| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,038,561 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,808,157 |
هنجاریابی آزمون بندر ـ گشتالت II در کودکان 11 ـ4 ساله شهر شیراز | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 15، دوره 4، شماره 11، فروردین 1392، صفحه 170-195 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| افروز بهرامیان؛ حبیب هادیان فرد؛ نوراله محمدی؛ چنگیز رحیمی | ||
| استاد دانشگاه شیراز | ||
| چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر، هنجاریابی آزمون بینایی- حرکتی بندر گشتالت II برای کودکان مدارس ابتدایی شیراز بوده است. در این هنجاریابی 473 دختر و 427 پسر 4 تا 11 ساله از 8 مدرسه واقع در نواحی چهارگانهی آموزش و پرورش شیراز و براساس روش نمونه گیری طبقه بندی شده تصادفی، انتخاب شدند. روش: برای بررسی پایایی آزمون از روشهای بازآزمایی و تنصیف استفاده شد. به منظور احراز روایی آزمون از 4 روش استفاده شد: مقایسهی آزمون بندر گشتالت II و آزمون بندر گشتالت (سیستم نمرهگذاری کوپیتز)، مقایسه با آزمون خط زنی، بررسی نحوه عملکرد کودکان مبتلا به ADHD و LD در آزمون بندر گشتالت II. در این راستا برای دو روش اول از ضرایب همبستگی و برای دو روش دوم از آزمون t مستقل استفاده شد. یافتهها و نتیجهگیری: ضریب پایایی حاصل از بازآزمایی آزمون در مرحله نسخه برداری برابر با 94/0 و در مرحله یادآوری 76/0 بود. میانگین کلی ضریب پایایی تنصیف برای تمام رده های سنی برابر با 80/0 محاسبه شد. نتایج حاصل از سنجش روایی آزمون نشانگر روایی بالای آزمون بندر گشتالت II برای استفاده در ایران بوده و بیانگر این نکته است که در این فرهنگ نیز از این آزمون میتوان به عنوان ابزار سنجشی و تشخیصی مناسبی استفاده کرد. یکی از نتایج این هنجاریابی آن بود که برخلاف گفتهی کوپیتز (1963)، عوامل فرهنگی و اجتماعی میتواند روی نحوهی کارکرد کودکان در آزمون بندر گشتالت II اثر بگذارد. بدین معنی که کودکان متعلق به گروه های فرهنگی و اجتماعی بالاتر، نسبت به گروه های فرهنگی و اجتماعی پایینتر، در آزمون بندر گشتالت II کارکرد بهتری از خود نشان میدهند. در این هنجاریابی عملکرد آزمودنیهای دختر به طور معنیداری بهتر از عملکرد آزمودنیهای پسر بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی: آزمون بندر- گشتالت II؛ کودکان؛ س هنجاریابی | ||
| مراجع | ||
منابعاحدی، بتول (1373). مقایسهی عملکرد دانشآموزان با اختلال یادگیری و دانشآموزان بدون اختلال یادگیری در مقیاس هوش وکسلر کودکان- تجدید نظر شده. پایاننامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی. دانشگاه شیراز. برانیگان، گری و دکر، اسکات. (1389). دفترچه راهنمای آزمون بندر گشتالت II: سیستم نمرهگذاری فراگیر. ترجمه: حبیب هادیانفرد. زیر چاپ. سالنامه آماری استان فارس (سال 1385)، نشریهی شماره 14- 86، معاونت برنامه ریزی استانداری فارس، دفتر آمار و اطلاعات، بهمن ماه 1385. سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1385(جمعیت شهرهای کشور بر حسب سن و جنس)، دفتر ریاست، امور بین الملل و روابط عمومی، اسفند ماه 1387. هادیانفرد، حبیب. (1386). ساخت و هنجاریابی آزمون خط زنی (فرم فارسی) برای دانشآموزان دورهی ابتدایی شهر شیراز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. 52، 209- 193. هادیانفرد، حبیب؛ نجاریان، بهمن؛ شکرکن، حسین؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1379). مقایسهی اثربخشی سه روش روان درمانی در کاهش اختلال نقص توجه- بیش فعالی کودکان پسر دبستانی پایههای سوم و چهارم شیراز. مجلهی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. دورهی سوم، سال هفتم، شماره های 1و 2. 54-29. Bender, L. (1938). A visual motor gestalt test and its clinical use. New York: American Orthopsychiatric Association. Brannigan, G. G., Decker, S. L., & Madsen, D. H. (2004). Innovative features of the Bender- Gestalt II and expanded guidelines for the use of the global scoring system. (Bender Visual- Motor Gestalt Test, 2nd ed., Assessment Service Bulletin No. 1.). Itasca, IL: Riverside Publishing. Dana, R. H., Field, K., & Bolton, B. (1983). Variations of the Bender-Gestalt Test: Implications for taining and practice. Journal of Personality Assessment. 47, 76-84. Decker, S. L. (2008). Measuring growth and decline in visual- motor processes with the Bender-Gestalt Second Edition. Journal of Psychoeducational Assessment. Vol. 26,No 1. 3-15. Decker, S. L., Allen, R., & Choca, J. P. (2006). Cunstruct validity of the Bender-Gestalt II: comparison with Wechsler intelligence scale for children-III. Perceptual and Motor Skills. 102. 133-141. Goldestein, S. & Goldestein, M. (1998). Managing Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Children. New York: John Wiley & sons. Hutt, M.L. (1985). The Hutt adaptation of the Bender- Gestalt test (3th ed.). New York: Grune & Stratton. Koppitz, E.M. (1963). The Bender- Gestalt test for young children. New York: Grune & Stratton. Koppitz, E.M. (1975). The Bender- Gestalt test for young children. New York: Grune & Stratton. Lacks, P. (1999). Bender- Gestalt screening for brain dysfunction (2nd ed.). New York: Wiley. Lacks, P.,& Storandt, M. (1982). Bender-Gestalt performance of normal older adults. Journal of Clinical Psychology, 38, 624- 627. Leton, D. A., Miyamoto, K. K., & Ryckman, D. B. (1987). Psychometric classification of learning disabled students. Psychology in the Schools, 24, 201-209. Lezak, M. D. (1998). Neuropsychological assessment. New York: Oxford University Press. Moseley, D.a. (1970). The performance of deprived children on the Bender Gesalt test. Dissertation Abstracts International, 30, 329- 333. Pascal, G., & Suttle, B. (1951). The Bender Gestalt test. New York: Grune & Startton. Sundberg, N. (1961). The practice of psychological testing in clinical services in the united states. American psychologist, 16, 79-83. Schulberg, H. C., & Tolor, A. (1961). The use of the Bender-Gestalt in clinical practice. The Journal of Projective Techniques. 25, 347- 351. Tolor, A., & Brannigan, G. G. (1980). Research and clinical applications of the Bender- Gestalt Test. Springfield, IL: Thomas. Wade, T. C., Baker, T. B., Morton, R. L., & Baker, L. J. (1978). The status of psychological testing in clinical psychology: Relationships between test use and professional activities and orientations. Journal of Personality Assessment. 42, 3-9. Zuelzer, M.B., & Stedman, J.M. (1976). Koppitz Bender Gestalt scores in first grade children as related to ethnocultural background, socioeconomic class, and sex factors. Journal of Consulting an Clinical Psychology, 44, 875- 879. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,141 |
||