اسدزاده، حسن .(1388). بررسی رابطۀ ظرفیت حافظۀ فعال و عملکرد تحصیلی میان دانشآموزان پایۀ سوم راهنمایی شهر تهران، فصلنامه تعلیم و تربیت، شمارۀ 1 (شماره مسلسل 97)، صص 70-53.
بنتهام، سوزان .(1384). روانشناسی تربیتی، (ترجمهی اسماعیل سعدیپور و علی نعمتی)، تهران: رشد (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2002).
رایدینگ، ریچارد .(1384). آموختن و سبک شناختی، (ترجمه و تألیف حسن اسدزاده) . تهران: عابد.
سیف، علیاکبر .(1383). روشهای مطالعه و یادگیری، چاپ پنجم، تهران: دوران.
سیف، علیاکبر .(1386). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: دوران.
فردیزدی، نجمه .(1384). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، پایاننامهکارشناسیارشد، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
قربانعلیزاده، خیرالله .(1385). رابطهی بین ظرفیت حافظۀ فعال و راهبردهای یادگیری و عملکرد تحصیلی در بین دانشآموزان پسر سال سوم متوسطه شهر لنگرود، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
کرمی، ابوالفضل .(1381). تدوین ابزار سنجش راهبردهای یادگیری و مطالعه و تعیین رابطهی این راهبردها با پیشرفت تحصیلی، رسالهی دکتری، دانشکدهی روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
لکراد، کبری .(1381). آموزش راهبردهای فراشناختی (پسختام) بر درک مطلب، سرعت یادگیری و عملکرد خواندن در دانشآموزان دختر پایۀ اول دبیرستان. پایان نامه کارشناسیارشد، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
لورا، برک .(1383). روانشناسی رشد، (ترجمۀ یحیی سیدمحمدی)، تهران: ارسباران.
مجتبیزاده، محمد .(1385). بررسی رابطۀ حافظۀ فعال، میزان اضطراب و پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزان سال سوم متوسطه دبیرستانهای شهر زنجان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
مهاجر، آمنه .(1387). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر ظرفیت حافظۀ فعال و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سال سوم دورۀ راهنمایی شهر تهران در سال تحصیلی، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
هرگنهان، بی. آر.، السون، متیو اچ. (1385) . مقدمهای بر نظریههای یادگیری، (ترجمهی علیاکبر سیف) ویرایش هفتم، تهران: دوران (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1997).
یگانه ایرائی، روجا .(1385). رابطۀ بین حافظۀ فعال، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزان دختر پایهی پنجم ابتدایی شهر آمل، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
منابع انگلیسی
Alloway, P. A. (2006) How dose working memory work in the classroom, Educational research and reviews, Vol. 1(4), 134-139.
Dembo, M. H. (1994) Applying Educational Psychology, New York, LongMan
Gathercole, S. E. & Pickering, S. J. (2000) working memory deficits in children with low achievement in the national curriculum at 7 years of age, British Journal of Education Psychology, 70. 177-194.
Gathercole, S. E, Pickering, S. J., Ambridge, B. & Wearning, H (2004) the structure of working memory from 4 to 15 years of age". Developmental Psychology, 40, 177-190.
Gathercole, S. E., Lamont, E., Alloway, P. A. (2006) "working memory in the Classroom. Chapter 8. pp. 219-239.
Gathercole, S. E. & Alloway, P. A. (2006) working memory and classroom Learning. UK: The University of Durham.
Gathercole, S. E. (2008) Working memory in the classroom, Vol. 21. No 5. May 2008. The University of York.
Riding, R. J., Grimley, M., Asadzadeh, D. H., & Banner, G. (2003) Cognitive style, working memory and learning behaviour and attainment in school subjects British Journal of Educational Psychology, 73, 149–169.