منابع
آخوندی، آذر (1389). آموزش مؤثر چندرسانهای در راستای آموزش املا به دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری در ایران. مجله علوم اجتماعی و رفتاری، 3(15)، 1951- 1954.
برارجانیان بهنمیری، محجوبه و دمهری، فرنگیس و سعیدمنش، محسن،1400، اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر کارکردهای اجرایی و حسی حرکتی کودکان کمشنوا، یازدهمین کنفرانس ملی روانشناسی، علوم تربیتی و اجتماعی، بابل
خیر، زهرا؛ نجاتی، وحید؛ فتحآبادی، جلیل (۱۳۹۳)، اثربخشی استرس بر حافظه فعال محرکهای هیجانی در دانشجویان با عملکرد تحصیلی قوی و ضعیف. تحقیقات علوم رفتاری، ۱۲ (۱)، ۱۹۱-۴۵۰.
ساداتی فیروزآبادی، س و عباسی، ش. (1395). اثربخشی درمان یکپارچگی حسی - حرکتی بر مهارتهای حرکتی در دانش آموزان با کمتوانی یادگیری. رفتار حرکتی، 26، 105- 118.
سادوک، بنجامین جیمز؛ سادوک، ویرجینیا آلکوت؛ روئیز پدرو (2015). خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک. ترجمه فرزین رضاعی (1401)، انتشارات ارجمند: تهران.
ساسانینژاد مهدیه، مرادی علیرضا، الماسی دوغایی مصطفی، آذرنوش حامد. ارزیابی اثربخشی برنامه توانمندسازی شناختی مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی بر حافظه کاری افراد سالمند دارای آسیبشناختی خفیف. تازههای علوم شناختی. ۱۴۰۱; ۲۴ (۱): ۴۱-۵۵
سیف نراقی، مریم؛ نادری، عزتالله (1395). اختلالات یادگیری. امیرکبیر: تهران
شکری، شیلان؛ فرشباف، مانی؛ صفت، فرناز؛ خادمی، علی (1401). طراحی و اعتبارسنجی پروتکل توانبخشی شناختی و تأثیر آن بر سوگیری توجه، خودتنظیمی و ولع مصرف زنان مبتلا به چاقی. تازههای علوم شناختی، ۲۴ (۴)، ۱-۱۴
شهبازی، محمدرضا (1390) توانبخشی شناختی چیست؟ فصلنامه خبر، پژوهشی، آموزشی و اطلاعرسانی. 83، 9.
شیخالاسلامی، علی؛ بخشایش، علیرضا؛ برزگربفرویی، کاظم؛ مردای عجمی، وجیهه (1396). تأثیر آموزش حافظهی فعال بر عملکرد خواندن و ظرفیت حافظه در دانش آموزان دارای ناتوانی خواندن. روانشناسی بالینی، 9(2)، 58-47.
علی دوستی، فاطمه، ظفر طلایی خالص، نسرین و شجاعی فر، شیرین. (1399). بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن کودکان نارساخوان در بستر تکالیف شناختی رایانه یار. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 20(4)، 51-66.
قدیریان، س؛ موسوی پور، س و اکبری چرمهینی، ص. (1396). تأثیر بازیهای آموزشی مبتنی بر فرایندهای شناختی بر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با مشکلات ویژه خواندن. ناتوانیهای یادگیری، 7(1)، 76-99.
موحدی، یزدان؛ پاکزاد، سجاد. (1399). تأثیر بازیهای ویدیویی در محیط واقعیت مجازی بر عملکرد حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی. سلامت جامعه، 14(1)، 1- 10.
میرزائی؛ و؛ طباطبائی، س. م؛ مکوند حسینی، ش. (1400)، اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر حافظه کاری و حل مسئله دانش آموزان متوسطه. فصلنامه روانشناسی شناختی. ۹ (۴)، 3457.
نظری، ف؛ قدسی، پ؛ ابراهیمپور، م. (1400). اثربخشی آموزش توانبخشی شناختی بر حافظه کاری بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی-همراه با نقص توجه. روان پرستاری؛ ۹ (۵)، ۸۶-۷۶.
هاشمی، تورج، بیرامی، منصور، اسماعیلپور، خلیل، نعمتی سوگلی تپه، فاطمه، خوشاقبال، مرجان، (1398). مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی متمرکز بر آگاهی واجشناختی و توانبخشی شناختی متمرکز بر حافظه فعال در بهبود نشانههای اختلال خواندن در دانشآموزان دوره ابتدایی. ناتوانیهای یادگیری، 9.
References
Abdelhaleem, N., El Wahab, M. S. A., & Elshennawy, S. (2022). Effect of virtual reality on motor coordination in children with cerebral palsy: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Egyptian Journal of Medical Human Genetics, 23(1), 71.
Afridi, A., Malik, A., Tariq, H., and Rathore, F. A. (2022). The emerging role of virtual reality training in rehabilitation. J. Pak. Med. Assoc, 72, 188–191.
American Psychiatric Association. (2022). American Psychiatric Association: Diagnosti c and Statistical Manual of Mental Disorders 5-TR, Arlington.
Ayres, A. J. (1989). The sensory integration and praxis test. Los Angeles: Western Psychological Services.
Baddeley, A. (1992). Working memory. Science 255, 556–559.
Blanchet, M., & Assaiante, C. (2022). Specific Learning Disorder in Children and Adolescents, a Scoping Review on Motor Impairments and Their Potential Impacts. Children, 9(6), 892.
Bonavita, S., Sacco, R., Della Corte, M., Esposito, S., Sparaco, M., d’Ambrosio, A., ... & Tedeschi, G. (2015). Computer-aided cognitive rehabilitation improves cognitive performances and induces brain functional connectivity changes in relapsing remitting multiple sclerosis patients: an exploratory study. Journal of neurology, 262, 91-100.
Bush, G., Spencer, T. J., Holmes, J., Shin, L. M., Valera, E. M., Seidman, L. J., ... & Biederman, J. (2008). Functional magnetic resonance imaging of methylphenidate and placebo in attention-deficit/hyperactivity disorder during the multi-source interference task. Archives of general psychiatry, 65(1), 102-114.
Coie, P. (2018). Augmented And Virtual Reality Survey Report Industry Insights Into The Future Of AR.
Corrigan, N., Păsărelu, C. R., & Voinescu, A. (2023). Immersive virtual reality for improving cognitive deficits in children with ADHD: a systematic review and meta-analysis. Virtual Reality, 1-20.
Cunha, F., Campos, S., Simões-Silva, V., Brugada-Ramentol, V., Sá-Moura, B., Jalali, H., ... & Trigueiro, M. J. (2023). The effect of a virtual reality based intervention on processing speed and working memory in individuals with ADHD—A pilot-study. Frontiers in Virtual Reality, 4, 1108060.
de Oliveira, J. M., Munoz, R., Duarte, J. B., Neto, A. V. L., Menezes, J. W. M., & Albuquerque, V. H. C. (2021). Intelligent Virtual Reality Therapy Systems for Motor and Cognitive Rehabilitation: A Survey based on Clinical Trial Studies.
Di Giusto, V., Purpura, G., Zorzi, C. F., Blonda, R., Brazzoli, E., Meriggi, P., ... & Cavallini, A. (2023). Virtual reality rehabilitation program on executive functions of children with specific learning disorders: a pilot study. Frontiers in Psychology, 14.
Diaz Baquero, AA, Perea Bartolomé, MV, Toribio-Guzmán, JM, Martínez-Abad, F, Parra Vidales, E, Bueno Aguado, Y, et al. Determinants of adherence to a "GRADIOR" computer-based cognitive training program in people with mild cognitive impairment (MCI) and mild dementia. J Clin Med. (2022) 11:1714.
Doppelmayr, M., & Weber, E. (2011). Effects of SMR and theta/beta neurofeedback on reaction times, spatial abilities, and creativity. Journal of Neurotherapy, 15(2), 115-129.
Ebrahimi Kheir Abadi, A. (2015). Effectiveness of cognitive-behavioral therapy in attentional bias components of patients with generalized anxiety disorder: A single subject study. International Journal of Behavioral Sciences, 9(2), 121-128.
Emmelkamp, P. M., Krijn, M., Hulsbosch, A. M., De Vries, S., Schuemie, M. J., & van der Mast, C. A. (2002). Virtual reality treatment versus exposure in vivo: a comparative evaluation in acrophobia. Behaviour research and therapy, 40(5), 509-516.
Feizipour, H., Sepehrianazar, F., Issazadegan, A., & Ashayeri, H. (2019). The effectiveness of cognitive rehabilitation on processing speed, working memory capacity, executive function, and quality of life in multiple sclerosis patients: A quasi-experimental study. Studies in Medical Sciences, 30(10), 804-818.
Flores-Gallegos, R., Rodríguez-Leis, P., & Fernández, T. (2022). Effects of a virtual reality training program on visual attention and motor performance in children with reading learning disability. International Journal of Child-Computer Interaction, 32, 100394.
Fu, W., & Ji, C. (2023). Application and Effect of Virtual Reality Technology in Motor Skill Intervention for Individuals with Developmental Disabilities: A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(5), 4619.
Garrett, B., Taverner, T., Gromala, D., Tao, G., Cordingley, E., & Sun, C (2018). Virtual Reality Clinical Research: Promises and Challenges. JMIR serious games, 6 (4), e10839.
Geary, D. C., Hoard, M. K., Nugent, L., & Bailey, D. H. (2012). Mathematical cognition deficits in children with learning disabilities and persistent low achievement: a five-year prospective study. Journal of educational psychology, 104(1), 206.
Gómez-Veiga, I., Vila, J. O., García-Madruga, J. A., and Elosúa, A. (2013). Comprensión lectora y procesos ejecutivos de la memoria operativa. Psicología Educativa 19, 103–111.
Häsel-Weide, U. (2015). Vom Zählen zum Rechnen: struktur-fokussierende Deutungen in kooperativen Lernumgebungen (Vol. 21). Springer-Verlag.
Hussein, Z. A., Abdel-Aty, S. A. R., Elmeniawy, G. H., & Mahgoub, E. A. M. (2020). Defects of motor performance in children with different types of specific learning disability. Drug Invent. Today, 14, 303-307.
Johnson-Glenberg, M. C. (2018). Immersive VR and education: Embodied design principles that include gesture and hand controls. Frontiers in Robotics and AI, 5, 81..
Jones, J. S., Adlam, A. R., Benattayallah, A., and Milton, F. N. (2022). The neural correlates of working memory training in typically developing children. Child Dev. 93, 815–830.
Karami, J., Rezaee, F., Nosrati, R., Abasi, M., & Siahkamari, R. (2019). The study of self-esteem of dyslexic children in elementary school in Kermanshah. Journal of Pediatric Nursing, 5(4), 33-40.
Kátai, Z., Juhász, K., & Adorjáni, A. K. (2008). On the role of senses in education. Computers & Education, 51(4), 1707-1717.
King, D., Tee, S., Falconer, L., Angell, C., Holley, D., & Mills, A. (2018). Virtual health education: Scaling practice to transform student learning: Using virtual reality learning environments in healthcare education to bridge the theory/practice gap and improve patient safety. Nurse Education Today, 71, 7-9.
Kirchner, W. K. (1958). Age differences in short-term retention of rapidly changing information. Journal of experimental psychology, 55(4), 352.
Kishore, M. T., Maru, R., Seshadri, S. P., Kumar, D., Sagar, J. K. V., Jacob, P., & Murugappan, N. P. (2021). Specific learning disability in the context of current diagnostic systems and policies in India: Implications for assessment and certification. Asian Journal of Psychiatry, 55, 102506
Köse, B., Temizkan, E., Aran, O., Galipoğlu, H., Torpil, B., Pekçetin, S., et al. (2022). Where exactly is the therapist in virtual reality and game-based rehabilitation applications? A randomized controlled trial in children with specific learning disability. Games Health J. 11, 200–206.
Lachman, M. E. (2006). Perceived control over aging-related declines: Adaptive beliefs and behaviors. Current Directions in Psychological Science, 15(6), 282-286.
Lo Priore, C., Castelnuovo, G., Liccione, D., & Liccione, D. (2003). Experience with V-STORE: considerations on presence in virtual environments for effective neuropsychological rehabilitation of executive functions. Cyberpsychology & behavior, 6(3), 281-287.
López-Resa, P., & Moraleda-Sepúlveda, E. (2023). Working memory capacity and text comprehension performance in children with dyslexia and dyscalculia: a pilot study. Frontiers in Psychology, 14.
Maehler, C., & Schuchardt, K. (2016). Working memory in children with specific learning disorders and/or attention deficits. Learning and individual differences, 49, 341-347.
Maehler, Claudia., Joerns, Christina., Schuchardt, K. (2019). Training Working Memory of Children with And Without Dyslexia. Children, 6 (3), 47.
Maresca, G., Leonardi, S., De Cola, M., Giliberto, S., Di Cara, M., Corallo, F., et al. (2022). Use of virtual reality in children with dyslexia. Children 9, 1621.
Munro, A., Breaux, R., Patrey, J., & Sheldon, B. (2002). Cognitive aspects of virtual environments design. Handbook of virtual environments: Design, implementation, and applications, 415-434.
Peng, P., Barnes, M., Wang, C., Wang, W., Li, S., Swanson, H. L., ... & Tao, S. (2018). A meta-analysis on the relation between reading and working memory. Psychological bulletin, 144(1), 48.
Rabipour. S., & Raz. A. (2012).Training the brain: Fact and fad in cognitive and behavioral remediation. Brain and Cognition, 79, 159–179.
Ravi, D. K., Kumar, N., & Singhi, P. (2017). Effectiveness of virtual reality rehabilitation for children and adolescents with cerebral palsy: an updated evidence-based systematic review. Physiotherapy, 103(3), 245-258.
Robledo-Castro, C., Castillo-Ossa, L. F., & Corchado, J. M. (2023). Artificial Cognitive Systems Applied in Executive Function Stimulation and Rehabilitation Programs: A Systematic Review. Arabian journal for science and engineering, 48(2), 2399-2427.
Robledo-Castro, C., Lerma-Castaño, P. R., & Bonilla-Santos, G. (2023). Effect of Cognitive Training Programs Based on Computer Systems on Executive Functions in Children With ADHD: A Systematic Review. Journal of Attention Disorders, 27(13), 1467-1487.
Smith, L., and Gasser, M. (2005). The development of embodied cognition: Six lessons from babies. Artificial Life 11, 13–29.
Swanson, L.H., harris, R.K., Graham, S. (2003). Handbook of learning disabilities. New York,NY: Guilford press.
Tószegi, C., Zsido, A. N., & Lábadi, B. (2023). Associations between Executive Functions and Sensorimotor Performance in Children at Risk for Learning Disabilities. Occupational Therapy International, 2023.
Vilou, I., Bakirtzis, C., Artemiadis, A., Ioannidis, P., Papadimitriou, M., Konstantinopoulou, E., ... & Grigoriadis, N. (2020). Computerized cognitive rehabilitation for treatment of cognitive impairment in multiple sclerosis: an explorative study. Journal of integrative neuroscience, 19(2), 341-347.
Zakaria, N. A., & Malek, M. N. A. (2022). iTherapy: An Automated Web-Based Therapy Plan for Learning Disability Children. International Journal on Perceptive and Cognitive Computing, 8(1), 80-85.
Zhou, J., Su, Q., & Liu, P. (2020). A metaphorical analysis of five senses and emotions in mandarin Chinese. In Chinese Lexical Semantics: 20th Workshop, CLSW 2019, Beijing, China, June 28–30, 2019, Revised Selected Papers 20 (pp. 607-617). Springer International Publishing.