| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,238,649 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,908,662 |
اثر بخشی آموزش مهارتهای پرسشگری به معلمان بر تفکر انتقادی دانشآموزان متوسطه | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 1، دوره 9، شماره 27، فروردین 1392، صفحه 2-26 اصل مقاله (303.22 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| کامران گنجی1؛ ابوالقاسم یعقوبی2؛ رضا لطفعلی3 | ||
| 1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، گروه روانشناسی ganji@iau-malayer.ac.ir | ||
| 2دانشیار دانشگاه بوعلی سینا، گروه روانشناسی | ||
| 3- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارتهای پرسشگری به معلمان بر میزان تفکر انتقادی دانشآموزان پسر دوره متوسطه بود. طرح پژوهش حاضر شبه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون باگروه کنترل است. جامعه آماری راکلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهرستان ملایر تشکیل میدادند، از این جامعه 219 دانشآموز سال دوم و سوم رشتههای علوم انسانی و الکتروتکنیک به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه (113کنترل، 106 آزمایشی) در قالب 8 کلاس مورد بررسی قرار گرفتند. دبیران 4 کلاس (درسهای فلسفه، منطق، دینی، الکترونیک کاربردی) به عنوان گروه آزمایشی دوره مهارتهای پرسشگری را دریافت و دبیران 4 کلاس دیگر به عنوان گروه کنترل در این دوره شرکت نکردند. برای گردآوری اطلاعات پژوهش از آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم«ب» (فاشیون و فاشیون، 1997) استفاده شد. دادهها با آزمون های t و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که دانشآموزان هردوگروه از نظر سن، معدل، بهره هوشی و تفکر انتقادی و زیر مقیاسهای آن باتوجه به نمرههای پیشآزمون همگن بودند. تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای پرسشگری به معلمان باعث افزایش 12 درصدی تفکر انتقادی دانشآموزان شده است. در پنج زیر مقیاس تفکر انتقادی؛ تحلیل 9 درصد، ارزیابی 12درصد، استنتاج 4 درصد، استدلال قیاسی 6 درصد واستدلال استقرایی 5 درصد افزایش یافته بود. تفاوت میانگین نمره مهارتهای تفکر انتقادی به طور کلی و پنج زیر مقیاس آن در دانشآموزان رشتههای الکتروتکنیک وعلوم انسانی معنادار نبود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مهارتهای پرسشگری؛ تفکر؛ تفکر انتقادی؛ آموزش معلمان | ||
| مراجع | ||
|
ارنشتاین، آ. س.، هانکینس،ف. پ.(1373). مبانی فلسفی، روانشناختی واجتماعی برنامه درسی، ترجمه سیاوش خلیلی شورینی،.تهران: یادواره کتاب. اطهری، ز. ا.، شریف، م.، نعمت بخش، م. ،بابامحمدی، ح. (1386). ارزیابی مهارتهای تفکر انتقادی و ارتباط آن با رتبه آزمون سراسریورود به دانشگاه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. خلیلی، ح. (1378). تعیین اعتماد، اعتبار و هنجار نمرات آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب . پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشکده پرستاری ومامایی دانشکاه علوم پزشکی شهید بهشتی. راگ، ا. ک. براون، ج. (1383). پرسش کردن در دبیرستان. ترجمه علیرضا کیامنش. کامران گنجی. تهران: انتشارات رشد. راگ، ا. ک. (1383). مدیریت در کلاس در دبیرستان.ترجمه علیرضا کیامنش. کامران گنجی. تهران: انتشارات رشد. سیف، ع. ا. (1388). روانشناسی پرورشی نوین، تهران: نشر دوران. شریعتمداری، ع. (1379). تعلیم وتربیت اسلامی، تهران: امیر کبیر. شعبانی، ح. (1381). روش تدریس پیشرفته(آموزش مهارتها وراهبردهای تفکر). تهران: انتشارات سمت. شعبانی، ح. (1382). مهارتهای آموزشی وپرورشی(روشها و فنون تدریس)، تهران: انتشارات سمت. فاشیون، فاشیون. (1389).آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیافرم(ب)، تهیه وتدوین: مؤسسه آزمون یار پویا. گنجی، ک. (1389). بررسی و تحلیل پرسشهای شفاهی معلمان دوره ابتدایی مدارس سماء دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، سال ششم شماره 1،21، 108-130. مایرز، چ. (1383). آموزش تفکر انتقادی، ترجمه ابیلی، خدایار. تهران: انتشارات سمت. وقار سیدین، ا. ،ونکی، ز. ،طاقی، ش.، ملازم، ز.(1387). تاثیر راهبرد پرسشگری متقابل هدایت شده در گروه همتایان بر مهارت های تفکرانتقادی وآگاهی فراشناختی دانشجویان پرستاری بیرجند. دانشگاه آزاد اسلامی. هاشمیان نژاد، ف. (1380). ارائه چارچوب نظری در خصوص برنامه درسی مبتنی برتفکر انتقادی در دوره ابتدایی با تأکید بر برنامه درسی مطالعات اجتماعی، رساله دکتری، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,544 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,058 |
||