| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,130,361 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,861,377 |
بررسی نقش عوامل فردی و خانوادگی در اختلال سلوک (فراتحلیلی بر مطالعات انجام شده در ایران) | ||
| مطالعات روانشناسی بالینی | ||
| مقاله 6، دوره 4، شماره 10، فروردین 1392، صفحه 116-137 اصل مقاله (371.59 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| علی دلاور* 1؛ آسیه ابراهیمی2 | ||
| 1. استاد دانشگاه علامه طباطبایی delavarali@yahoo.com | ||
| 2کارشناس ارشد سنجش و اندازه گیری a.ebrahimi2000@gmail.com | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف از پژوهش حاضر ترکیب کمی پایان نامه های انجام شده در حوزه عوامل فردی و خانوادگی موثر بر اختلال سلوک است. روش: به این این منظور از فراتحلیل به عنوان یک تکنیک آماری جهت تعیین، جمع آوری، ترکیب و خلاصه نمودن یافته های پژوهشی مرتبط با نقش عوامل موثر بر اختلال سلوک استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهش های انجام شده در ایران در حوزه عوامل موثر بر اختلال سلوک می باشد و نمونه آماری شامل کلیه پایان نامه های انجام شده در این حوزه در دانشگاه های تهران (20 پایان نامه) می باشد. یافته ها: میانگین اندازه اثرr در عوامل فردی در مدل اثرات ثابت 33/0 و در مدل اثرات تصادفی 37/0 محاسبه شد و میانگین اندازه اثر عوامل خانوادگی در مدل اثرات ثابت 05/0 و در مدل اثرات تصادفی 04/0به دست آمد. بنابراین برطبق معیار کوهن اندازه اثر عوامل فردی پایین تر از متوسط و اندازه اثر عوامل خانوادگی کم گزارش می شود. اما در بررسی اندازه اثر تفکیکی عوامل، متغیرهای مهارت های اجتماعی، مهارت های زندگی، احساس گناه، کودک کار بودن، پیشرفت تحصیلی، اسناد درونی -بیرونی، توانایی برنامه ریزی -سازماندهی، توجه به کلاس، وضعیت روانی والدین و رضایت زناشویی، سوء مصرف مواد در والدین و حرمت خود والدین بر اساس استانداردهای کوهن زیاد و معنادار است. بدلیل معنی داری آمارهQ مبنی بر ناهمگنی در مطالعات مورد بررسی متغیرهای جنس، ابزار اندازه گیری، روش نمونه گیری و سن به عنوان متغیرهای مداخله گر وارد تحلیل شدند. آزمون تفاوت Z در مطالعات مربوط به عوامل فردی نشانگر معناداری تفاوت اندازه اثر به دست آمده در تمام متغیرهای مداخله گراست اما در بررسی عوامل خانوادگی این تفاوت در متغیر جنس و ابزار اندازه گیری مشاهده شد. نتیجهگیری: با توجه به بالا بودن میانگین اندازه اثر در متغیرهای ذکرشده در بالا پژوهشگران و درمانگران باید به اهمیت این عوامل در بررسی و درمان اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان توجه داشته باشند. همچنین پژوهشگران در پژوهش های آینده خود متوجه نقش تعدیل کننده های ذکر شده در بالا باشند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی: عوامل فردی؛ عوامل خانوادگی؛ اختلال سلوک؛ فراتحلیل | ||
| مراجع | ||
|
دلاور، علی. (1389). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: رشد. حسن، ضیاء الدینی؛ میرکافی، احمد؛ نخعی، نوذر. (1383). شیوع اختلال سلوک در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرکرمان در سال تحصیلی 82-83، مجله پزشکی هرمزگان، شماره دوم. ربیعی. ناژین، دولتشاهی. بهروز، باقری. فریبرز. (1390). مقایسه بازداری در کودکان دبستانی دارای علائم و نشانههای اختلال سلوک با کودکان بهنجار، مجله روانشناسی بالینی، شماره 1. شکوهی یکتا، محسن؛ پرند، اکرم. (1384). اختلال های رفتاری کودکان و نوجوانان، تهران، انتشارات تیمورزاده. علیزاده، حمید؛ یاری، مهناز. (1385). بررسی سبک های فزرندپروری در خانواده های نوجوانان با اختلال سلوک و خانواده های بدون اختلال سلوک، مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، شماره 20. کمیجانی، مهرناز؛ فرهاد، ماهر. (1386). مقایسه شیوه های فرزند پروری والدین نوجوانان با اختلال سلوک و نوجوانان عادی، مجله دانش و پژوهش در روانشناسی، شماره 33. منابع انگلیسی American Psychiatric Association. (2002). Diagnostic and Statistical Manual of mental disorders. Washington, Dc; American Psychiatric Association.
Chang EC. (2001). Life stress and depressed mood among adolescents: Examining a cognitive-affective mediation model. J Soc Clin Psychol; 20(3): 416-429.
Davidson, C.G.(2005).Abnormal Psychology. NewYork John Wiley Press
Elliot, D.S.(1994). Serious violent offender; Onsent, Development Course, and Termination. Criminology,32,1-21.
Fox, S., De Koning, E., & Leicht, S. (2002). The relation- ship between attribution of blame for a violent act and EPQ-R sub-scales in male offenders with mental disorder. Personality and Individual Differences, 33, 1–9.
Frick P.J. (1998). Conduct disorder and severe antisocial behavior. plenum New York: press and London.
Frick. P.J. Dantagnan, A. L.(2005). Predicting the Stability of conduct Problems in Children with and without callous- Unemotional traits. Journal of child and Family Studies,14,4,469-485.
Gudjonsson, G. H.,Petursson , H., Sigurdardottir, H., & Skulason, X. (1991). The personality of Iceland prisoners: Some normative data, Nordisk Psychiatrisk Tidsskrift,45, 151–157.
Gudjonsson, G. H. (1984). Attribution of blame for criminal acts and its relationship with personality. Personality and Individual Differences, 5, 53–58.
Hill, J. (2002). Biological, Psychological and Social Process in the conduct Disorders. Journal of child Psychology and Psychiatry.43(1);133-164.
Krol N.(2004). Theories conduct disorder; a causal modeling analysis. J Child Psychology and Psychiatry.45(4):727-742.
Lebow,J. (2005). Handbook of clinical therapy. John Wiley & sons. Inc .
Leinonen JA, Solantaus TS, Punamaki RL. Parental mental health and children's adjustment: the quality of marital interaction and parenting as mediating factors. J Child Psychol Psychiatry 2003; 44(2): 227-241.
Mash, E. Barkley, R.A. (2003). Child Psychology. The Guilford Press. NewYork.
Mc Cortuney, K. Philips, D.(2006). Blackwell Handbook of Early children Development. Blackwell Publishing.
Morell, J. (2003). Available(online).www.blackwellsynergy.com.
Pardeck, JT, Izikoff E.(1983). A comparative study of the self-concepts of adolescents from intact and non-intact families. Pers Indiv Differ; 4: 551-553.
Perris C, Andersson P. (2000). Experiences of parental rearing and patterns of attachment in adulthood. Clin Psychol Psychother; 7: 279-288.
Richardson, J. & Joughin C. (2002). Parent-training Programmes for the management of young children with conduct disorders. Printed in Britian by Cromwell Press Itd, trowbridge,Uk.
Shine, J. H. (1997).The relationship between blame attribution, age and personality characteristics in inmates admitted to Grendon therapeutic prison. Personality and individual differences, 23, 943-947.
Sitiner, H. (2000). Disruptive behavior disorders. In B. J. Sadock, V. A. Sadock (Eds.). Comprehen- sive textbook of psychiatry. (p.p. 2697-2698) Philadelphia: Lippin- cott Willams & Wilkins | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,292 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,097 |
||