| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,203 |
| تعداد مقالات | 17,958 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,153,538 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,872,351 |
طراحی و تبیین الگوی ملّت سازی پایدار | ||
| پژوهش های راهبردی سیاست | ||
| مقاله 2، دوره 2، شماره 7، دی 1392، صفحه 34-67 اصل مقاله (944.61 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| غزاله طاهری عطار | ||
| استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| در طول تاریخ، ملتهای بسیاری شکل گرفتهاند؛ ملتهایی با مشخصههای گونـاگون کـه گـاه بـا تکیـه بـر ویژگیهای مطلوب خویش رهنمای نسلهای آینده شده و جوامع پس از خود را شکل دادهاند وگاهی در قالـب مللی فاقد تشکل و کمبهره از خردجمعی، به دلیل ضعف مدیریت و سوء تدبیر منقرض شـده، از اذهـان و یادهـا محو شده و به تاریخ پیوستهاند. بنابراین سؤالی شکل میگیـرد مبنـی بـر اینکـه »چـه عوامـل و الزامـاتی موجـب میگردد که ملتی واحد و خردمند شکل گیرد و تداوم یابد؟«. در مقالهی حاضر، با هدف پاسخ به پرسش فوق، تلاش شد با تحلیل نگاشتهشدهها در حوزهی ملتسـازی و حکمرانی خوب با استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیاد و تحلیل محتـوا، عوامـل موجـد ملـت و راهبردهـای تداومبخش موجودیت آن بازشناسی شوند، و بدین ترتیب الگویی متشکل از سه جزء تدوین و طراحی گردید. به منظور ارزیابی، تعدیل و اصلاح الگوی طراحی شده، با استفاده از روش دلفی و ضمن مراجعه به خبرگـان آگـاه در زمینهی پژوهش مدل، طی دو دور دلفی مدل در اختیار هفده خبره قرار گرفت. در دور دوم دلفی مدل مـورد تأیید خبرگان قرار گرفت و بدین تریتب الگوی ملتسازی پایدار به مثابه رهآورد ملتسازی در پرتوی حکمرانی خوب اصلاح و بازطراحی گردید؛ الگویی متشکل از سه جزء: الف( الزامات آغازگر ملتسازی )هویت ملی عام و خاص(، ب( راهبردهای تداومبخش فراگرد ملتسازی )عدالت اجتمـاعی، کارآمـدی حکومـت، شـهروندی، جامعـهپـذیری سیاسـی( و ج( پیامـدهای حاصـل از تـدوام موجودیـت ملـت و فراگـرد ملـتسـازی )انسـجام و یکپارچگی ملی، اعتماد عمومی، صلح پایدار، توسعهی متوازن و پایدار، مشروعیت ملی و فراملی. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ملّتسازی؛ حکمرانی خوب؛ هویت ملی؛ عدالت اجتماعی؛ ملّتسازی پایدار | ||
| اصل مقاله | ||
|
قدمه | ||
| مراجع | ||
|
منابع - پورعزت، علیاصغر، ) ،(1387مبانی دانـش اداره دولـت و حکومـت، چـاپ اول، تهـران، انتشارات سمت. - پورعزت، علیاصغر و غزاله طاهری عطار، )1385الف(، »مبـانی اسـتقرار و توسـعه دولـت هوشمند«، فرهنگ مدیریت، شماره ،13صص. .131-150 - پورعزت، علیاصغر و غزاله طاهری عطار، )1385ب(، »بررسی دلایل فروپاشـی حکومـت و تمدن باستانی هخامنشیان«، پژوهش حقـوق و سیاسـت )ویـژه سیاسـت و روابـط بـین الملـل(، شماره ،21صص. .79-118 - طاهری عطـار، غزالـه، ) ،(1389الگـوی ملـتسـازی در پرتـوی حکمرانـی خـوب، رسـاله دکتری چاپ نشده ،دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی. - Abdellatif, A. M، (2003)، Good Governance and Its Relationship to Democracy and Economic Development، Global Forum III on Fighting Corruption and Safeguarding Integrity, Seoul, 20-31 May 2003. - Aguwa, Jude C، (1997)، "Religious Conflict in Nigeria: Impact on Nation Building"، Dialectical Anthropology, No. 22, pp. 335-351. - Anderson, Benedict، (1997)، Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism، London، Verso. - Bendix, Reinhard، (1996)، Nation-Building and Citienship: Studies of Our Changing Social Order،Transaction Publishers. - Bornman, Elirea، (2006)، "National Symbols and Nation-building in the Post –Apartheid South Africa", International Journal of Intercultural Relations, No. 30, pp. 383-399. - Boulding, Kenneth, (1956) ,General System Thinking, Skeleton of Science, In Peter P. Schoderbek (ed.), Management System, John Willy & Sons. 1971. - Camara, Mohamed Saliou, (2007), "Nation Building and the Politics of Islamic Internationalism in Guinea: Toward an Understanding of Muslims’Experience of Globalization in Africa", Cont Islam, No.1, pp.155–172. - Caviedes, Alexander, (2003), "The Role of Language in Nation-Building within the European Union", Dialectical Anthropology, No. 27, pp. 249–268. - Cheema, G. Shabbir, (2006), Linking Governments and Citizens through Democratic Governance, in Dennis A. Rondinelli et al. (2006), Public 66فصلنامهی پژوهشهای راهبردی سیاست، سال دوم، شماره ،7زمستان ) 92پیاپی (37 Administration and Democratic Governance: Governments Serving Citizens, United Nations, pp. 29- 51. - Connor, Walker, (1972), “Nation-Building or Nation-Destroying?”, World Politics, 24(3): 319-355. - Creswell, J. W, (2003), Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Approaches,Thousand Oaks: Sage. - Deutsch, Karl Wolfgang, (1963), “Nation-Building and National Development: Some Issues for Political Research”," in Karl Deutsch and William Foltz, eds., Nation building (New York: Atherton). - Deutsch, Karl Wolfgang. & Foltz, William J، (1966), Nation-Building, New York, Atherton Press. - Dinnen, S, (2006), Nation-Building Concepts Paper، Draft Paper for AusAID. - Doornbos, Martin, (2001), “Good Governance: The Rise and Decline of a Policy Metaphor” , Journal of Development Studies 37 (6)، 93-108. - ESCAP. (2009), Francis, E. K. (1968), The Ethnic Factor in NationBuilding, Social Forces, 46 (3), 338-346. - Hailemariam, Chefena; Kroon, Sjaak & Walters, Joel ,(1999), “Multilingualism and Nation Building: Language and Education in Eritrea”، Journal of Multilingual and Multicultural Development, 20 (6), 475-93. - Hamburg, David, (2002), “Preventing War Through Nation-Building: A Self-Interested Approach to Peace”, Negotiation Journal, pp. 385-389, October 2002. - Hippel, Karin von, (2000), “Democracy by Force: A Renewed Commitment to Nation Building”, The Washington Quarterly, 23(1)، 95-112. - Hippler, Jochen, (2005), Nation-building: A Key Concept for Peaceful Conflict Transformation?,Pluto Press. - Hughes, Owen E. (2003), Public Management & Administration: An introduction, 3rd edition, Palgrave. - Jenekins،Richard ,(1996), Social Identity, London, Routledge. - Kaufman, D., Kraay A., Mastruzzi, M. (2007), Governance Matters VI: Aggregate and Individual Governance Indicatory 1996-2006،The World Bank. - Löffler, Elke (2003), Governance and Government: Networking with External Stakeholders, in A. G. Bovaird, Tony Bovaird, Elke Löffler, 2003, Public Management and Governance: An Introductory Text, Routledge, pp. 163-174. طراحی و تبیین الگوی ملّتسازی پایدار 67 - Mehta, Michael D. (2007), “Good Governance”, in Mark Bevir, 2007, Encyclopedia of governance, SAGE Publications, California, PP. 359-362. - Peters, B. Guy & John Pierre (1998), Governance without Government? Rethinking Public Administration", Journal of Public Administration Research and Theory: J-PART .8 (2): 223-243. - Plumptre, Tim & John Graham, (1999), Governance and Good Governance: International and Aboriginal Perspective, Institute on Governance. - Pollitt, Christopher. (1993), Managerialism and the Public Service: The Anglo-American Experience, 2nd edition; Blackwell: Oxford. - Pourezzat, Ali A. (2009), “The Importance of Linguistic Justice for Continues Revision of Good Governance”, Analele Universitatii Bucuresti, Anul 3, 101-121. - Prasad, Biman C. (2003), Institutional Economics and Economic Development; the theory of Property Rights, Economic Development, good Governance and the Environment, International Journal of Social Economics. 30 (6): 741-762. - Schmidt, R.C. (1997), “Managing Delphi Survey: Using Nonparametric Statistical Techniques”, Decision Science, 28(3)، 763-4. - Sheth, D. L. (1989), State, Nation and Ethnicity: Experience of Third World Countries, Economic and Political Weekly, 24 (12): 619-626 - Smith, Anthony D. (1991), National Identity، London، Penguin. - Stowe, K. (1992), “Good Piano Won't Play Bad Music: Administrative Reform and Good Governance”, Public Administration 70 (Autumn): 387-394. - UNECE. (2007), Guidebook on Promoting Good Governance in PublicPrivate Partnerships, United Nations Comic Commission for Europe. - UNESCAP (2002). What is good governance? - United Nations Development Program (UNDP). (1997), Governance for Sustainable Human Development: A UNDP Policy document. - Woods, N. Gaire. (2000), The Challenge of Good Governance for the IMF and the World Bank Themselves, World Development, 28(5): 823-841. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 21,238 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,156 |
||