| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,459,911 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,952,079 |
ساخت و استاندارد کردن مقیاس خشم چند بعدی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان گیلانغرب در سال تحصیلی 87-86 | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 3، دوره 2، شماره 5، مهر 1390، صفحه 1-29 اصل مقاله (1.65 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| علی دلاور1؛ راعد پرواز* 2؛ فریبرز درتاج1 | ||
| 1استاد دانشگاه علامه طباطبایی Adelavar@yahoo.com | ||
| 2کارشناس ارشد رشته سنجش و اندازه گیری (نویسنده مسئول) | ||
| چکیده | ||
| هدف از این پژوهش ساخت و هنجاریابی مقیاس خشم چندبعدی (خشم انگیختگی، نگرش خصمانه، خشم بیرونی، خشم درونی و موقعیتهای خشمانگیز) در بین دانشآموزان دبیرستانهای شهرستان گیلانغرب در سال تحصیلی 87-86 است. برای این منظور، ابتدا مبانی نظری پژوهشهای پیشین، مطالعه شد سپس براساس حیطههای سازۀ مذکور که از مطالعه منابع به دست آمده بود، برای طراحی پرسشنامه اقدام شد. پس از بررسی روایی صوری و محتوایی سؤالات ساخته شده در ارتباط با هر کدام از خرده آزمونها و حذف سؤالات نامناسب از آن، در مجموع 29 سؤال برای اجرای نهایی بر روی گروهی متشکل از 400 نفر از دانش آموزان (212 مرد و 188 زن) که با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شده بودند اجرا شد. پس از اجرا سؤالات قبل از استفاده در تحلیل عاملی با شرط همبستگی کمتر از 3/0 با نمره کل غربال شد که 11 سؤال در این مرحله حذف شد، سپس تحلیل عاملی سؤالات انجام گرفت که در این مرحله نیز تعداد 10 سؤال به دلیل اینکه چهار تا از عاملها سه سؤال و کمتر داشتند حذف شدند. که 29 سؤال برای تحلیل نهایی باقی ماند. سپس با توجه به معنی دار بودن آزمون کرویت بارتلت(000/0) و مقدار KMO برابر88/0، تحلیل عاملی با روش PC انجام شد. نتیجة تحلیل عاملی به روش چرخش واریمکس 5 عامل با 37/48 تبیین واریانس ،همسویی با مبانی نظری سازة مورد بررسی را نشان داد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرانباخ 87/0 و از طریق روش آزمون ـ آزمون مجدد 81/0 و نتایج همبستگی بین اجرای اول و دوم در پنج عامل به ترتیب 83/0، 86/0، 77/0، 81/0 و 79/0 به دست آمد. از روش تنصیف به منظور حصول اطمینان بیشتر نسبت به پایایی مقیاش ساخته شده استفاده شد. ضرایب پایایی برای هر دو نیمه به ترتیب برابر 85/0 (نیمه اول) و 82/0 (نیمه دوم) بوده است. 77/0 پایایی کل آزمون مورد نظر است. پس از تجزیه و تحلیل دادهها، تعیین هنجار، نقطه برش و شدت اختلال محاسبه گردید. نقطه برش برای این آزمون با توجه به میانگین و انحراف استاندارد 01/88 بدست آمد. با توجه به این نقطۀ برش درصد شیوع اختلال 2/7 درصد در کل نمونه و به تفکیک جنسیت 8/3 برای مردان و2/11 برای زنان به دست آمد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی: ساخت؛ استاندارد کردن؛ خشم چند بعدی | ||
| مراجع | ||
|
انصاری فر، علی .(1377). بررسی ارتباط بین فشار خون و تناوب، شدت و نحوه بروز عصبانیت در محل کار و منزل پرستاران زن شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران. (پایان نامه کارشناسی ارشد). تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده پرستاری و مامایی. پورجوزی، بهنام.(1373). بررسی رابطه خصومت و خشم و شدت انسداد عروق کرونر قلب (پایان نامه کارشناسی ارشد). تهران: دانشگاه تربیت مدرس، علوم انسانی،گروه روان شناسی. دلاور،علی .(1380). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات رشد. هرگنهان، بی. آر، السون، متیو. اچ.(1382). مقدمهای بر نظریههای یادگیری (علیاکبر سیف، مترجم). تهران: انتشارات آگاه. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی،2001).
منابع لاتین Averil J.R. (1982). Anger and Aggression:An Essay on Emotion. NewYourk: Springer-Verlag.
Averill J.R.(1983). Studies on anger and aggression: Implication for theories of emotion. American Psychologist, 38, 1145-1160.
Stric &Stepto .(2004).. Cognitive-Behavioral Therapy for Conduct Disorder (6th edn).U.S.A: Taylor & Francis.
Barefoot, J. C. Dahlstrom, G. & Williams,R.B.(1982).Hostility,CHD, Incidence, and Total morality: A 25-year follow-up study of 255 physicianse. Psychosomatic Medicine, 55, 59-64.
Bar-On, Reuven.(2001). Emotional Intelligence and Self-Actualization. In Joseph Ciarrochi, Joseph P. Fogas, and John D. Mayer(Eds.) Emotional Intelligence in Everday Life.(pp.82-97). U.S.A: Taylor & Francis. Eaker, Sullivan , Kelly-Hayes , D Agostion & Benjamin.(2004). Effectiveness of a rural anger management program in preventing domestic violencerecidivism. (Digital Dissertations). UMI. ProQuest(2005). Rosenberg et al .(2001). Anger in young men and subsequent premature cardiovascular disease. Archives of Internal Medicine, 162, 901-906. Fuller .(2004). The efficacy of an anger management program for middle school students with emotional handicaps (Digital Dissertations). UMI. ProQuest(2006). Koch .(2004). The Second Step Violence Prevention Program. Salovey, P.(2001). Applied Emotional Intelligence: Regulating Emotions to become Healthy, wealthy. and wise. In Joseph Ciarrochi, Joseph P. Fogas, and John D. Mayer(Eds.) Emotional Intelligence in Everday Life(pp.168-184). USA: Spielberger, C.D.(1999). State-Trait Anger Expression Inventory-21M :Professional Manual(2nd edn). Florida: Psychological Assessment Resources, Inc. Spielberger, CD., & Londen, P.(1990). Blood pressure and injustice. Psychology Today, January/February, 48-51. Spielberger, C.O., & Londen, P.(I982). Rage boomerangs. American Health, I, 52-56. Spielberger, C.D . & Reheiser, E.C.(2007). Measuring Anxiety. Anger, Depression, and Curiosity as Emotional States and Personality Traits with STAI,STAXI, and STPI. In M.Hersen,M.J.Hilsenroth and D.L. Segal(Eds.) Comprehensive handbook of Psychological Assessment, Vo1.2, personality Assessment. Hoboken,N.J: John Wiley & Sons, Inc. Spielberger, C.D., Reheiser, E.C., & Sydeman, S.J.(1995).Measuring the experience, expression, and control of anger. In H.Kassinove(Ed.), Anger disorder: Spielberger, C.D., Ritterband, L.M., Sydeman, S.J., Reheiser, E.C., & Unger, K.K.(1995).Assessment of emotional states and personality traits :Measuring. psychological vital signs. In J.N. Butcher(Ed.) Clinical personality assessment: Practical approaches(pp. 42-58). New York:Oxford University Press. Taylor, G.J.(2004). Overview of the alexithymia construct. In Joseph Ciarrochi, Joseph P. Fogas, and John D. Mayer(Eds.) Emotional Intelligence in Everday Life(pp.67-81). USA: Taylor & Francis. Taylor, G.J., & Novaco, R.W.(200S). Anger Treatment for people with Developmental Disabilities: A theory, evidence and manual based approach. John Wiley & Sons, Ltd. Siegel, J.M.(1986).The multidimentional anger inventory. Journal of Personality and Social Psichology,51,191-200. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,238 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 876 |
||