احدی، فاطمه؛ سلیمانی، محسن. (1393). مقایسه تأثیر دو روش تدریس به شیوه ارائه مثال آموزشی حلشده کامل و ارائه مثال به شیوه حلشده ناقص بر بار شناختی دانشجویان در درس زبان تخصصی پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،4(14)، 291-302.
امیری، محسن؛ کرمی، جهانگیر؛ مؤمنی، خدامراد. (1400). تأثیر ورزش مغزی بر سرکوبی نسبت امواج تتا برآلفا و حافظهی فعال کودکان 8 تا 12 سالهی دارای مشکل خواندن و مشکل نوشتن. فصلنامه روانشناسی شناختی، (3)9، 92-101.
باقرپور، ناهیده؛ حبیبی کلیبر، رامین؛ مصرآبادی، جواد. (1398). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی عصب- روانشناختی بر فراحافظه، برنامهریزی و حل مسئله دانشآموزان با اختلال ریاضی. فصلنامه روانشناسی شناختی، ۷ (۴)، ۶۳-۷۹
خدایاری، فاطمه؛ جمال زهی، فاطمه؛ جوکار، طاهره. (1402). نقش آموزشی کارکردهای اجرایی در شناخت و فراشناخت در یادگیری، هشتمین همایش ملی پژوهشهای نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران، تهران. https://civilica.com/doc/1984950/
خسروتاش، پریسا؛ ابوالمعالی الحسینی، خدیجه؛ هاشمیان، کیانوش. (1396). مقایسه اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی و آموزش اجتماعی -هیجانی بر بهبود عملکرد توجه مداوم در دانش آموزان با اختلال ریاضی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 7(27)، 79-113.
رحمانیان. زاهده، واعظ موسوی، سید محمدکاظم (1393). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه فراشناخت و فراهیجان مثبت در ورزشکاران. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 1(3)،44-62.
رحیمی، مهدی؛ دربیدی، مرجان. (1397). نقش واسطهای درگیری شناختی در تأثیر ابعاد فراحافظه بر اضطراب امتحان دانشجویان . رویکردهای نوین آموزشی،13 (2)، 21-37.
رضازاده شرمه. محمدرضا؛ هاشمی، سهیلا. (1399). مقایسة تأثیر روشهای آموزش مبتنی بر نظریه بار شناختی، چندرسانهای و سخنرانی بر یادگیری درس علوم دانشآموزان. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8(2)، 93-103.
سرداری، باقری. (1400). نقش واسطهای فراشناخت بین کارکردهای اجرایی و یادگیری خودتنظیم در دانشآموزان. فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 14(53)، 133-157.
شیوندی، کامران؛ خلیلی، فروغ. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش یادگیری مغزمحور و آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد فراحافظه کودکان مبتلا اختلالات یادگیری خاص . فصلنامه روانشناسی تربیتی،16(56)،257-280
شیخالاسلامی، علی؛ بخشایش، علیرضا؛ برزگربفرویی، کاظم؛ مردای عجمی، وجیهه. (1396). تأثیر آموزش حافظه ی فعال بر عملکرد خواندن و ظرفیت حافظه در دانش آموزان دارای ناتوانی خواندن. روانشناسی بالینی، 9(2)، 47-58.
شیوندی، کامران؛ خلیلی، فروغ. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش یادگیری مغزمحور و آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد فراحافظه کودکان مبتلا اختلالات یادگیری خاص. فصلنامه علمی روانشناسی تربیتی، 16(56)، 257-280.
صیادی، صادق. (1397). بررسی نظریه بار شناختی و اثرات مرتبط با آن در طراحی آموزشی. دهمین همایش ملی آموزش، تهران.
غریبی، فرزانه؛ ناطقی، فائزه؛ موسوی پور، سعید؛ سیفی، محمد. (1399). تأثیر آموزش به روش واقعیت افزوده بر یادگیری، یادداری و بار شناختی در درس زیستشناسی. فصلنامه توسعه آموزش جندیشاپور اهواز، 11(1)، 167-183.
فتحی آشتیانی، مینا؛ اخوان تفتی، مهناز؛ خادمی، ملوک. (1395). اثربخشی آموزش شناختی بر سرعت پردازش و حافظه کاری کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری، فصلنامه تربیتی روانشناسی، 12(41)، 125-142.
کرمی، ابوالفضل. (1396). مقیاس هوش وکسلر کودکان ویرایش پنجم (WISC-V.) تهران: روانسنجی.
کریمی، فرهاد؛ سالاری فر، محمدحسین؛ صالحی، منصور، منصور؛ شادمانی، پروانه. (1400). مقایسه دانش فراشناختی دانش آموزان قوی و ضعیف در حل مسئله. فصلنامه خانواده و پژوهش، 17(4)، 11-26.
کلانتر قریشی، منیر؛ برجعلی، احمد؛ زامیاد، درتاج، فریبرز. (1391). اثربخشی آموزش و تمرینهای تنآرامی بر اضطراب و ظرفیت حافظه کاری . مطالعات روانشناسی بالینی،2(6)، 65-88 .
گلداشتاین، سام؛ ناگلیری، جک. (2014). کارکردهای اجرایی مداخلات درمانی، ترجمه سعید حسنزاده، زهرا عباسیان نیک (1399)، تهران: انتشارات ارجمند.
نریمانی، محمد؛ سلیمانی، اسماعیل؛ زاهد بابلان، عادل؛ ابوالقاسمی، عباس. (1391). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی (سطوح حافظه کاری: فراشناخت، برنامهریزی) در بهبود حافظه کاری، نگهداری توجه، توانایی برنامهریزی، حل مسئله و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ناتوان در ریاضی . مطالعات آموزشی و آموزشگاهی.1(3)، 31-32
ولایتی، الهه، نیلی احمدآبادی، محمدرضا، زارعی زوارکی، اسماعیل، شریفی درآمدی، پرویز و سعدی پور، اسماعیل. (1397). طراحی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریهی بار شناختی بر اساس تحلیل محتوای کیفی و اعتباریابی درونی و بیرونی آن. روانشناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 14(49)، 1-27.
Ahadi, F., Soleimani, M. (2014). Comparison of the effect of two teaching methods in the way of presenting fully solved educational examples and presenting incompletely solved examples on the cognitive load of students in the specialized medical language course . Iranian Journal of Education in Medical Sciences, 4(14), 291-302. [In Persian]
Amiri, M., Karmi, J., Momeni, Kh. (2021). The effect of brain exercise on suppression of theta-braalpha and working memory in 8-12-year-old children with reading and writing difficulties. Cognitive Psychology Quarterly, (3)9, 92-101. [In Persian]
Averett,KH. (2021). Remote Learning, COVID-19, and Children With Disabilities. AERA Open. DOI:10.1177/23328584211058471.
Bagerpour N, Habibi-Kaleybar1 R, mESRABADI J. (2020)investigate the effect of instruction neuro-psychological executive functions on programming meta-memory and problem solving in students with mathematical disorders. CPJ 2020; 7 (4):63-79[In Persian]
BagerpourEstiar, N., HabibiKaleybar, R., Mesrabadi, J. (2020). The Effectiveness of Training Neuropsychological Executive Functions on Metamemory, Planning and Problem Solving among Students with Mathematics Disorder. Journal of Cognitive Psychology, 7(4), 63-79.
Barrientos, MS., Valenzuela, P., Hojman, V.,and Reyes, G (2022). Students With High Metacognition Are Favourable Towards Individualism When Anxious. Front. Psychol. 13:910132. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.910132
Bock, A. M.; Gallaway, K. C. & Hund, A. M. (2014). “Specifying links between executive functioning and theory of mind during middle childhood: Cognitive flexibility predicts social understanding” . Journal of Cognition and Development, 16(3). DOI: 10.1080/15248372.2014.888350
Braad, E., Degens, N., Barendregt, W. et al(2022). Improving metacognition through self-explication in a digital self-regulated learning tool. Education Tech Research Dev . DOI:10.1007/s11423-022-10156-2
Budde, H., Voelcker-Rehage, C., Pietraßyk- Kendziorra,S., Ribeiro, P., Tidow,G. (2017). Acute coordinative exercise improves attentional performance in adolescents. Neurosci Lett. 441 (2), 219-23 hDOI:10.1016/j.neulet.2008.06.024
Buttelman, D. (2016). “The development of the explicit understanding of own versus others’ beliefs and intentions” . Manuscript in preparation.
Cataudella, S., Carta, S., Mascia, ML., Masala, C., Petretto, DR &Penna, MP (2021). Psychological Aspects of Students With Learning Disabilities in E-Environments: A Mini Review and Future Research Directions. Front. Psychol. 11:611818. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.611818
Chen, H,. Yang,J. (2020). Multiple Exposures Enhance Both Item Memory and Contextual Memory Over Time. Front. Psychol. 11:565169. DOI:10.3389/fpsyg.2020.565169
Daneman, M, Carpenter, PA. (1980). Individual differences in working memory and reading, Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior ,19 (4), 450–466.
Devine, R. T. & Hughes, C. (2014). “Relations between false belief understanding and executive function in early childhood: A meta-analysis”. Child Development, 85, 1777–1794. DOI: 10.1111/cdev.12237
Diamond, A. (2013). “Executive functions”. Annual review of psychology, 64, 135- 168.
Effendi, A. (2017). Implementation of creative problem solving Model to Improve the High School Student’s Metacognitive IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. 42-50. DOI: 10.1088/1742-6596/812/1/012065
Enriquez-Geppert, S., Huster, R. J., & Herrmann, C. S. (2013). Boosting brain functions: Improving executive functions with behavioral training, neurostimulation, and neurofeedback. International Journal of Psychophysiology, 88(1), 1-16 . DOI: 10.1016/j.ijpsycho.2013.02.001
Fathi Ashtiani, M., Akhwan Tafti, M., Khademi, M. (2016). The effectiveness of cognitive training on the speed of processing and working memory of children to Nai-hai, Educational Psychology Quarterly, 12(41), 125-142. [In Persian]
Fletcher, J., Lyon, GR., Fuchs, L, Barnes, MA. (2018). Learning disabilities: from identification to intervention. New York: The Guilford Press.
Forsberg, A., Guitard, D., Greene, N. R., Naveh-Benjamin, M., & Cowan, N. (2022). The proportion of working memory items recoverable from long-term memory remains fixed despite adult aging. Psychology and Aging, 37(7), 777–786. DOI:10.1037/pag0000703
García-Madruga, J. A., Gómez-Veiga, I., Vila, J. Ó. (2016). “Executive functions and the improvement of thinking abilities: The intervention in reading comprehension”. Frontiers in psychology, 7 (58), 1-15. DOI: 10.22084/j.psychogy.2020.20529.2064
Gharibi, F., Natagi, F., Mousavipour, S., Seifi, M. (2020). The effect of teaching using the augmented method on memorability and cognitive load in the biology course. Jundishapur Ahvaz Education Development Quarterly, 11(1), 167-183. [In Persian]
Godfrey, M., Casnar, C., Stolz, E., Ailion, A., Moore, T., & Gioia, G. (2023). A review of procedural and declarative metamemory development across childhood. Child Neuropsychology, 29(2), 183-212.
Goldstein, S., & Nagleri, J. (2014). Executive functions of therapeutic interventions, translated by Saeed. Hassanzadeh, Zahra Abbasian Nik (2020), Tehran: Arjmand Publications. [In Persian]
Gordon, S., Todder, D., Deutsch, I., Garbi, D., Alkobi, O., Shriki, O & Meiran, N. (2020). Effects of neurofeedback and working memory-combined training on executive functions in healthy young adults. Psychological research, 84(6), 1586-1609. DOI: 10.1007/s00426-019-01170-w
Grigorenko, EL., Compton, DL., Fuchs, L.S., Wagner, R.K., Willcutt, E.G, Fletcher, J.M. (2019).Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. Am Psychol. 2020 Jan;75(1):37-51.DOI: 10.1037/amp0000452.
Grover, S., Wen, W., Viswanathan, V. et al. (2022). Long-lasting, dissociable improvements in working memory and long-term memory in older adults with repetitive neuromodulation. Nat Neurosci 25, 1237–1246 DOI:10.1038/s41593-022-01132-3
Kalantar Qureshi, M., Barjali, A., Zamiad, D. F. (2011). The effectiveness of training and relaxation exercises on anxiety and working memory capacity. Clinical Psychology Studies, 2(6), 65-88. [In Persian]
Karimi, F., Salarifar, M. H., Salehi, M., Shadmani, P. (2021). Comparison of metacognitive knowledge of strong and weak students in problem solving. Family and Research Quarterly, 17(4), 11-26. [In Persian]
Kerami, A. (2017). Wechsler intelligence for children, fifth edition (WISC-V). Tehran: Psychometrics. [In Persian]
Khosrotash, P., Abolmaali Alhoseni, Kh., Hashmian, K. (2017). Comparing the effectiveness of executive functions training and social-emotional training on improving attention performance in students with math disorders. Quarterly Journal of Psychology of Exceptional People, 7(27), 79-113. [In Persian]
Knouse, L. E., Anastopoulos, A. D., Dunlosky, J. (2012). Isolating metamemory deficits in the self-regulated learning of adults with ADHD. Journal of Attention Disorders, 16(8), 650-660.
Kirk HE., Gray.,k.Ribt., DM.comish., kM(2015). Cognitive training as resoulation for early executive function difficulties in children with intellectual disability. reassch in development disabilities.,1(38): 45-60
Kubota M, Hadley LV, Schaeffner S, Könen T, Meaney JA, Morey CC, Auyeung B, Moriguchi Y, Karbach J, Chevalier N. (2023).The effect of metacognitive executive function training on children's executive function, proactive control, and academic skills. Dev Psychol. 2023 Nov;59(11):2002-2020. doi: 10.1037/dev0001626. Epub Oct 12. PMID: 37824229.
Maaytah, T., Omar, R. (2022). Cognitive Style (risk-caution) and its Relationship to Meta-memory Skills among Secondary School Students in the District of South Hebron . memory, 5(3). DOI: 10.1016/j.ridd.2014.12.026
Maehler, C., & Schuchardt, K. (2016). Working memory in children with specific learning disorders and/or attention deficits. Learning and individual differences, 49, 341-347. DOI:10.1016/j.lindif.2016.05.007
Martínez-Briones, B. J., Fernández-Harmony, T., Garófalo Gómez, N., Biscay-Lirio, R. J., & Bosch-Bayard, J. (2020). Working memory in children with learning disorders: An EEG power spectrum analysis . Brain Sciences, 10(11), 817. DOI: 10.3390/brainsci10110817
Mc Closkey, G., Perkins, L., & Divner, B. (2009). Assessment and Intervention for Executive Function Difficulties. New York: Routledge Press .
Nicolielo-Carrilho, A. P., & Hage, S. R. D. V. (2017). Metacognitive reading strategies of children with learning disabilities. In CoDAS (Vol. 29). Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia.
Paas, F. G., Van Merriënboer, J. J., & Adam, J. J. (1994). Measurement of cognitive load in instructional research. Perceptual and motor skills, 79(1), 419-430. DOI: 10.2466/pms.1994.79.1.419
Paas, F., & van Merriënboer, J. J. (2020). Cognitive-load theory: Methods to manage workingmemory load in the learning of complex tasks. Current Directions in Psychological Science, 29 (4), 394-398.
Peng, P., & Fuchs, D. (2016). A meta-analysis of working memory deficits in children with learning difficulties: Is there a difference between verbal domain and numerical domain?. Journal of learning disabilities, 49(1), 3-20. DOI: 10.1177/0022219414521667
Rahaei, A., Taghvaeinia, A., & Rezaeo, R. (2022). The Effectiveness of the Training based on Executive Functions on Student's Working Memory. Iranian Journal of Learning & Memory, 4(16), 7-14. https://dorl.net/dor/20.1001.1.26455447.2022.5.18.9.6
Rahimi, M., Darbidi, M. (2018). The mediating role of cognition in the effect of extra memory on students' exam exercise. New educational methods, 13 (2), 21-37. [In Persian]
Rahmanian, Z., Vaez Mousavi, M. K. (2014). Psychometric characteristics of metacognition and positive meta-excitement questionnaire in athletes. Journal of Cognitive Psychology and Psychiatry, 1(3), 44-62. [In Persian]
Rapport, M. D., Orban, S. A., Kofler, M. J., & Friedman, L. M. (2013). Do programs designed to train working memory, other executive functions, and attention benefit children with ADHD? A meta-analytic review of cognitive, academic, and behavioral outcomes. Clinical Psychology Review, 33(8), 1237-1252 . DOI: 10.1016/j.cpr.2013.08.005
Rezazadeh Sharmeh, M. R., Hashemi, S. (2020). Comparison of the effect of teaching methods based on cognitive load theory, multimedia and lectures on students' science lessons. Educational and Virtual Scientific Research Quarterly, 8(2), 93-103. [In Persian]
Sardari, B. (2021). The role of mediators between executive functions and self-regulation in students. Education and Evaluation Quarterly, 14(53), 133-157. [In Persian]
Sayadi, S. (2018). Studying the cognitive theory of design and related to it in education. 10th National Education Conference, Tehran. [In Persian]
Schwartz, B.L., & Metcalfe, J. (2017) Metamemory: an update of critical findings. Learning and memory: a comprehensive reference, 2 nd Ed, United States: Academic Press
Sheikh-Al-Islami, A., Bakshaish, A., Barzgarbfaroui, K., Mardai Ajami, W. (2017). The effect of working memory training on performance and storage memory in students with reading disabilities. Clinical Psychology, 9(2), 47-58. [In Persian]
Shivandi, K., Khalili, F. (2020). Comparing the effectiveness of brain-based training and executive functions training on metamemory performance of children with special disorders. Educational Psychology Quarterly, 16(56), 257-280. [In Persian]
Shuai, L., Wang, Y., Li, W., Wilson, A., Wang, S., Chen, R., & Zhang, J. (2020). Executive Function Training for Preschool Children With ADHD: A Randomized Controlled Trial. Journal of Attention Disorders, 1087054720956723 . DOI: 10.1177/1087054720956723
Sperling, R., Howard, L., Miller, L. & Murphy, C. (2002). Measures of children´s knowledge and regulation of cognition. Contemporary Educational Psychology, 27, (2),51-79. DOI:10.1006/ceps.2001.1091
Stanford, E., & Delage, H. (2020). Complex syntax and working memory in children with specific learning difficulties. First language, 40(4), 411-436. DOI: 10.1093/geronb/57.1.P19
Troyer, A. K., Rich, J.B. (2002). Psychometric properties of a new metamemory questionnaire for older adults. Journal of Gerontology: psychological sciences, 57B (1), 19-27. DOI: 10.1093/geronb/57.1.P19
Velayati, Elaha, Nili Ahmedabadi, Mohammad Reza, Zarei Zwarki, Ismail, Sharifi Amadadi, Parviz, and Saadipour, Ismail. (2017). Designing an educational model based on cognitive load theory based on qualitative content analysis and its internal and external validation. Educational Psychology (Psychology and Educational Sciences), 14(49), 1-27. [In Persian]
Viana-Sáenz, L., Sastre-Riba, S., & Urraca-Martínez, M. L. (2021). Executive function and metacognition: Relations and measure on high intellectual ability and typical schoolchildren. Sustainability, 13(23), 13083.
Watson, S. M., Gable, R. A., & Morin, L. L. (2016). The role of executive functions in classroom instruction of students with learning disabilities. International Journal of School and Cognitive Psychology, 3(167). DOI: 10.4172/2469-9837.1000167
Zhu, X., Aryadoust, V. (2022). A Synthetic Review of Cognitive Load in Distance Interpreting: Toward an Explanatory Model. Front. Psychol. 13:899718. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.899718
|