| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,084 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,855,573 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,000,424 |
قلدری سنتی و سایبری در نوجوانان دختر مدارس راهنمایی: نقش کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 7، دوره 8، شماره 26، دی 1391، صفحه 152-175 اصل مقاله (277.64 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| منصور بیرامی1؛ تورج هاشمی1؛ اسکندر فتحی اذر2؛ پروانه علائی3 | ||
| 1- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز | ||
| 2- استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز | ||
| 3دانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز P.Alaie@yahoo.com | ||
| چکیده | ||
| قلدری یک نوع خشونت سطح پائین به شمار میآید که اخیراً مورد توجه پژوهشگران و روانشناسان حیطهی تربیتی قرار گرفته است و به دو صورت نمود مییابد: قلدری سایبری و سنتی. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان شیوع قلدری و رابطهی آن با کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز در بین نوجوانان دختر مقطع راهنمایی مدارس دولتی شهر تبریز و نیز، مقایسهی این متغیرها در پایههای مختلف تحصیلی دانشآموزان انجام شد. برای تحقق اهداف این پژوهش توصیفی- رابطهای، 397 دانشآموز دختر مدارس راهنمایی شهر تبریز (90-1391) با شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و به مقیاس قلدری (BS، پاتچین و هیندوجا، 2011) و پرسشنامهی ارتباط معلم– دانشآموز (IT-SR، مورری و زوواک، 2011) پاسخ گفتند. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS، میزان بروز رفتار قلدری در یک ماه اخیر را 2/64 % بدست آورد. آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین قلدری و اشکال سنتی و سایبری آن با کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز رابطهی منفی نشان داد (01/0>P). بر حسب نتیجهی آزمون رگرسیون چندگانه، عوامل بیگانگی و ارتباط با معلم 19 % تغییرات قلدری را پیشبینی نمودند و عامل بیگانگی (32/0-=ß) متغیر پیشبین بهتری بود. همچنین، مبتنی بر نتایج تحلیل واریانس یکطرفه، قلدری در میان دانشآموزان پایه دوم و سوم نسبت به پایه اول شایعتر بوده و کیفیت ارتباط آنان با معلمان خویش نیز، منفیتر بود. با در نظر گرفتن نتایج تحقیق، توجه مضاعف بر کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز برای کاهش رفتار قلدری و ناسازگاریهای دانشآموزان دختر پیشنهاد میگردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| قلدری سنتی؛ قلدری سایبری؛ قلدری در مدرسه؛ کیفیت ارتباط معلم؛ دانشآموز؛ نوجوان؛ دختر | ||
| مراجع | ||
|
الویس، د. (1389). شناخت دنیای کودکان. قلدری در مدرسه. (ترجمهی نادر باقری. انتشار به زبان اصلی: 1993). مشهد: شرکت بهنشر (آستان قدس رضوی). کریمی، ب. ؛ فتحی آذر، ا. (1385). تأثیر برخورد مناسب معلم بر سبکهای مقابلهای بدرفتاری و ضداقتدار دانشآموزان مقطع ابتدایی. دانشور رفتار، دانشگاه شاهد. 18: صص 21-32. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,600 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,198 |
||