| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,021 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,519,429 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,959,772 |
اثربخشی آموزش بازی های اجتماعی بر خودآگاهی هیجانی و مهارت های اجتماعی در دانش آموزان قربانی خشونت خانگی | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 3، دوره 20، شماره 74، دی 1403، صفحه 73-91 اصل مقاله (1.48 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2025.79422.4019 | ||
| نویسندگان | ||
| زینب نورمحمدی* 1؛ پرویز شریفی درآمدی2؛ سمیرا وکیلی3 | ||
| 1گروه مشاوره ، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علوم وتحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
| 2دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی. تهران. ایران | ||
| 3گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علوم وتحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش بازی های اجتماعی بر خودآگاهی هیجانی و مهارت های اجتماعی در دانش آموزان قربانی خشونت خانگی انجام گرفت. روش پژوهش مورد مطالعه، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان پسر 7 تا 9 سال قربانی خشونت خانگی در مراکز توانبخشی تحت پوشش بهزیستی شهر تهران در سال 1401 بود که در این پژوهش 30 دانش آموز با شیوه نمونه گیری در دسترس، که واجد شرایط بودند به صورت تصادفی به دو گروه دریافت کننده درمان ( 15 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل) تقسیم شدند و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه خودآگاهی هیجانی ریفی (2007) و مهارت های اجتماعی گرشام (1990) استفاده شد.گروه آزمایش 8 جلسه60 دقیقه ای تحت آموزش قرار گرفتند در حالی که گروه کنترل در لیست انتظار واقع شدند و هیچ آموزشی دریافت نکردند. بعد از پایان جلسات هر دو گروه توسط پرسشنامه های مذکور مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک طرفه مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت و یافته ها نشان داد که آموزش بازی های اجتماعی بر افزایش خودآگاهی هیجانی و مهارت های اجتماعی در دانش آموزان قربانی خشونت خانگی در سطح معنی داری کمتر از یک هزارم( 0/001) P< موثر بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خودآگاهی هیجانی؛ مهارت های اجتماعی؛ بازی های اجتماعی؛ خشونت خانگی | ||
| مراجع | ||
|
اسمعیلی گوجار، صلاح و پور روستایی اردکانی، سعید. (1398). تأثیر بازیهای رایانهای آموزشی چندکاربره برخط بر مهارتهای اجتماعی و تواناییهای شناختی دانشآموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 15(51)، 230-211. https://doi.org/10.22054/jep.2019.38724.2537
اصلی پور، عادله، ابراهیمی، طاهره، و خسروجاوید، مهناز. (1398). تأثیر بازیدرمانی گروهی بر رفتارهای پرخاشگرانه و مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی. نشریه سلامت روان کودک. 6(2)، 40-52. http://childmentalhealth.ir/article-1-390-fa.html
جلائی، مائده، چراغ ملایی، لیلا و خدابخش پیرکلانی، روشنک (1398). تأثیر بازیهای مبتنی بر هوش اخلاقی بر وجدان، خویشتنداری و مسئولیتپذیری اجتماعی کودکان با استعداد دبستانی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 15(54)، 89-59. https://doi.org/10.22054/jep.2020.38713.2536
سبحانی، فرشته (1401). بازیهای مشارکتی. تهران: اختران
فتحآبادی، روحالله، شریفی درآمدی، پرویز و رضایی، سعید.(1399). تدوین بستۀ آموزشی بازیهای مشارکتی و بررسی اثربخشی آن بر مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 21(4)، 142-133. https://jsr-p.isfahan.iau.ir/article_679923.html
قاسمزاده، سوگند، شهریاری، یاسمن و وکیلی، سمیرا (1398). اثربخشی بازیدرمانی کودک محور بر مشکلات رفتاری درونی سازی و برونیسازی شده کودکان با آسیب فلج مغزی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 25(3)، 249-236. http://dx.doi.org/10.32598/ijpcp.25.3.236
موللی، گیتا، جلیلآبکنار، سیده سمیه، و عاشوری، محمد (1394). بررسی اثربخشی بازیدرمانی گروهی بر مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی آسیبدیده شنوایی. مجله توانبخشی. ۱۶ (۱)، ۷۶-۸۵. https://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1568-fa.html
یزدانی پور، نسیم، و یزدخواستی، فریبا. (1391). اثربخشی بازیهای گروهی بر مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی 6 تا 7 ساله شهر اصفهان. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 10(3). https://rbs.mui.ac.ir/article-1-260-fa.html.
یزدخواستی، فریبا، فرهادیه، آزاده و عریضی، حمیدرضا. (1395). تأثیر بازیدرمانی تعاملی گروهی بر تعاملات بین فردی، انعطافپذیری و ادراک احساسات کودکان. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی. 6(22). https://www.socialpsychology.ir/article_62978.html.
Born, S., & Hackman, C. (2023). Supporting Self-Compassion in Play Therapy Supervision. Play Therapy Supervision. 197-211. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781003196075-17/supporting-self-compassion-play-therapist-supervision-staci-born-charlotte-heckmann.
Carnevale, S., Di Napoli, I., Esposito, C., Arcidiacono, C., & Procentese, F. (2020). Children witnessing domestic violence in the voice of health and social professionals dealing with contrasting gender violence. International journal of environmental research and public health, 17(12), 4463. https://doi.org/10.3390/ijerph17124463.
Chester, D. S., Merwin, L. M., & DeWall, C. N. (2015). Maladaptive perfectionism's link to aggression and self‐harm: Emotion regulation as a mechanism. Aggressive behavior, 41(5), 443-454. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/AB.21578.
Ebrahimi, T., Aslipoor, A., Khosrojavid, M. )2019(. The Effect of Group Play Therapy on Aggressive Behaviors and Social Skills in Preschool Children. J Child Ment Health, 6 (2), 40-52. [In Persian].
Esmaili Gojar, S., & Pourroastey Ardakani, S (2019). The effect of online multi-user educational computer games on students' social skills and cognitive abilities. Quarterly Journal of Educational Psychology, 15(51), 211-230. [In Persian]
Factor, R. S., Rea, H. M., Dahiya, A. V., Albright, J., Ollendick, T. H., Laugeson, E. A., & Scarpa, A. (2022). An initial pilot study examining child social skills, caregiver styles, and family functioning in the PEERS® for Preschoolers program for young autistic children and their caregivers. Research in Developmental Disabilities, 121, 104152. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2021.104152.
Farhadiye, A., Khasti, Y., & Arizi, F. H. (2015). The Effect of Group Theraplay on Children’s Interpersonal Interactions, Flexibility, and Emotional Perception. Social Psychology Research, 6(22), 13-13. [In Persian].
Fathabadi, R., Sharif Daramad, P. I., & Rezayi, S. (2021). Compilation of the educational package of participatory games and its effectiveness on the social skills of children with autism spectrum disorder. Knowledge & Research in Applied Psychology, 21(4), 133-142. [In Persian].
Ghasemzadeh, S., Shahriari, Y., & Vakili, S. (2019). The effectiveness of child-centered play therapy on internalization and extrapolation behavioral problems in children with cerebral palsy. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 25(3), 236-249. [In Persian]
Godin, M. J., Matos-Cabrera, M. B., Suleiman-Markus, N., Gomez-Urquiza, J. L., Vargas-Roman, K., Membrive-Jimenz, M. J., Abending-Garcia, L. (2020). Play therapy as an intervention in hospitalized children: a systematic review. In Healthcare, 8(3), 239-247. https://doi.org/10.3390/healthcare8030239.
Golden stein, T. R., & Lerner, M. D. (2017). Dramatic pretend play plays uniquely improve emotional control in young children. Development Science, 21(4). https://doi.org/10.1111/desc.12603.
Gresham, F. M., & Elliot, S. N. (1990). Social skills rating system. PsycTESTS Dataset. https://doi.org/10.1037/t10269-000.
Haywood, K. M., & Getchell, N. (2019). Life span motor development. Human kinetics. https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=onkvEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP11&dq=Haywood,+K.+M.,+%26+Getchell,+N.+(2019).+Life+span+motor+development.+Human+kinetics.&ots=CCLU1GFDA-&sig=c49Fa7x5mElXNlxBit-Zy5C_WQ8.
Huggins, C. F., Donnan, G., Cameron, I. M., & Williams, J. H. (2020). A systematic review of how emotional self-awareness is defined and measured when comparing autistic and non-autistic groups. Research in autism spectrum disorders, 77, 101612. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2020.101612.
Jalaei, M., Cheraghmolaei, L., & Khodabakhsh Pirkalani, R. (2019). The effect of games based on moral intelligence on conscience, self-control and social responsibility of gifted elementary school children. Quarterly Journal of Educational Psychology, 15(54), 59-89. [In Persian]
Laster, P., & Prima, A. (2017). Performance of traditional plays for social emotional improvement in childhood. 3(3).
Lau, E. X., Rapee, R. M., & Coplan, R. J. (2017). Combining child social skills training with a parent early intervention program for inhibited preschool children. Journal of anxiety disorders, 51, 32-38. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2017.08.007.
Liu, J., Bowker, J. C., Coplan, R. J., Yang, P., Li, D., & Chen, X. (2019). Evaluating links among shyness, peer relations, and internalizing problems in Chinese young adolescents. Journal of Research on Adolescence, 29(3), 696-709. https://doi.org/10.1111/jora.12406
Maimon‐Blau, I. (2024). Medicolegal aspects of domestic violence against children. Dental traumatology, 40, 18-22. https://doi.org/10.1111/edt.12899.https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/pla0000022.
Meany-Walen, K. K., & Teeling, S. (2016). Adlerian play therapy with students with externalizing behaviors and poor social skills. International Journal of Play Therapy, 25(2), 64. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/pla0000022.
Meijer, H. A., Graafland, M., Goslings, J. C., & Schijven, M. P. (2018). Systematic review on the effects of serious games and wearable technology used in rehabilitation of patients with traumatic bone and soft tissue injuries. Archives of physical medicine and rehabilitation, 99(9), 1890-1899. https://doi.org/10.1016/j.apmr.2017.10.018.
Miller-Graff, L., & Scheid, C. (2023). Attentional bias to threat: Examining associations with children’s emotional regulation and interactions with intimate partner violence. Child Psychiatry & Human Development, 54(1), 223-231. https://doi.org/10.1007/s10578-021-01238-y.
Movallali G, Jalil-Abkenar S S, A'shouri M.)2015(. The Efficacy of Group Play Therapy on the Social Skills of Pre-School Hearing-Impaired Children. jrehab; 16 (1), 76-85. [In Persian].
O’Neill, N. (2012). Promising practices for personal and social responsibility: Findings from a National Research Collaborative. Washington, DC: Association of American Colleges and Universities
Part, G., Escandell M. J., Garcia – Franco, M., Martin – Martinez, J. R., Tortes, I., Vilamala, S. at al. (2018). Gender differences in social functioning in people with schizophrenia in psychical rehabilitation services using one dimensional and multidimensional instruments. Comp psychiatry, 87, 120-20. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2018.10.004.
Randy, S., & Michelle, J. B. (2008). Exploring the effects of social skills training on social skill Development on student behavior, National forum of special education, 19, 1.
Richard, S., Baud‐Bovy, G., Clerc‐Georgy, A., & Gentaz, E. (2021). The effects of a ‘pretend play‐based training’designed to promote the development of emotion comprehension, emotion regulation, and prosocial behaviour in 5‐to 6‐year‐old Swiss children. British Journal of Psychology, 112(3), 690-719. https://doi.org/10.1111/bjop.12484.
Rife, C., Tremont, M. M., Petri desk, K.V., Cowan, R., Mires, A.C., & Tolland, A. (2007). Psychometric properties of the Emotion Awareness Questionnaire for children. Personality and Individual Differences, 43(1), 95-105. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.11.015.
Ritzy, R. M., Ray, D. C., & Schumann, B. R. (2017). Intensive short-term child- centered play therapy and externalizing behaviors in children. International Journal of Play Therapy, 26(1), 33. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/pla0000035.
Ross let, J. G., & Stauffer, S. D. (2013). Using group role-playing plays with gifted children and adolescents: A psychosocial intervention model. International Journal of Play Therapy, 22(4), 173-192. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0034557.
Siegel, L. & Welsh, B. (2014). Juvenile delinquency: Theory, practice, and law: Cengage Learning. https://emajor.usg.edu/img/pdf/syllabi/CRJU/CRJU3400-Syllabus.pdf
Sobhani, F. (2022). Participatory games. Tehran: Education Publications. [Persian]
Thomas, S., White, V., Ryan, N., & Byrne, L. (2022). Effectiveness of play therapy in enhancing psychosocial outcomes in children with chronic illness: A systematic review. Journal of Pediatric Nursing, 63, e72-e81. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2021.10.009.
Xavier, A. Vigo’s, P. Palmieri, L. Menezes, P. Patrai, B. Pereira, S. Rocha, V. Mendes, S. Tavares, M. (2022) Children’s Perspectives on Using Serious Plays as a Complement to Prompting Their Social-Emotional Skills. Int. J. Environ. Res. Public Health, 19(15), 9613. https://doi.org/10.3390/ijerph19159613.
Yazdanipour, N., & Yazdkhasti, F. (2012). The effectiveness of group play on social skills of preschool children in Isfahan, Iran. [In Persian]. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 365 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 381 |
||