تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,660 |
تعداد مقالات | 13,208 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,393,593 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,414,439 |
بررسی مبانی تربیت اجتماعی از دیدگاه امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 17، تیر 1389، صفحه 120-150 اصل مقاله (243.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرشته ملاسلمانی1؛ دکتر علی قائمی2؛ دکتر سعید بهشتی3 | ||
1کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2- عضو هیأت علمی دانشگاه تهران | ||
3عضو هیأت علمیدانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی مبانی تربیتاجتماعی از دیدگاهامامسجاد(ع) در صحیفه سجادیه میباشد. برای رسیدن به این مقصود ابتدا مفهوم تربیت اجتماعی از دیدگاه امام سجاد(ع) با تأکید بیشتر بر صحیفه سجادیه مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت تا بدین ترتیب قالبی معین برای استخراج و تبیین مبانی تربیتاجتماعی از صحیفه فراهمگردد. در اینپژوهش از روش کتابخانهای و فیشبرداری برای گردآوری اطلاعات استفاده شد که مبنای کار استفاده از دعاهای صحیفه سجادیه و تفاسیر و ترجمه های معتبر این صحیفه بود. و با استفاده از روش تحلیل محتوا به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شد. براساس یافتههای این تحقیق، ایشان در نیایشهایخود به شکلی ظریف و دقیق برخی ویژگیهایذاتی انسان را در حیطه تربیتاجتماعی برشمرده که عبارتند از: احسان، شرافت، غفلت پذیری، ضعف، تأثیرپذیری، کمال جویی، اندیشه ورزی و... . یافتههای تحقیق نشان میدهد که مفهوم تربیتاجتماعی در صحیفه سجادیه همان یادگیری برقراری رابطه صحیح با مردم، با خدا و خود برای کسب رضایت خدا میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اجتماعی؛ مبانی؛ امام سجاد(ع)؛ صحیفه سجادیه | ||
مراجع | ||
باقری، خسرو .(1385). نگاهی به تربیت اسلامی(چاپ سیزدهم). تهران: انتشارات مدرسه. بلاغی، صدرالدین .(1370). ترجمه و شرح صحیفه سجادیه(چاپ سوم). تهران: انتشارات حسینیه ارشاد. بهشتی، سعید .(1360). تربیت از دیدگاه اسلام. دوم. قم : انتشارات پیام. جعفری، محمدتقی .(1361). ترجمه و تفسیرنهجالبلاغه(ج12). تهران: دفترنشرفرهنگ اسلامی. جی، کارتلج- جی اف. میلبرن .(1369). آموزش مهارتهایاجتماعی به کودکان، ترجمه محمد حسین نظری نژاد. اول. تهران. انتشارات آستان قدس. داوودی، محمد .(1383). سیرهتربیتیپیامبر(ص) و اهلبیت(ع). ج2. چاپاول. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. دفتر همکاری حوزه و دانشگاه .(1374). فلسفه تعلیم و تربیت. دوم.تهران: انتشارات زیتون. دلشاد تهرانی، مصطفی .(1379). ماه مهرپرور. اول. تهران: انتشارات خانه اندیشه جوان. دلشاد تهرانی، مصطفی .(1383). سیری در تربیت اسلامی(چاپ پنجم). انتشارات دریا. شکوهی، غلامحسین .(1362). تعلیم و تربیت و مراحلآن. هفتم، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. شکوهی، غلامحسین .(1380). مبانی و اصول آموزش و پرورش. دوازدهم. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. طباطبائی، محمدحسین .(1360). روابطاجتماعی در اسلام. ترجمه حجتیکرمانی، بیجا، تهران: انتشارات بعثت. عسکریان، مصطفی .(1368). جامعه شناسی آموزش و پرورش. تهران: انتشارات توس. علاقه بند، علی .(1382). جامعه شناسی آموزش و پرورش. سی و دوم. تهران: نشر روان. فیضالاسلام، علی نقی .(1379). ترجمه و شرحصحیفهسجادیه. چاپ ششم. تهران: انتشارات فیض الاسلام. قائمی، علی .(1363). روش مذهبی و اخلاقی کودکان. اول. تهران: انتشارات امیری. کاشفی شاهرودی. (1376). ترجمه و شرح رساله حقوق امام سجاد(ع). کلینی، محمد بن یعقوب .(1381). اصول کافی (تصحیح و تعلیق علی اکبر غفاری). تهران: انتشارات مکتبه الصدوق. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,846 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,314 |