. A. (2023). Evaluation of research outputs of Shahid Beheshti University in the field of social and behavioral sciences using scientometric and Altmetrics indicators during 2010-2020. Scientometrics Research Journal, 9(1), 211-230. https://doi.org/10.22070/rsci.2021.14446.1498 [In Persian] Ghasemiyan, A., Nojavan, F., & Danaeniya, A. (2021). Citation and Altmetric status of research outputs of Tehran university of medical sciences during 2006-2020. Payesh, 20(5), 549-559. http://dx.doi.org/10.52547/payesh.20.5.549 [In Persian] Goltaji, M., & Jowkar, A. (2017). Presence of scientific outputs of medical informatics using social media: An altmetric study. Health Information Management, 14(2), 71-77. https://him.mui.ac.ir/article_11574.html?lang=en [In Persian] Karambakhsh, A., & Salesi, M. (2019). The review of the scientific productions of Iran in the field of military psychology and psychiatry on the Scopus database: A scientometric study by 2018. Journal of Military Medicine, 21(6), 557-566. https://militarymedj.bmsu.ac.ir/article_1000857.html?lang=en [In Persian] Mansour Kiyaei, R., Babolhavaeji, F., Nooshinfard, F., & Soheili, F. (2018). Evaluating dissemination of knowledege and information science papers in social networks. Scientometrics Research Journal, 4(1), 161-178. https://doi.org/10.22070/rsci.2017.535 [In Persian] Mohammadzadeh, F., Fahimifar, S., & Hasanzadeh, M. (2021). Investigating and Visualization of Iranian highly cited papers in order to discover the most effective at the international level in the period of ten years 2007-2017. Scientometrics Research Journal, 7(14), 77-98. https://doi.org/10.22070/rsci.2020.3850.1241 [In Persian] Mostafavi, I., & Azh, M. (2023). Investigating the relationship between international scientific collaboration and citations of highly cited and hot papers of the Iranian Researchers in the Web of Science database. Scientometrics Research Journal, 9(1), 19-42. https://doi.org/10.22070/rsci.2021.13871.1477 [In Persian] Mostafavi, I., Esmaeil Pounaki, E., & Khoieni, S. (2021). Co-authoring patterns and subject trends of scientific documents produced by psychology researchers at universities of Tehran City in Web of Science Database. Scientometrics Research Journal, 7(1), 183-202. https://doi.org/10.22070/rsci.2020.4987.1340 [In Persian] Noruzi, A., Abolghasemi, M., & Ghahramani, M. (2015). Exploring barriers to science production from the viewpoint of Shahid Beheshti University faculty members. Journal of New Approaches in Educational Administration, 6(22), 77-108. https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_840.html?lang=en [In Persian] Ouchi, A., Hosseini, E., Saberi, M. K., & Ansari, N. (2021). Presence of Research Outputs of Hamadan University of Medical Sciences in Social Media: An Altmetric study. Caspian Journal of Scientometrics, 8(2), 25-40. http://dx.doi.org/10.22088/cjs.8.2.25 [In Persian] Rahimi, F., Danesh, F., & Latifi, M. (2024). The role of social media in the journals and the effectiveness of journals on social media: A comparative study of reputable journals based on OECD classification. Library and Information Sciences, 27(3), 193-223. https://doi.org/10.30481/lis.2024.464215.2173 [In Persian] Sotudeh, H., Mazarei, Z., & Mirzabeigi, M. (2015). The relationship between citation-based indicators and CiteULike bookmarks in information & library science articles during 2004–2012. Iranian Journal of Information Processing and Management, 30(4), 939-963. https://jipm.irandoc.ac.ir/article_699320.html?lang=fa [In Persian] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 557 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 254 |
||