تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,838 |
تعداد مقالات | 14,668 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,770,328 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,750,739 |
توسعه گردشگری فرهنگی با تاکید بر جاذبههای تاریخی(مطالعه موردی: جاذبههای تاریخی شهر اصفهان)، دکتر مسعود تقوایی، اعظم صفرآبادی | ||
برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 12، آبان 1391، صفحه 59-78 اصل مقاله (634.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
توسعه گردشگری به عنوان یک پدیده فرهنگی، گسترش دهنده فرصتهای تبادل فرهنگی بین گردشگر و جامعه میزبان است. شکل، ساختار، فضاها و ساخت و سازهای عمومی و... از عناصر شکلدهنده هویت تاریخی شهرها هستند و احداث این گونه بناها و بسیاری دیگر از ساخت و سازهای شهری، باعث ایجاد کشش بیشتر برای شهرها میشود. گردشگری فرهنگی حرکت انسانها برای بازدید از جاذبههای فرهنگی است که با هدف به دست آوردن اطلاعات و تجربه جدید، برای ارضای نیازهای فرهنگی صورت میگیرد. اصفهان از جمله شهرهایی است که میتوان آن را از میان شهرهای مهم دنیا، مستثنی و منحصر به فرد تلقی کرد این ویژگی ناشی از کالبد شهر است که در مجموع یک واحد منسجم و ارزشمند تلقی میشود و حامل نکتههای تفکری و بینشی خاص است. اصفهان نه تنها تبلوری از یک نوع جهانبینی است بلکه با داشتن دهها جاذبه تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و... از نظر تنوع مکانی از بیمانندترین شهرهای موجود محسوب میشود. این تحقیق از نوع کاربردی توسعهای است، بر این اساس برای تحلیل گردشگری فرهنگی- تاریخی شهر اصفهان اقدام به شاخصسازی در پنج بُعد اقتصادی، رقابتی، اجتماعی و فرهنگی، تسهیلات و خدمات و جذابیت شد و سپس معیارها و زیر معیارهای تعیین شده در مدل AHP پیاده و ارزیابی شدند. نتایج نشان دهنده رتبه نخست مجموعه نقش جهان و رتبه دوم مجموعه هشت بهشت در بین جاذبههای تاریخی شهر اصفهان است، همچنین بر اساس مقایسههای زوجی بین معیارها، معیارهای اجتماعی - فرهنگی و جذابیت در اولویت بالاتر قرار گرفتهاند؛ بنابراین در توسعه گردشگری فرهنگی- تاریخی اثرگذارتر هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
گردشگری فرهنگی؛ جاذبههای تاریخی؛ اصفهان؛ AHP | ||
مراجع | ||
- اشنایدر، سوزان؛ وژان بارسو، (1379)، مدیریت در پهنه فرهنگها، ترجمه: اعرابی و ایزدی، تهران: دفتر پژوهشها فرهنگی. - برنز، پیتر. (1385)، درآمدی بر مردمشناسی گردشگری، ترجمه: هاجر هوشمندی، تهران: افکار، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، چاپ اول. - بهزادفر، مصطفی. (1386)، هویت شهر، نگاهی به هویت شهر تهران، تهران: شهر، چاپ اول. - ترنر، تام. (1378)، شهر همچون چشم انداز، ترجمه: فرشاد نوریان، انتشارات شرکت پردازش و برنامهریزی شهری. - تقوایی، مسعود؛ موسوی، سیدعلی؛ غلامی بیمرغ، یونس. (1389)، «تحلیلی بر توسعه گردشگری مذهبی (مطالعه موردی: شهرستان نورآباد ممسنی)»، فضای جغرافیایی، سال دهم، شماره 31. - جعفری، جعفر. (1379)، راهبرداری علمی توسعه فرهنگی، ترجمه: محمد فاضل، تهران: انتشارات تبیان. - رامشت، محمدحسین. (1374)، طرح ایجاد زمینههای مطلوب برای توریسم فرهنگی در اصفهان، مجموعه مقالات برگزیده سمینار اصفهان و جاذبههای ایرانگردی، انتشارات روابط عمومی – اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان. - رهنمایی،محمدتقی. (1390)، گردشگری شهری، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، تهران: چاپ اول. - ریچاردز، بری. (1382)، روانکاوی فرهنگ عامه، حسین پاینده؛ تهران: طرح نو. - ساعی، علی؛ نائیجی، محمدرضا. (1390)، تحلیل جامعه شناختی جذب گردشگری فرهنگی در ایران: مطالعه موردی گردشگران خارجی شهر اصفهان، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 52. - صباغ کرمانی، مجید؛ امیریان، سعید. (1379)، «بررسی اثرات اقتصادی توریسم در جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تحلیل داده و ستاده»، مجله پژوهشهای بازرگانی، دوره چهارم، شماره 16. - قدیری معصوم، مجتبی؛ خراسانیمحمدامین؛ ضیانوشین محمدمهدی؛ ویسی، فرزاد. (1390)، همگرایی و همکاری محدود منطقهای، راهکاری برای توسعه گردشگریفرهنگی، مطالعات ملی. - قرخلو، مهدی؛ شعبانیفرد، محمد. (1386)، بررسی رضایت شغلی کارکنان سازمان حج و زیارت شهرستان تهران و رابطه آن باگردشگری فرهنگی، چشم انداز جغرافیایی، شماره 2. - کروبی، مهدی. (1384)، بررسی نقش فولکلور (فرهنگ عامه در توسعه گردشگری ایران)، مجله مطالعات گردشگری، شماره 10. - کاظمی، مهدی. (1381)، دیدگاههای انگیزش در جهانگردی، فصلنامه علوم انسانی داشگاه سیستان و بلوچستان، سال 8، شماره 22. - کاظمی، مهدی. (1385)، مدیریت گردشگری، تهران: سمت. - کلر، پیتر. (1379)، جهانگردی و تغییر فرهنگی و مجموعه مقالات فرهنگ جهانگردی و توسعه، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات سیاحتی وزارت ارشاد. - Bachleitner, Reinhard. (1999). “Cultural Tourism in Rural Communities”, Journal of Business Research, Vol 44. - Filipović, Milanka. (2007). The Analytic Hierarchy Process AS A Support for Decision Making, spatium, institute of architecture and urban planning of Serbia.
- Ngamsomsuke, Waraporn and Tsorng-Chyi Hwang and Chi-Jui Huang. (2011). Sustainable Cultural Heritage Tourism Indicators, International Conference on Social Science and Humanity, IACSIT Press, Vol 5.
- Singer, C. M. (1990). Human resource management, Boston: Kent Publishing Company.
- Weaver, David and Martin Oppermann. (2000). Tourism Management, first Edition, John wiley & Sons Australia. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,753 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,003 |