| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,692,320 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,981,394 |
بررسی میزان تأکید برنامه درسی علوم اجتماعی دوره راهنمایی بر مؤلفههای رویکرد انتقادی از دیدگاه دبیران | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 2، دوره 8، شماره 23، فروردین 1391، صفحه 28-44 اصل مقاله (210.95 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| محمدرضا یوسف زاده* 1؛ یحیی معروفی2؛ عیسی بختیار3؛ مهین طاهری تیزرو4 | ||
| 1استادیار دانشگاه بوعلی سینا همدان Fuman47@gmail.com | ||
| 2استادیار دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
| 3استادیار دانشگاه علوم انتظامی تهران | ||
| 4کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش بررسی میزان تأکید برنامه درسی علوم اجتماعی دوره راهنمایی بر رویکرد انتقادی است. روشتحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است. این پژوهش دارای دو جامعه آماری شاملکلیه دبیران مدارس راهنمایی ناحیه یک شهر همدان است که در سال تحصیلی 88-1387 به تدریس درس علوم اجتماعی اشتغال داشته و تعدادکل آنها 85 نفر (45 مرد و 40)، و محتوای کتابهای درسی علوم اجتماعی پایههای اول تا سوم راهنمایی بود. روش نمونهگیری برای جامعه اول روش تصادفی ساده و برای جامعه دوم سرشماری بود. حجم نمونه دبیران براساس جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان 71 نفر میباشد و حجم نمونه کتابها با جامعه برابر است. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته سنجش رویکرد انتقادی بود. برای سنجش روایی ابزار از روایی محتوا و برای محاسبه پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آن 81/0= α به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون ناپارامتریک خی دو و t مستقل استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که برنامه درسی علوم اجتماعی دوره راهنمایی بر مؤلفههای انعطاف پذیری و ریسک پذیری به میزان کم و بر مؤلفههای عمقی نگری، جامعاندیشی و کاوشگری به میزان متوسط تأکید دارد. به علاوه بین دیدگاه دبیران مرد و زن درباره میزان تأکید کتابهای علوم اجتماعی دوره راهنمایی بر رویکرد انتقادی تفاوتی به دست نیامد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برنامه درسی علوم اجتماعی؛ دوره راهنمایی؛ مؤلفههای رویکرد انتقادی | ||
| مراجع | ||
|
تفنگدار، ملیحه. (1386). نقش روشهای آموزش در پرورش تفکر انتقادی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم. رضایی، علی اصغر. (1389). بررسی تأثیر روش تدریس کاوشگری بر پرورش مهارتهای تفکر فلسفی دانشآموزان دورهی ابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا همدان. شریعتمداری، علی. (1378). روانشناسی تربیتی، تهران، امیر کبیر. عباسی، عفت. (1380). بررسی مهارتهای مؤثر بر پرورش تفکر انتقادی در برنامه درسی جامعه شناسی دوره متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم. عباسی یادکوری، مروارید. (1381). بررسی کتابهای جامعهشناسی دوره متوسطه از لحظ پرورش مهارتهای تفکر انتقادی بر مبنای دیدگاه اجتماعی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامهطباطبائی. علیپور، وحیده. (1383). بررسی تناسب محتوی کتابهای علوم اجتماعی دوره راهنمایی با پرورش مهارتهای تفکر انتقادی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم. علیوندی وفا، مرضیه. (1384). بررسی رابطه نظریه انتقادی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا(س). فرمهینی فراهانی، محسن. (1383). پست مدرنیسم و تعلیم و تربیت. تهران .آییژ. قادری، مصطفی. (1383). بسترهای فهم برنامه درسی، تهران، یادواره کتاب. موسوی، امیر. (1386) بررسی محتوی کتاب مطالعات اجتماعی مقطع متوسطه در پرورش مهارتهای تفکر انتقادی، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز. هابر ماس. (1379) نقدی بر پیش فرض های فروگذار معرفت شناسانه در تحقیقات تربیتی، ترجمه: هاشم فر دانش. هاشمی، محمد. (1385). بررسی جایگاه تفکر انتقادی در محتوی کتابهای درسی پایه پنجم دوره ابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
منابع انگلیسی Beyer ,B.K,(1983)teaching critical thinking :A direct approach for social education, 49(4),297-303.
Guntir,M.A(2003)instruction models and approaches Boston, Allyn and bacon.
Lipman,M(1988)philosophy goes to school, philadelphia, temple university,press.
Lipman,M(1996)Growing up with philosophy, an encyclopedia, newyork,
Mcnilli,S and Dona(1992) critical thinking and innovations, ACCD, Macmillan.
Neal ,D,C(1990) the construction of subject matter ,teaching and teacher education, 5(1)1-20.
Rusbult ,C(2001)effect of problem-based learning on critical thinking ability and content knowledge of secondary agriculture students, missori colombia.
Rushton,a and etal (1991)teaching the child development from primary to diploma in social works, London house.
Scott,D(2008)Critical essays on major curriculum theorists, london and newyork, routledge.
Sirotnik ,K.A(1983)elementary and secondary classrooms, study of schooling in USA, Los angels school of education.
Stoner,smit(1999)critical thinking activities for nursing, philadelphia Lippincott williams and working press.
Thomas,F,N(1999)about the california critical thinking disposition inventory,indiana university center for post secondary research. available from: http:// liberals. wasbash. edu/clia/home.cfm.
Watson,G and Glaser, E.M(2000) measure the ability to think critically and problem solving, Harvard, university press. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,916 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 731 |
||