| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,044,608 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,816,861 |
عوامل مؤثر در انتخاب مدل های کسب و کار الکترونیکی کوچک و متوسط در ایران | ||
| مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند | ||
| مقاله 5، دوره 3، شماره 12، شهریور 1394، صفحه 97-122 اصل مقاله (868.57 K) | ||
| نویسندگان | ||
| محمود محمدیان1؛ امیر روحانی* 2؛ علی هاشمزهی3؛ مجتبی کریمیان4 | ||
| 1استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران، ایران، نویسنده مسئول: Arohani.ie@gmail.com | ||
| 3دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران، ایران | ||
| 4کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- دانشگاه تربیت مدرس، ایران | ||
| چکیده | ||
| گسترش کسب و کارهای الکترونیکی در سایه اقتصاد دیجیتالی، انتخاب مدل کسب و کار الکترونیک را به یک ضرورت استراتژیک تبدیل کرده است. بنابراین آگاهی از مجموعه عوامل موثری که این انتخاب را تحت تاثیر قرار میدهند برای مدیران و محققان از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر مجموعه عوامل محیطی و سازمانی موثر بر انتخاب مدل کسب و کار الکترونیکی را در ادبیات موضوع شناسایی نموده و سپس با پرسش از مدیران 395 شرکت و 10 نفر خبره از طریق پرسشنامه و براساس سه معیار: هماهنگی درونی، هماهنگی بیرونی و هم افزایی دادههای لازم را جهت بررسی و رتبهبندی این عوامل جمعآوری کرده است. در رتبه بندی عوامل از تاپسیس فازی استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان میدهد که کلیه عوامل شناسایی شده عوامل موثری در انتخاب مدلهای کسب و کار الکترونیکی در کسب وکارهای کوچک و متوسط ایران بوده، همچنین عوامل یکپارچگی فرایندها و راهبردهای سازمانی به ترتیب مهمترین عوامل موثر در انتخاب مدلهای کسب و کار الکترونیکدر کسب و کارهای الکترونیک کوچک و متوسط ایران هستند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدل کسب و کار؛ کسب و کار الکترونیک؛ کسب و کارهای الکترونیکی کوچک و متوسط؛ تاپسیس فازی | ||
| مراجع | ||
|
حسین زاده، هدایت، نصرتی، رضا (1393). بررسی تأثیر طرح توسعه بنگاههای کوچک و زودبازده بر ایجاد اشتغال در استانهای منتخب کشور، فصلنامه سیاستهای مالی و اقتصادی، سال دوم، شماره 7، پاییز، صص 108-91 حقشناس کاشانی، فریده، سعیدی، نیما (1390). رتبهبندی عوامل مؤثر بر رقابتپذیری صنعت فرش کشور با روش تاپسیس فازی، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، سال اول، شماره 1، بهار، صص 154-127. خالوئی، علی، پورعزت، علیاصغر، شامی زنجانی، مهدی (1393). بررسی نقش مدیریت دانش در تدوین استراتژی کسبوکار الکترونیک، فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 6، شماره 3، پاییز، صص 394-375 دهکردی، علی، رضوانی، مهران، داوری، علی، فروزان، فاطمه (1393). مدل کسبوکار نوآورانه B2C برای شرکتهای پخش (مطالعه موردی: شرکت گلرنگ پخش)، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 7، شماره 3، پاییز، صص 588-569 رضوانی، حمیدرضا (1390). روش تحقیق در مدیریت، تهران، مهربان نشر. رضوانی، حمیدرضا، روحانی، امیررضا (1392). رابطه مدل کسبوکار و راهبرد محصول در کسبوکارهای الکترونیکی کوچک و متوسط ایران، اندیشه مدیریت راهبردی، دوره 7، شماره 2، پائیز و زمستان، صص 73-45. رضوانی، مهران، اصلاحی، محمد (1392). مفهومپردازی مدلهای کسبوکار الکترونیک صنعت بانکداری و ارائه الگو در بانکهای نوظهور، فصلنامه مدیریت تحول، سال پنجم، شماره 10، پاییز و زمستان، صص 144-125 سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت www.enemad.ir فتحیان، محمد و توحیدی، گلاره (1385). چارچوب گزینش مدلهای کسبوکار الکترونیک برتر در شرکتهای کوچک و متوسط کشور، چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران، بینا. منوریان، عباس، مانیان، امیر، موحدی، مسعود، اکبری، محسن (1393). بررسی عوامل تأثیرگذار بر توسعه تجارت الکترونیکی (مطالعه موردی بنگاههای کوچک و متوسط تهران)، فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 6، شماره 1، بهار، صص 160-145 نصیری، محمدمهدی، پور محمدضیا، نادیا (1394). یک مدل تلفیقی جهت انتخاب تأمینکنندگان و تخصیص سفارش در زنجیره تأمین، نشریه تخصصی مهندسی صنایع، دوره 49، شماره 1، بهار و تابستان، صص 128-117 Casadesus-Masanell, R. And Zhu, F. (2012), Business Model Innovation And Competitive Imitation: The Case Of Sponsor-Based Business Models, Strategic Management Journal; 34(4).
Chen, S. and C. Hwang. (1992). Fuzzy Multiple Attribute Decision Making: Methods and Applications. Springer Verlag Inc.
Chesbrough, H. R. S. Rosenbaum. (2000). the role of the business model in capturing value from innovation (working paper). Boston: Harvard Business School.
Debreceny, R. S. G. L. Gray, and A. Rahman. (2002). The Determinants of Internet FinancialReporting. Journal of Accounting and Public Policy 20(4/5):371-394.
Finnegan, P. and J. Hayes. (2005). Assessing Potential of e-Business Models: towards a framework for Decision-maker. European Journal of Operation Research 160(2): 365-379.
Kaplan, S. and M. Sawhney. (2000). E-Hubs: The New B2B Marketplaces. Harvard Business Review 78(3): 97-103.
Leitão, A. Cunha, P. Valente, F. Marques, P. (2013): Roadmap forbusiness models definition in manufacturing companies. Forty Sixth CIRP Conference on Manufacturing Systems, 7: 383-388.
Li x. and G. Reeves. (1999). A Multiple Criteria Approach to Data Envelopment Analysis. European Journal of Operational Research 115:507-517.
Linder J.C. and S. Cantrell. (2000). Changing business models. Chicago: Institute for Strategic Change.
Magretta, J. (2002). Why Business Models Matter. Harvard Business Review 80(5): 86-92.
Ng, Eric. (2005). An Empirical Framework Developed for Selecting B2B e-Business Models. Journal of Business & Industrial Marketing 20(4/5): 218-225.
Rappa, M.(2004). Managing the Digital Enterprise - Business Models on the Web. Raleigh, NC: North Carolina State University.
Redoli, J. Mompo, R. Garcia-Diez, J. Lopez-Coronado, M. (2008). A model for the assessment and development of Internet-based information and communication services in small and medium enterprises. Technovation, 28 (7): 424-435
Tapscott, D. D. Ticoll, D. Ticoll and A. Lowy. (2000). Digital Capital: Harnessing the Power of Business Webs. Boston: Harvard Business School Press.
Timmers, P. (1998). Business models for electronic markets. Electron Comber Europe 8(3): 1– 6.
Weill P. M.Vitale. (2001). Place to space. Boston: Harvard Business School Press.
Weill, P. Malone, T.W. And Apel, T.G. )2011(. "The Business Models Investors Prefer," MIT Sloan Management Review.vol 52, no 4.
Wise, R. and D. Morrison. (2000). beyond the exchange: the future of B2B. Harvard Business Review 201(11): 86-96.
Zott, C. and R. Amit. (2009). Business Model Design: An Activity System Perspective. Long Range Planning 43(2/3): 216-22.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,250 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16,527 |
||