| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,210 |
| تعداد مقالات | 17,983 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,227,301 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,904,844 |
مدل ممیزی دانش برای مراکز علمی ایران | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 6، دوره 2، شماره 5، بهمن 1394، صفحه 107-125 اصل مقاله (682.82 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2016.2701 | ||
| نویسندگان | ||
| لیلا محمدی* 1؛ مهدی علیپور حافظی2 | ||
| 1کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، کارمند نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تهران، ایران | ||
| 2استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: ممیزی دانش نخستین قدمی است که برای انجام فعالیت مدیریت دانش برداشته میشود و میتواند نیازهای مدیریت دانش، نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای سازمان را شناسایی کند. هدف مقاله حاضر معرفی مدلهای ممیزی دانش و پیشنهاد مدل مناسب ممیزی دانش برای مراکز علمی ایران است. روش: روش پژوهش مورد استفاده در گامهای نخست پژوهش، روش مطالعه کتابخانهای و در گام بعدی روش مطالعه تحلیل و مدلسازی برای پیشنهاد مدل مناسب ممیزی دانش در مراکز علمی ایران است. یافتهها: مدلهای متعددی برای ممیزی دانشی سازمانها مورد استفاده قرار گیرند. از جمله مهمترین مدلهای موجود میتوان به مدلهای ممیزی دانش هیلتون، آلبرث، پرز سولترو و دیگران، وو و لی، و گاناسان و دورای دومینیک اشاره کرد. نتیجه گیری: مدلی 6 مرحلهای به شرح زیر میتواند برای ممیزی دانش سازمانهای علمی ایران مورد استفاده قرار گیرد. ابتدا تیم ممیزی دانش تشکیل میشود. 1) سپسعناصر استراتژیک و ساختاری شناسایی میشود، و با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده وضعیت دانشی سازمان ارزیابی میگردد و 2) سپس نیازهای دانشی، 3) جریانهای دانشی، و 4) موجودی دانشی به دست میآید و 5) اطلاعات به دست آمده در قالب نقشه دانشی ارائه میشود. 6) نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای مراکز علمی شناسایی میشود و برای رفع آنها پیشنهادهایی به تیم ممیزی دانش ارائه میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدیریت دانش؛ مدل ممیزی دانش؛ مدل ممیزی دانش آلبرز؛ ممیزی دانش پرز سولترو؛ مدل ممیزی دانش گانازان و دورای دومینیک؛ مدل ممیزی دانش وو و لی؛ مدل ممیزی دانش هیلتون؛ مدل مراکز علمی ایران؛ ممیزی دانش | ||
| مراجع | ||
|
احمدوند، علیمحمد؛ جنیدی، محمدرضا (1390). ارائه الگوی کاربردی برای تدوین نقشه دانش در سازمانها. توسعه انسانی پلیس، (35): 71-90. اخوان، پیمان؛ اولیایی، النوش؛ دسترنج ممقانی، نسرین؛ ثقفی، فاطمه (1389). توسعه فرآیندهای چرخه مدیریت دانش مبتنی بر عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش. سیاست علم و فناوری، 3(2): 1-113. اخوان، پیمان؛ باقری، روحالله (1388). توسعه نقشه دانش ژنتیک با استفاده از نقشههای سلسله مراتبی و منابع دانشی: مطالعه موردی سازمان تکنولوژی سطح بالا. بازیابی شده 2 خرداد 1395 از: http://www.civilica.com/Paper-ICTM06-ICTM06_165.html اخوان، پیمان؛ جعفری، مصطفی (1384). ناکامی مدیریت دانش در سازمانها. ماهنامه تدبیر، 16(161)، ص. 26. افشار، مهدی (1390). بررسیرابطهبینسرمایهاجتماعیباآمادگیسازمانیبرایاستقرارمدیریتدانش (مطالعه موردی: شرکتبیمهالبرز). بازیابی 8 اسفند 1394، از: www.irc.ac.ir/upload/chekidePayannameh/9019.pdf برور، محمد (1383). مطالعه و بررسی چگونگی اعمال مدیریت دانش در شرکت برق منطقهای غرب. پایاننامه کارشناسی ارشد، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، تهران. بازیابی 8 اسفند 1394، از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (1395). درباره پژوهشگاه. بازیابی 11 فروردین 1395، از http://www.irandoc.ac.ir حمیدی زاده، محمدرضا؛ احمدی ندوشن، علیرضا (1388). تبیین نقشه نحوه دستیابی به دانش ضمنی دانشکاران. فصلنامهپژوهشو برنامهریزیدرآموزشعالی، 15 (4)، 83-97. ربیعی، علی؛ حسینی، میرزا حسن و معالی، مهناز (1388). پیادهسازی مدیریت دانش تجربهای ارزشمند در شرکت پالایش نفت تهران. مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، 3 (7)، 141-169. زرنگار، محمد (1385). پذیرش فرهنگسازمانی و بقای سازمان. مطالعات مدیریت، 50، 119-142. والمحمدی، چنگیز (1388). تعیین و اولویتبندی عوامل اصلی اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش در سازمانهای کوچک و متوسط کشور. پژوهشگر (مدیریت)،5 (16)، 88-104. Albers, J. A. (2003). Framework for Implementing Knowledge Management. In Portland International Conference on Management of Engineering & Technology. Portland, Oregon, July. Retrieved: Aug. 12, 2015, from: http://www.picmet.org/new/db/pub_order.aspx
Burns, Taodhg, Lonsdale, Caroline, Rashid, Shahida. (2004). The Knowledge Audit as a Launch Pad for Knowledge Management in Hospitals: a case report from sunnybrook and women Health Sciences centre. Electronic Healthcare, 3(1), 82-88.
Chi wai, Percy, lee, W.B. (2011). Knowledge Audit with Intellectual Capital in the Quality Management Process: An Empirical Study in Electronics Company. Electronic Journal of Knowledge Management, 9(2), 98-116.
Choy, S. Y., Lee, W. B., & C.F., Cheung. (2004). a Systematic Approach for Knowledge Audit Analysis: Integration of Knowledge Inventory, Mapping and Knowledge Flow Analysis. J. UCS, 10(6), 674-682.
Choy, S. Y. (2005). Knowledge audit and portal design for fleet technical management in the aviation industry. Doctoral dissertation, The Hong Kong Polytechnic University. Retrieved: Aug. 12, 2015, from: http://theses.lib.polyu.edu.hk/handle/200/4966
Chowdhury, N. (2006). Knowledge audit: Overview and sample questionnaire. Retrieved Aug. 12, 2015, from: www.kmtalk.net/article.php?story Chi Fai, Cheung, Kam Chin, Ko, Ka Fu, Chu, Wing Bun, Lee. (2005). ‘Systematic Knowledge Auditing With Applications’. Journal of Knowledge Management Practice, August Issue. Retrieved: Aug. 12, 2015, from: http://www.tlainc.com/articl97.html
Chi Fai, Cheung, M.L. Li, W.Y. Shek, W.B. Lee, T.S. Tsang. (2007). a systematic approach for knowledge auditing: a case study in transportation sector. Journal of Knowledge Management, 11(4): 140-158.
Debenham, J., & Clark, J. (1994). The knowledge audit. Robotics and computer-integrated manufacturing, 11(3): 201-211.
Ganasan, A.; Durai Dominic, P. D. (2011). Knowledge audit made comprehensive thru 6 stages. In Research and Innovation in Information Systems (ICRIIS), 2nd International Conference on Research and Innovation in Information Systems. Retrieved Aug. 12, 2015, from: http://ieeexplore.ieee.org/xpl/login.jsp?tp=&arnumber=6125730&url=http%3A%2F%2Fieeexplore.ieee.org%2Fxpls%2Fabs_all.jsp%3Farnumber%3D6125730 Gourova, E., Antonova, A. & Todorova, Y. (2009). Knowledge audit concepts, processes and practice. WSEAS Transactions on Business and Economics, 12(6), 605-619.
Hylton, A. (2002 a). Measuring & assessing knowledge-value & the pivotal role of the knowledge audit. London: Hylton Associates. Retrieved Aug. 12, 2015, from: http://www.providersedge.com/docs/km_articles/Measuring_%26_Assessing_K-Value_%26_Pivotal_Role_of_K-Audit.pdf Hylton, A. (2002 b). A KM initiative is unlikely to succeed without a knowledge audit. Bruselas: Knowledge Board. Retrieved Aug. 12, 2015, from: http://www.knowledgeboard.com/library/the_need_for_knowledge_audits.pdf Hylton, A. (2002 c). A Knowledge audit must be people-centered and people focused. Hylton Associates. ITtoolbox Knowledge Management Knowledge Base. Retrieved Aug. 12, 2015, from:
http://www.knowledgeboard.com/library/peoplecentered_knowledge_audit.pdf Hylton, A. (2004). The knowledge audit is first and foremost an audit. Retrieved Aug. 12, 2015, from: http://www.annhylton.com
Iazzolino, G. and Pietrantonio, R. (2005), “An innovative knowledge audit methodology: some first results from an ongoing research in Southern Italy”. Proceedings of International Conference on Knowledge Management, University of New Zealand. Retrieved, Retrieved Aug. 12, 2015, from: http://www.knowledgeboard.com/download/2639/-iazzpietr-Innovative-KA-Meth.pdf
Jurinjak, I., & Kliček, B. (2008, January). Designing a method for knowledge audit in small and medium information technology firms. In 19th Central European Conference on Information and Intelligent Systems. Retrieved Aug. 12, 2015, from: http://www.ceciis.foi.hr/app/index.php/ceciis/2008/paper/view/104/47 Kim, S., Suh, E., & Hwang, H. (2003). Building the knowledge map: an industrial case study. Journal of knowledge management, 7(2): 34-45.
Katsiadakis, Nikos (2007). Knowledge Audit: A case study from a Greek consulting company. Retrieved, Aug. 12, 2015, from: http://www.einnovation.org/supersme/files/Study_Visit_RCM/KM_Audit.pdf Liebowitz, J., Rubenstein-Montano, B., McCaw, D., Buchwalter, J., Browning, C., Butler, N., & Rebeck, K. (2000). The knowledge audit. Knowledge and process management, 7(1), 3-10.
Leung, Z. C., Cheung, C. F., Chu, K. F., Chan, Y. C., Lee, W. B., & Wong, R. Y. (2010). Assessing knowledge assets: Knowledge audit of a social service organization in Hong Kong. Administration in Social Work, 34(4), 361-383.
Levantakis, T., Helms, R., &Spruit, M. (2008).Method assembly approach towards the development of a reference method for knowledge auditing. Institute of Information and Computing Science, Utrecht University, Padualaan, 14, 3584. Retrieved, 2015/09/12, From: https://www.researchgate.net/publication/264846211_Method_assembly_approach_towards_the_development_of_a_reference_method_for_knowledge_auditing
Makambe, Ushe. (2015). A Knowledge Aauie of a higher Education institution: A core process approach. International Journal of Economics, Commerce and Management, 3(6), 814-931.
Micu, M (2009). A Knowledge audit at Concordia university libraries. Retrieved Aug. 12, 2015, From: http://library.concordia.ca/about/staff/forum/micu_presentation09.pdf Paramasivan, Thirumoorthy (2003). Knowledge Audit. Retrieved Aug. 12, 2015, from: http://icai.org/resource_file/11294p498-506.pdf
Perez-Soltero, A., Barcelo-Valenzuela, M., Sanchez-Schmitz, G., Martin-Rubio, F., Palma-Mendez, J. T., & Vanti, A. A. (2007). A model and methodology to knowledge auditing considering core processes. ICFAI Journal of Knowledge Management, 5(1), 7-23.
Pfeifer, J. Sutton, R. (1999). The Knowing – Doing Gap. Harvard Business School Press. Retrieved, Aug12, 2015, from:
http://www.wenell.se/wp-content/uploads/2014/01/thinking_knowing.pdf
Raison, Colette (2007). Knowledge Audits and mapping. Retrieved, 2015/09/12, from:
www.iim.org.au/thirdgen/form/show_attachment.cfm%3FattachmentID%3D118+&cd=2&hl=en&ct=clnk&gl=ir
Reinhardt, R. (2003). Theoretical basis of a knowledge audit: an integrative measurement approach. In Proceedings of I-KNOW ‘03–3rd International Conference on Knowledge Management (2-4). Retrieved Aug. 12, 2015, from: http://i-know.tugraz.at/wp-content/uploads/2008/11/54_theoretical-basis-of-a.pdf
Serrat, O. (2008). Auditing knowledge. Retrieved Aug. 12, 2015, from: www.adb.org/.../Knowledge.../Auditing-Knowledge
Skyrme, David J. (2007). Knowing what you know: conducting a knowledge audit. Retrieved Aug.12, 2015, from: http://www.skyrme.com/insights/30kaudit.htm
Stevens, L. (2000). Knowing what your company knows: a knowledge audit is a necessary precursor to a new KM initiative. Knowledge Management Magazine, 3(12), 38-42.
Schwikkard, D. B., & Du Toit, A. S. A. (2004, April). Analysing knowledge requirements: a case study. In Aslib Proceedings, 56(2), 104-111.
Wang, J., & Xiao, J. (2009). Knowledge management audit framework and methodology based on processes. Journal of Technology Management in China, 4(3), 239-249.
Wu, Y. L., & Li, Y. H. (2008, October). Research on the model of knowledge audit. In Wireless Communications, Networking and Mobile Computing, 2008. WiCOM'08. 4th International Conference on (1-4). Retrieved Aug. 12, 2015, from: http://ieeexplore.ieee.org/xpl/login.jsp?tp=&arnumber=4680856&url=http%3A%2F%2Fieeexplore.ieee.org%2Fxpls%2Fabs_all.jsp%3Farnumber%3D4680856 W.Y., Shek, C.F., Cheung, Lee, W.B. and Chong, Y.Y. (2007). Systematic Knowledge Auditing: a Case Study in a Power Utility Company. Journal of Information and Knowledge Management, 6(4), 231-239. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,654 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,901 |
||