قرآن کریم.
آرکون، محمد. (1981م ).«الاسلام، التاریخیه و التقدم»، مجله مواقف، شماره 40، ص6-39.
_______. (بیتا). «از اجتهاد به نقد عقل اسلامی»، ترجمه مهدی خلجی،
وبسایت آموزشکده الکترونیکی توانا، آدرس:
https://tavaana.org
_______. (1392). تاریخمندی اندیشه اسلامی، ترجمه رحیم حمداوی، تهران: نشر معاصر.
_______. (1996م الف). العلمنۀ والدین الاسلام المسیحیۀ الغرب، بیروت: دارالساقی.
_______. (1996م ب). الفکر الاسلامی قرائۀ علمیۀ؛ ترجمه هاشم صالح، بیروت: المرکزالثقافی العربی.
_______. (2007م). الفکر الاسلامی نقد واجتهاد، ترجمه هاشم صالح، بیروت: دارالساقیۀ.
_______. (1999م الف). الفکرالاصولی واستحالۀ التأصیل، ترجمه هاشم صالح، بیروت: دارالساقی.
_______. (2001م) القرآن من التفسیر المورث الی تحلیل الخطاب الدینی، ترجمه هاشم صالح، بیروت: الطلیعۀ.
_______. (آذر1386).«قرآن را چگونه بخوانیم؟»، ویرایش سیدعلی آقایی، نشریه خردنامه همشهری، ش21، سال 3، ص56-59.
_______. (1996م ). تاریخیۀ الفکر العربی الاسلامی، ترجمه هاشم صالح، بیروت: المرکز الثقافی العربی.
_______. (2000م). قضایا فی نقد العقل الدینی، کیف نفهم الإسلام الیوم؟ ترجمه هاشم صالح، بیروت: دار الطلیعة للطباعة والنشر.
_______. (2009م). نقدالعقل الاسلامی، ترجمه هاشم صالح، بیروت: دارالطلیعۀ.
_______. (1999م). نحو تقییم واستلهام جدیدین للفکر الاسلامی، ترجمه هاشم صالح، بیروت، دارالساقی.
_______. (1996م د). معارک من أجل الأنسنۀ فی السیاقات الإسلامیۀ، ترجمه هاشم صالح، بیروت: دارالساقی.
_______. (1990م). الإسلام، الأخلاق و السیاسه، ترجمه، هاشم صالح، بیروت: مرکز الانماء القومی.
_______. (1992م). من فصیل التفرقه الی فصل المقال: أین هو الفکر الاسلامی المعاصر؟، ترجمه: هاشم صالح، بیروت: دار الساقی.
ابوزید، نصرحامد. (2000م). النص، السلطه، الحقیقه، بیروت: الدارالبیضاء، المرکز الثقافی العربی.
اکبری جدی، صابر. (1393).«تبارشناسی جریان التقاط در مطالعات تفسیری معاصر ایران»، فصلنامه مطالعات تفسیری، شماره 17، سال 5، 129-156.
بوعزه، محمد. (2004م). «رهان التأویل»، مجلة ثقافات کلیة الآداب البحرین، شماره 10، ص17-29.
پالمر، ریچارد. (1377). علم هرمنوتیک، ترجمه محمدسعید حنایی کاشانی، تهران: هرمس.
جوادی آملی، عبدالله. (1386). شریعت در آینه معرفت، قم: نشر اسراء.
حرب، علی. (2000م). نقد النص، بیروت: المرکز الثاقی العربی.
_______. (1999م ).من العقیده الی الثوره، بیروت: المرکز الثقافی العربی.
خلجی، مهدی. (1377). آرا و اندیشههای دکتر محمد ارکون. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.
ـــــــــــــ. (1389). «محمد ارکون؛ ناقد رادیکال سنت»، بیبیسی فارسی،
شرفی، عبد الکریم. (2007م). من فلسفات التأویل إلی نظریات القراءۀ، الجزائر: منشورات الاختلاف.
صدیق، شافیه. (2006م). اشکالیه النهوض فی الفکر الاسلامی المعاصر، الجزائر: دار قرطبه للنشر و التوزیع.
طباطبائی، سیدمحمدحسین. (1973م). المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت: مؤسسسه الاعلمی للمطبوعات.
عباسی، ولی الله. (1381).«لوازم و پیامدهای نظریه تجربهگرایی وحی»، فصلنامه قبسات، شماره 26، سال 7، ص104-122.
عربصالحی،محمد. (1389). «تاریخمندی معرفت»، فصلنامه ذهن، شماره 44، سال 11، ص71-106.
عظمه، عزیز. (1996م) العلمانیۀ من منظور مختلف، بیروت: دراسات الوحدۀ العربیۀ.
لاریجانی، صادق. (1370). معرفت دینی، تهران: مرکز ترجمه و نشر کتاب.
مطهری، مرتضی. (بیتا). سیری در سیره نبوی، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
مرشدی زاده، علی. (1385). «بازسازی اسلام از مسیر شک دکارتی (مروری بر آراء و اندیشههای محمد آرکون متفکر مسلمان الجزایری)»، نشریه اخبار ادیان، شماره 19، سال 4، ص37-39.
موسوی مقدم، محمد و امیدوار، جنان. (1388). «روششناسی تفسیر ادبی تاریخ قرآن در دوره معاصر»، مجله پژوهش دینی، شماره 19، سال 8، ص117-130.
واعظی، احمد. (1376). تحول فهم دین، تهران: مؤسسه فرهنگی اندیشه معاصر.
References
Arkoun, Mohammed. (1981). "Islam, Historicism, and Progress", Mawaqif Journal, Issue 40, pp. 6-39. [In Persian]
_______. (n.d.). "From Ijtihad to Critique of Islamic Reason", translated by Mahdi Khalaji,
Tavaana Electronic Learning Center website, URL:
https://tavaana.org. [In Persian]
_______. (2013). The Historicity of Islamic Thought, translated by Rahim Hamdavi, Tehran: Nashr Moasir. [In Persian]
_______. (1996). Secularism and the Christian Muslim West, Beirut: Dar al-Saqi. [In Arabic]
_______. (1996). Islamic Thought Scientific Reading, translated by Hashem Saleh, Beirut: Arab Cultural Center. [In Arabic]
_______. (2007). Islamic Thought: Critique and Ijtihad, translated by Hashem Saleh, Beirut: Dar al-Saqiya. [In Arabic]
_______. (1999). Islamic Fundamentalism and the Impossibility of Founding, translated by Hashem Saleh, Beirut: Dar al-Saqi. [In Arabic]
_______. (2001). The Quran: From Inherited Interpretation to Analysis of Religious Discourse, translated by Hashem Saleh, Beirut: Al-Tali’a. [In Arabic]
_______. (December 2007). "How Should We Read the Quran?", edited by Seyed Ali Aghai, Khordadnameh Hamshahri, Issue 21, Year 3, pp. 56-59. [In Arabic]
_______. (1996). The Historicity of Arab Islamic Thought, translated by Hashem Saleh, Beirut: Arab Cultural Center. [In Arabic]
_______. (2000). Issues in Critique of Religious Reason, How Do We Understand Islam Today?, translated by Hashem Saleh, Beirut: Dar al-Tali’a for Printing and Publishing. [In Arabic]
_______. (2009). Critique of Islamic Reason, translated by Hashem Saleh, Beirut: Dar al-Tali’a. [In Arabic]
_______. (1999). Towards the Evaluation and Renewal of Islamic Thought, translated by Hashem Saleh, Beirut: Dar al-Saqi. [In Arabic]
_______. (1996). Struggles for Humanization in Islamic Contexts, translated by Hashem Saleh, Beirut: Dar al-Saqi. [In Arabic]
_______. (1990). Islam, Ethics, and Politics, translated by Hashem Saleh, Beirut: National Development Center. [In Arabic]
_______. (1992). From the Division of Difference to the Separation of Argument: Where is Contemporary Islamic Thought?, translated by Hashem Saleh, Beirut: Dar al-Saqi. [In Arabic]
Abou Zaid, Nasr Hamid. (1997). Text, Power, Truth, Beirut: Dar al-Bayza, Arab Cultural Center. [In Arabic]
Akbari Jaddi, Saber. (2014). "Genealogy of the Syncretic Movement in Contemporary Interpretative Studies of Iran", Quarterly Journal of Interpretative Studies, Issue 17, Year 5, pp. 129-156. [In Persian]
Abbasi, Valiollah. (2002). "The Requirements and Consequences of the Experiential Theory of Revelation", Quarterly Journal of Qabasat, Issue 26, Year 7, pp. 104-122. [In Persian]
Arab-Salehi, Mohammad. (2010). "Historicizing Knowledge", Quarterly Journal of Mind, Issue 44, Year 11, pp. 71-106. [In Persian]
Azmeh, Aziz. (1996). Secularism from Different Perspectives, Beirut: Studies in Arab Unity. [In Arabic]
Bouazza, Mohammed. (2004). "The Stakes of Interpretation", Journal of Cultural Studies, College of Arts, Bahrain, Issue 10, pp. 17-29. [In Arabic]
Harb, Ali. (2000). Critique of the Text, Beirut: Arab Cultural Center. [In Arabic]
_______. (1999). From Belief to Revolution, Beirut: Arab Cultural Center. [In Arabic]
Javadi Amoli, Abdullah. (2007). Shari’a in the Mirror of Knowledge, Qom: Esra Publications. [In Persian]
Khalaji, Mahdi. (1998). Ideas and Thoughts of Dr. Mohammed Arkoun, Tehran: Islamic Culture and Communications Organization. [In Persian]
Larijani, Sadegh. (1991). Religious Knowledge, Tehran: Book Translation and Publishing Center. [In Persian]
Motahari, Morteza. (n.d.). A Journey into the Prophetic Biography, Qom: Islamic Publications Office. [In Persian]
Morshedizadeh, Ali. (2006). "Reconstructing Islam from the Path of Cartesian Doubt (Reviewing the Views and Thoughts of Mohammed Arkoun, Algerian Muslim Thinker)", Journal of Religious News, Issue 19, Year 4, pp. 37-39. [In Persian]
Mousavi Moghaddam, Mohammad & Omidvar, Janan. (2009). "Methodology of Literary Interpretation of the Quran's History in Contemporary Period", Journal of Religious Research, Issue 19, Year 8, pp. 117-130. [In Persian]
Palmer, Richard. (1998). Hermeneutics, translated by Mohammad Said Hanaei Kashani, Tehran: Hermes. [In Persian]
Sharifi, Abdul Karim. (2007). From Philosophies of Interpretation to Reading Theories, Algeria: Al-Ikhtilaf Publications. [In Arabic]
Sediq, Shafiyeh. (2006). The Problem of Revival in Contemporary Islamic Thought, Algeria: Dar Qurtuba for Publishing and Distribution. [In Arabic]
Tabatabai, Seyed Mohammad Hossein. (1973). Al-Mizan in Quran Interpretation, Beirut: Al-Ilmiah Institute for Publications. [In Arabic]
Vaezi, Ahmad. (1997). Transformation of Religious Understanding, Tehran: Contemporary Thought Institute. [In Persian]