بدیع، کامبیز. (1374). شبکه طرحوارهای مفهومی: ابزاری در فهم زبان. مجموعه مقالات سومین کنفرانس زبان شناسی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، صص 88-83.
پارسونز، آر. دی، هینسون.، اس. ال؛ ساردو- براون، دی.، (2001). روانشناسی تربیتی: تحقیق، تدریس، یادگیری. ترجمۀ حسن اسدزاده و حسین اسکندری (1385). تهران: عابد.
حاجی اربابی، فاطمه (1384). مقایسه اثربخشی آموزش براساس رویکرد سکوسازی و سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سال چهارم ابتدایی شهر مشهد در سال تحصیلی 84-383. (پایاننامه کارشناسی ارشد). چاپ نشده، دانشگاه علامه طباطبائی.
شمشادی، آزیتا (1380). یادگیری زبان دوم و نظریۀ طرحوارههای ذهنی. دانشور،36، 115– 105.
Anderson, R. C. (1977). The notion of schemata and the educational enterprise in schooling and Acquisition of knowledge. R. J. Spiro and W.E Montagoe (Eds) Hilldsdale Erlbaum. pp. 415-432.
Carrell, P. L. (1987). Calture-Specific schemata in comprehension. TESOL Quarterly: 21. pp. 34-47
Carrell, P. L and Easterhold, J. C. (1983). schema theory and ESL reading pedagogy. TESOL Quarterly: 17. pp. 253-273.
Eskey, E. D. (1984). Schema Theory and ESL reading classroom implications and applicants. Modern language Journal. Vol. 68. pp. 232-243.
Grib, A. (1984). Evidence of formal schema in second language comprehension. Language learning. Vol. 34. pp. 87-112.
Hudson, T. (1982). The effect of induced schemata on the short circuit in reading non-decoding factors in L2 reading performance. Language learning. Vol. 32. pp. 12-31.
Khadivi Nia, M. (1994). The effects of activating schemata on reading comprehension. Unpublished master's thesis, Allameh Tabatabae' University.
Khodadady, E. (1997). Schemata theory and multiple choice item tests measuring reading comprehension. Unpulished Doctoral Dissertation , Alzahra University.
Nafar, A. (2002). The effect of textual annotations and content schemata an ELT and ESP reading comprehension. Unpublished master's thesis, Tarbiat Moalem University.
Shirazi, M. (1995). The effects of prereading Strategies on reading comprehension of Iranian ESP readers. Unpublished master's thesis, Allameh Tabatabaee University.
Torabi, R. (1994). The effect of Question-Answer prereading technique on the student's level of reading comprehension. Unpublished master's thesis, Isfahan University.