| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,952 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,074,780 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,834,328 |
استانداردسازی پرسشنامۀ آموزش ترغیبی و بررسی رابطۀ آن با باورهای هوشی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دورۀ متوسطه شهر کاشمر | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 1، دوره 1، شماره 1، مهر 1389، صفحه 0-30 اصل مقاله (245.12 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| حسین مهدیان* 1؛ حسن اسدزاده2؛ حسن شعبانی3؛ قدسی احقر4؛ حسن احدی5 | ||
| 1دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
| 2هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 3عضو هیأت علمی بازنشسته دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 4عضو هیأت علمی پژوهشگاه تعلیم و تربیت. | ||
| 5عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف استانداردسازی پرسشنامۀ آموزش ترغیبی و بررسی رابطۀ آن با باورهای هوشی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دورۀ متوسطۀ شهر کاشمر انجام شد. جامعه پژوهش عبارت بود از کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر دورۀ متوسطۀ شهر کاشمر که در سال تحصیلی 89- 1388 مشغول به تحصیل بودهاند. نمونهی آماری نیز شامل 540 نفر از دانشآموزان (270 دختر و 270 پسر) بود که با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. بدین ترتیب که ابتدا شهر کاشمر به سه حوزۀ جغرافیایی (شمال، جنوب و مرکز) تقسیم شد. سپس، از هر حوزه چهار مدرسه و از هر مدرسه سه کلاس و سرانجام از هر کلاس 15 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از (الف) پرسشنامۀ آموزش ترغیبی(آموس، پورکی و توبیاس1984؛ تجدید نظر شده 1990 ؛ شو، 2003) و (ب) پرسشنامۀ باورهای هوشی (ذبیحی حصاری، 1384). از معدل نمرات دانشآموزان در دروس مختلف نیز بهعنوان شاخص عملکرد تحصیلی آنان استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون گام بهگام، همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یکطرفه وآزمون tموردتجزیهوتحلیل قرارگرفت.نتایج نشاندادکه(الف) پرسشنامۀآموزش ترغیبی ازروایی و پایایی بالایی برخوردار است؛(ب)مؤلفههای افزایشی و ذاتی از باورهای هوشی و مؤلفههای ملاحظه، حوصله، مهارت و تعهد از آموزش ترغیبی بهترین پیشبینی کنندههای عملکرد تحصیلی بودند؛ (ج) بین مؤلفههای آموزش ترغیبی و باورهای هوشی رابطۀ معناداری وجود دارد؛ و (د) بین باورهای هوشی و عملکرد تحصیلی رابطۀ معناداری وجود دارد. این نتایج میتواند کاربردهایی برای آموزش و یادگیری اثربخش داشته باشد که در مقالۀ حاضر به آن پرداخته خواهد شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش ترغیبی؛ استانداردسازی؛ باورهای هوشی؛ عملکرد تحصیلی | ||
| مراجع | ||
|
اماموردی، داود. (1380). بررسی رابطه باورهای هوشی و جهتگیری هدفی دانشآموزان دختر و پسر پایه اول راهنمایی و دبیرستان شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. حجازی، الهه، عبدالوند، نسرین و امام وردی، داود. (1382). جهتگیری هدفی، باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی، مجله روانشناسی. سال هفتم، شماره 1. ص30-51. دلاور، علی. (1374). روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران: مؤسسه نشر ویرایش. عوضزاده مقدم، زهرا. (1388). رابطه بین ادراک حمایت از سوی معلمان، والدین، دوستان و باورهای هوشی با خلاقیت. پایان نامه کارشنلسی ارشد، بیرجند: دانشگاه آزاد اسلامی واحد. مهدیان، حسین .(1385). رابطه بین ادراک حمایت از سوی معلمان، والدین، دوستان و باورهای هوشی با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشنلسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
Amos, L. W, Smith, M. S. & Purkey, W. W .(2004). Invitational teaching survey. Retrieved from http://www. Invitationaleducation.net Dupey rat.C, & Marine. C. (2005). Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement, and achievement: A test of Dweck’s model with returning to school adults. Contemporary Educational Psychology, 1, 43-59. Dweck, C.S., & Leggett, E. L. (1988) A social-cognitive approach motivation and personality. Psychological Review, 95, 256-273. Good, T. & Brophy, J. (2003). Looking in classroom. New York. Longman. Gresham, G. (2007). An invitation into the investigation of the relationship between mathematics anxiety and learning style in elementary pre-service teachers. Journal of Invitational Theory and Practice 13, 24- 34. Hunter, M. & Smith. K. H. (2007). Inviting school success: Invitational education and the Art class. Journal of Invitational Theory and Practice 13, 8-15. Kitchens, A. N. & Wenta, R. G. (2007). Merging invitational theory with mathematics education: A workshop for teachers. Journal of Invitational Theory and Practice 13, 34- 46. Pajares, F. (1994). Inviting self- efficacy. The role of invitation in the development of confidence and competence in writing. Journal of Invitational Theory and Practice, 3, 13-24. Purkey, W.W. (2004). An introduction to Invitational theory. Journal of invitational theory and practice. Retrieved from http://www.Invitationaleducation.net Purkey, W.W & Aspy, D. (2003). Overcoming tough challenges: An invitational theory of practice for Humanistic Psychology. Journal of Practice for Humanistic Psychology, 2003; 43; 146 Purkey, W., W& Novak, J. (2008). Fundamentals of invitational education. Radford, VA: International Alliance for Invitational Education. Smith, C. H (1987). Master nursing students' perception on invitational teaching behaviors and attitudinal course outcomes. Unpublished master thesis. University of North Carolina at Greensboro. Greensboro, NC. User, E.L. & Pajares, F. (2006). Inviting confidence in school. Invitations as a critical source of the academic self- efficacy beliefs of entering middle school student. Journal of Invitational Theory and Practice, 12,7-16. User, E.L. & Pajares, F. (2006). Success of academic and self-regulatory efficacy beliefs of interring middle school students. Contemporary Educational psychology,31,125-141. Valiant, G. & et al. (2002). Inviting one's self and inviting others: Influence of gender. grade level and gender orientation. Journal of Invitational Theory and Practice 8, 41-60. Valiant, G. & Pajares, F. (1999). The inviting/disinviting index: Instrumental validation and relation to motivation and achievement. Journal of Invitational Theory and Practice 6, 28-47. Wiemer, D. & Purkey, w. (1994). Love the self and the neighbor? Self-other orientations of inviting behaviors. Journal of Invitational Theory and Practice, 3,25-33. Zeeman, R. D. (2006). Glasser's choice theory and Purkey's invitational educational allied approaches to counseling and schooling. Journal of Invitational Theory and Practice, 12, 46-51.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,998 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 836 |
||