| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,001 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,418,532 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,946,096 |
مقایسه ساختار روایی انیمیشنهای و بازیهای رایانه ای برگرفته از آنها | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 5، دوره 1، شماره 1، فروردین 1394، صفحه 127-159 اصل مقاله (2.85 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/cs.2015.4509 | ||
| نویسندگان | ||
| اعظم راودراد1؛ مهسا بدری* 2 | ||
| 1دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. | ||
| 2کارشناس ارشد رشته مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| در این پژوهش ساختار روایی انیمیشنها و بازیهای رایانهای معادل آنها به منظور شناخت چگونگی ارتباط این دو ساختار با یکدیگر، مورد مقایسه قرار گرفتهاند. در این تحقیق ترکیبی از نظریات کلود لوی-استروس و ولادیمیر پراپ به عنوان تکیهگاه نظری تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است. پیش از هر چیز با تکیه بر نظریه کلود لوی- استروس ساختارمندی روایتها پیش فرض قرار داده شده که بر اساس آن، ساختار روایتها، معناهای خاصی را برای حل نمادین تناقضات تولید میکنند. تحلیل همنشینی و مطالعه نحوه چینش عناصر درون ساختار روایت، با تکیه بر روایت شناسی پراپ صورت گرفت و تحلیل جانشینی به منظور تعیین چیستی معنای متن، با تکیه بر تقابلهای دوجزئی لوی-استروس، صورت گرفت. روششناسی تحقیق حاضر مبتنی بر مطالعه ساختارمند متن صورت گرفت که در این راستا، روشی که ولادیمیر پراپ در روایتشناسی به کار بسته است، راهنمای عمل قرار گرفته است. این تحقیق نشان میدهد که ساختار روایی بازیهای رایانهای با ایجاد تغییراتی در ساختار روایی انیمیشنها ، الگوی روایی آن را که مبتنی بر قضاوتی ارزشی است، به الگویی مبتنی بر وظایف ارزشی تغییر میدهد. بر این اساس شیوه و روشی برای زندگی در انیمیشنها مورد قضاوت ارزشی مثبت قرار گرفته و به عنوان راه حلی نمادین میان خوب و بد ارائه میگردد. این شیوه و روش در بازیهای رایانهای معادل آن انیمیشنها، به عنوان وظایفی ارزشی بر دوش بازیکن قرار میگیرند که عاملی برای ایجاد پایبندی به معنای روایت انیمیشنها است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انیمیشن؛ بازیهای رایانهای؛ تحلیل ساختاری متن؛ تقابلهای دوجزئی | ||
| مراجع | ||
|
منابع - بشیریه، حسین (1379) نظریههای فرهنگ در قرن بیستم، تهران: انتشارات آینده پویان تهران. - پراپ، ولادیمیر(1368) ریخت شناسی قصه، ترجمه م. کاشیگر، تهران: نشر روز. - کوثری، مسعود (1388)عصر بازی: بازیهای ویدیویی و رایانه ای در جامعه معاصر، تهران: انتشارات دریاچه نو. - کوثری، مسعود (1387) درآمدی بر بازیهای ویدئویی و رایانه ای، تهران: نشر سلمان. - کینگ، جف(1386) مقدمهای برهالیوود جدید، ترجمه محمد شهبا، تهران: نشر هرمس. - لوی استروس، کلود (1377) اسطوره و معنا: گفتگوهایی با کلود لوی - استروس، ترجمه شهرام خسروی، تهران: نشر مرکز. - لوی استروس، کلود (1373) بررسی ساختار اسطوره، ترجمه بهار مختاریان و فضل الله پاکزاد، فصلنامه ارغنون، شماره چهارم، صفحات 135 – 160.
- Berger, Arthur.A (1997) Narrative in popular culture, media and everyday life,Thousand oask, Sage publications. - Frasca, Gonzalo(1999) Ludology Meets Narratology: similitudes and differences between (video)games and narrative. Originally published in Finnish as Ludologia kohtaa narratologian in, Parnasso, 3: 1999. English version available online at http://www.ludology.org - Jenkins, Henry.(2003) Game Design as Narrative Architecture, in First Person. New Media as Story, Performance, and Game (eds.) Pat Harrigan and Noah Wardrip-Fruin. MIT Press, Cambridge 2003 (in press). Available online at. http://web.mit.edu/21fms/www/faculty/henry3/games&narrative.html - Juul, Jesper.(2001) Games Telling stories? A brief note on games and narratives, in Game Studies. The International Journal of Computer Game Research, 1:1, 2001. Available online at http://gamestudies.org/0101/juul-gts/ - Ryan, Marie-Laure.(2002) “Ludology vs. Narratology? A critical investigation of the aesthetic properties of digital media”. Web-based seminar contents for the course offered at the IT University of Copenhagen, October 1-4, 2002. Available online at http://www.itu.dk/Internet/research/phd/courses/Courses2002/LudologyvsNarratology/ Turner Gaeme (1988). Film as Social Practice, Routledge, London and New York. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,274 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 770 |
||