تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,866 |
تعداد مقالات | 14,923 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,788,316 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,268,992 |
رابطهی سبکهای مقابلهای و فرسودگی شغلی با عملکرد شغلی مدیران مراکز پیش از دبستان | ||
مطالعات پیش دبستان و دبستان | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 2، دی 1394، صفحه 1-22 اصل مقاله (539.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مینا نجفی* 1؛ فرخنده مفیدی2؛ قدسی احقر3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی | ||
2استاد آموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3دانشیار روانشناسی تربیتی پژوهشگاه آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی رابطهی سبکهای مقابلهای و فرسودگی شغلی با عملکرد شغلی مدیران مراکز پیش دبستان شهر تهران است. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های همبستگی است، جامعهی مورد مطالعه شامل مدیران و مربیان مراکز پیش از دبستان شهر تهران بوده و حجم نمونه طبق اصول علمی تعداد 90 نفر از مدیران و 270 نفر از مربیان، با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای تعیین شد. جهت جمعآوری دادهها از سه ابزار اندازهگیری: الف) پرسشنامهی سبکهای مقابلهای با متوسط ضریب پایایی %86 ،ب)پرسشنامه فرسودگی شغلی با متوسط ضریب پایایی% 83 وج) پرسشنامه عملکرد شغلی با متوسط ضریب پایایی % 96 استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون رگرسیون چند متغیری) استفاده شد. یافتهها نشان داد که متغیر پیشبینی کنندهی عملکرد شغلی مدیران، سبک عقلانی بوده و 4/13 از درصد واریانس مربوط به عملکرد شغلی را تبیین میکند. ضرایب رگرسیون متغیر پیش بین نشان داد که سبک عقلانی مدیران بر عملکرد شغلی آنها تاثیر مثبتی دارد، ولی سبکهای هیجانی و انفصالی- اجتنابی بر عملکرد شغلیشان اثر منفی دارد. همچنین متغیّر پیشبینی کنندهی عملکرد شغلی مدیران، فرسودگی شغلی شامل مؤلّفههای (خستگی هیجانی، مسخ شخصیّت وکاهش کفایت شخصی) است و19درصد از واریانس عملکرد شغلی مدیران را تبیین میکند. در ضمن همهی خرده مقیاسهای فرسودگی شغلی مدیران (خستگی هیجانی، مسخ شخصیّت و کاهش کفایت شخصی) بر عملکرد شغلیشان تاثیر منفی دارند. نتایج از تاثیر فراوان متغیّرهای سبکهای مقابلهای و فرسودگی شغلی بر عملکرد شغلی مدیران مراکز پیش از دبستان شهر تهران اطّلاع میدهد. سبک مقابلهای هیجانی و هر سه مولّفهی فرسودگی شغلی بر عملکرد شغلی مدیران این مراکز آموزشی تاثیر منفی دارد. | ||
تازه های تحقیق | ||
| ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای مقابلهای؛ فرسودگی شغلی؛ عملکرد شغلی؛ مدیران؛ مراکز پیش از دبستان | ||
اصل مقاله | ||
| ||
مراجع | ||
احمدی، احمد. خلیفه سلطانی، افتخار الّسادات. (1381). بررسی فرسودگی شغلی مدیران آموزشی در مقاطع سه گانه شهر اصفهان. مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان. شماره 13، (284-275). بی هر شن سن، دیوید. دبلیوپاور، پال. (1994). مشاوره و بهداشت روانی، نظریه و عمل، ترجمه محمد تقی منشی طوسی(1374)، انتشارات آستان قدس رضوی. بدری گرگری، رحیم. (1374). سندرم روانشناختی فرسودگی شغلی معّلمان و مکانیزمهای مقابلهای. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس. پاکی، فاطمه. (1380). ساخت و هنجاریابی آزمون فرسودگی شغلی و پیشبینی عوامل فرسودگی شغلی در معّلمان شهرستان اسلامشهر. پایان نامه کارشناسی ارشد (رشتهی سنجش و اندازهگیری). دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. پیامی بوساری، میترا. (1374). بررسی وضعیّت حمایتهای اجتماعی و رابطهی آن با فرسودگی شغلی پرستاران مراقبتهای ویژه.پایان نامه کارشناسی ارشد آموزش پرستاری. دانشگاه تربیّت مدرّس. تارویردی زاده، زهرا. (1387). بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصّیتی و جمعّیت شناختی مربیان مراکز پیش دبستانی با عملکرد آنها بر اساس مدل کاترون و ارتباط آن با رضایتمندی والدین شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علّامه طباطبایی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. تطهیری مقدّم، زهرا. بزّازیان، سعیده و فتحی اقدم، قربان. (1393). نقش تعدیل کنندهی راهبردهای مقابله با استرس در رابطه بین فرسودگی شغلی و عملکرد خانواده از دیدگاه همسران کارمندان بانک ملّی. مجلّه پژوهش های مدیریت منابع انسانی، دوره 4، شماره 4 حیدری. محبوبه. (1383). هنجاریابی پرسشنامه سبکهای مقابلهای CSQ و بررسی ساختار آن (با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) در بین دانشجویان علوم انسانی دانشگاههای تهران در سال 83-1382، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علّامه طباطبایی. خاکی، داریوش. (1385). بررسی رابطهی بین فرسودگی شغلی وعملکرد شغلی معلمان ابتدایی مدارس شهر تهران، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، تهران، دانشگاه علّامه طباطبایی. دیماتئو، رابین. (1378). روانشناسی سلامت، ترجمه سیّد مهدی موسوی اصل، محمّد رضا سالاری ، مسعود آذربایجانی، اکبّر عبّاسی، تهران، انتشارات سمت. رحیمی، شهرام. (1379). فرسودگی مدیران و چگونگی آن، ماهنامه تدبیر، شماره 109. رضایی، حاتم. (1386). بررسی مقایسهای سبکهای مقابلهای در مردان و زنان عادی، با مردان و زنان متقاضی طلاق در شهرستان مریوان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علّامه طباطبایی. رضازاده، الهام. (1387). بررسی عوامل استرس زا و راهکارهای مقابله ای و ارتباط آن با فرسودگی شغلی در معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند.پایان نامه کارشناسی ارشد کودکان استثنایی دانشگاه آزاد واحد بیرجند. سرور، محمد حسین. (1385). روانشناسی کار، تهران، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. ساعتچی، محمود. (1387). بهداشت روانی در محیط کار (با تاکید بر فشار روانی و فرسودگی شغلی)، تهران، انتشارات ویرایش. شاه حسینی، محمد. (1375). رابطهی بین فشار عصبی با عملکرد مدیران آموزشی در مقاطع راهنمایی و متوسطه استان سمنان، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی علّامه طباطبایی. صادقی، محمدصادق. (1391). بررسی رابطه هوش هیجانی با عملکرد مدیران راهور تهران بزرگ .پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم انتظامی امین. فکرآزاد، حسین. (1387). بررسی چالشهای اصلی مدیریت مراکز پیش دبستانی تهران به منظور اصلاح و بهبود شیوههای اعمال مدیریت در مهدهای کودک تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. کریمی مرقی، نرگس. (1389). بررسی رابطه عملکرد مدیران با رضایت مندی والدین در مرکز پیش دبستانی شهرستان کاشان، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، تهران، دانشگاه علّامه طباطبایی. مرادی، فهیمه. (1388). بررسی عوامل انگیزشی موّثر بر عملکرد مدیران مراکز پیش از دبستان شهر سنندج ، پایان نامه کارشناسی ارشد آموزش و پرورش پیش دبستانی، دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی. مفیدی، فرخنده. (1390). مدیریت در مراکز پیش دبستانی، تهران ،انتشارات دانشگاه علّامه طباطبایی مومنی، خلیل. (1377). بررسی فرسودگی از کار درکارکنان بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان با توجه به متغیّرهای شخصّیتی، پایاننامه دکتری عمومی، دانشگاه آزاد واحد نجف آباد. محمّدی، شهناز. (1386). مقایسه مکانیسم های مقابلهای، فرسودگی شغلی و سلامت روان در بین دبیران ایران و هند، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 16، سال پنجم. نجّاریان. بهمن و داوودی، ایران. (1385). تغییرات زندگی (فشارهای روانی و شیوههای مقابله)، تهران، انتشارات رشد، چاپ اول. استانداردهای سازمان فنّی حرفهای. (1384). مدیر مهدکودک، برگرفته از سایت. WWW.irantvto.ir Belcastro p. a. and gold, R. S. (1983). teacher's stress and, burnout: impilication for school health. journal of school health, 53,404-409
Cl. Cooper: Recent Research and the Emerging Role of the Clinical Occupational Psychologist Bul. Of British Psychological Society, 36, 1986
Ferudenberger, H. J. (1975). The Staff Burn-Out Syndrome in Alternatives, Psychotherapy: Theory, Research and Prsctic, Vol. 12, No.1
Folkman, s. & moskowitz, j. t. (2004).coping: pitfalls and promise.annual review of psychology. 27: 244-301
Fredenberger h.j."Staff burnout", journal of social issues, vol.30.1974
Kaplan, H. J, Sadock, B.J. & Grebb, J.A. (1994). Kaplan And Sodack Synopsis of Psychiatry, Ed. William & Wilkins.
Maslach, C. & Jackson. S. E. (1981). The Measurement of Experienced Burnout. Journal of Occupational Behavior, 2 .Vol.2.
Roger, D.and Hudson. (1995). the role of emotion control and emotional rumination in stress management training. International journal of stress management 2,119-132.
Roger, D. and Najarian, B. (1989) the construction and validation of a new scale for measuring emotional control. Personality and individual differences 10, 845-853
Maslash c .T& Jackson’s. E. (1993). Manual of the Maslash burnout Inventory (2nd Edition). Palo alto: consulting Psychologist press Inc.
Potter, Dutricia, A. & Parry, Anny. (1987). Basic nursing: Theory and Practice. The C.V. Mosby Company’s. Lovis. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,614 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,217 |