| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,206 |
| تعداد مقالات | 17,976 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,210,020 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,897,505 |
برنامهدرسی حفظ محیط زیست: الگویی نوین در طراحی سرفصلهای درسی برای آموزش پایدار | ||
| پژوهشهای کیفی در برنامه درسی | ||
| مقاله 3، دوره 5، شماره 15، تیر 1403، صفحه 57-89 اصل مقاله (1.43 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2025.83205.396 | ||
| نویسندگان | ||
| کامران مالکپور لپری* 1؛ زهرا کریمیان2؛ اعظم بختیاری3 | ||
| 1مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
| 2گروه علوم تریتی، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران | ||
| 3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| با توجه به چالشهای روزافزون محیطزیستی و ضرورت سازگاری سیستمهای آموزشی با نیازهای آینده، طراحی برنامههای درسی که همراستا با اصول آموزش پایدار و حفظ محیطزیست باشد، بیش از پیش احساس میشود. از این رو هدف این پژوهش، طراحی الگویی نوینی برای تدوین سرفصلهای آموزشی است که با بهرهگیری از اصول برنامه درسی سبز، چارچوبی جامع و مؤثر برای آموزش پایدار ارائه دهد. این پژوهش از نظر هدف، در زمره تحقیقات توسعهای قرار دارد و از نظر روش گردآوری دادهها، ب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش شامل اساتید و متخصصین حوزههای علوم تربیتی، محیطزیست و علوم اجتماعی از دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال 1403 بودند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند معیار، 18 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری و با استفاده از راهبرد کدگذاری سهمرحلهای در محیط نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند. بر اساس نتایج پژوهش در مرحله کدگذاری باز تعداد 443 مضمون پایه، 40 مضمون سازماندهنده و5 مضمون فراگیر شناسایی و طبقهبندی شدند. بدینترتیب ابعاد استحصال شده این پژوهش شامل تمرکز بر توسعه پایدار، تمرکز بر رویکرد میانرشتهای و جامع، محلیسازی و انعطافپذیری سر فصلهای برنامه درسی، تقویت شایستگیهای زیستمحیطی و ارتقاء آگاهی فرهنگی و بومی بود. این نتایج بهطور یکپارچه میتوانند دانشآموزان را برای مقابله با چالشهای زیستمحیطی آماده کرده و تواناییهای لازم برای ساختن آیندهای پایدار را در آنها پرورش دهند. بنابراین، پیادهسازی چنین برنامه درسی میتواند نقشی کلیدی در تحقق اهداف زیستمحیطی و اجتماعی ایفا کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برنامهدرسی سبز؛ آموزش پایدار؛ سر فصل های برنامه درسی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,482 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 145 |
||