| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,001 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,416,749 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,945,885 |
تحلیل محتوای مقایسه ای کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه هفتم دوره متوسطه اول(1393) و کتاب های درسی تعلیمات اجتماعی پایه اول راهنمایی تحصیلی سابق(1390) از منظر هویت ملّی | ||
| پژوهشهای کیفی در برنامه درسی | ||
| مقاله 6، دوره 1، شماره 2، اردیبهشت 1395، صفحه 145-165 اصل مقاله (830.04 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2016.3918 | ||
| نویسندگان | ||
| ابراهیم حاجیانی1؛ سیدرضا صالحی امیری2؛ حمید محمدظاهری* 3 | ||
| 1دانشگاه آزاد | ||
| 2دانشگاه ازاد علوم تحقیقات | ||
| 3دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| با توجه به اینکه هویت ملّی و هویت یابی از مسائل اساسی و ضروری هر جامعه است و کتابهای درسی تجلّیگاه سیاستهای فرهنگی، دینی، سیاسی و اجتماعی کشورهاست، پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه هفتم و کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی (تاریخ، جغرافیا و تعلیمات اجتماعی) پایه اول راهنمایی تحصیلی (سابق) سال 1390از منظر هویت ملی مورد مطالعه وبررسی قرارگرفت .پژوهشگر در این تحقیق در حیطۀ پژوهشهای توصیفی اقدام داشته است. جامعه مورد بررسی در این پژوهش کتابهای درسی مطالعات اجتماعی پایۀ هفتم سال 1393و کتابهای درسی تاریخ، جغرافیا و اجتماعی سال1390 است. با توجه به موضوع و هدف مورد بررسی ،کلیه دروس کتابهای درسی جامعه هدف مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از تکنیک تحلیل محتوا استفاده شد و برای پاسخ به فرضیههای پژوهش از آمار توصیفی و آزمون استنباطی خیدومورد استفاده قرار گرفت.نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که در محتوای نوشتاری کتاب های درسی تعلیمات اجتماعی نسبت به کتاب درسی مطالعات اجتماعی به ابعادهفتگانه هویت ملی توجه کمتری شده است . | ||
| کلیدواژهها | ||
| هویت ملی؛ نمادها (مولفه ها)؛ کتاب درسی؛ علوم اجتماعی؛ مطالعات اجتماعی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,504 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10,032 |
||